30.7 C
București
vineri, 27 septembrie 2024
AcasăSpecialNava-simbol abandonata de autoritati

Nava-simbol abandonata de autoritati

» Compania Nationala Administratia Porturilor Dunarii Maritime Galati a luat decizia de a scoate la licitatie toate navele cu durata de serviciu depasita.
» O data cu nava hidrografica „Cetatea” se incheie inca un capitol al istoriei navelor cu zbaturi romanesti care navigau pe Dunare.

Desi institutia nu se confrunta cu o situatie financiara de criza, veniturile din anul trecut fiind cu 6,85% mai mari decat cele estimate, conducerea companiei nationale Administratia Porturilor Dunarii Maritime Galati a luat decizia de a arunca la  fier vechi toate navele cu durata de serviciu depasita, pentru a elimina costurile presupuse de pastrarea acestor nave in „Parcul rece”.
Dincolo de argumentele economice ale unei astfel de decizii, vestea nu este una buna pentru pasionatii de navigatie si constructii navale din Romania, pentru ca unele dintre aceste nave ocupa un loc aparte in istoria navigatiei romanesti si ar fi trebuit sa fie pastrate in patrimoniul national. Cu acest prilej va fi dusa la fier vechi si „Cetatea”, care ilustreaza istoria navelor romanesti cu zbaturi alaturi „Tudor Vladimirescu” si „Republica”, ambele restaurate. Dupa reparatii care au costat 1,5 milioane euro, „Tudor Vladimirescu” este una dintre cele mai elegante nave romanesti de croaziera pe Dunare.

Peste un secol de istorie
Nava hidrografica „Cetatea” a fost construita in 1903, la santierul Naval din Turnu Severin, si facea parte din esalonul navelor speciale ale Comisiei Europene a Dunarii, care timp de aproape un secol a avut sediul la Galati. Nava „Cetatea” avea rolul de a asigura buna desfasurare a navigatiei prin instalarea geamandurilor pentru marcarea senalului navigabil.
Puntea principala era libera pentru a permite depozitarea geamandurilor la bord si lansarea si ridicarea acestora. Echipajul era format din 14 oameni, capitan, sef mecanic, secund, pilot, sef echipaj, bucatar, marinari si fochisti. Propulsia era asigurata de doua roti cu zbaturi cu excentric, amplasate lateral in apropierea cuplului maestru. Zbaturile erau puse in miscare de o masina cu abur alternativa cu dubla expansiune orizontala de 130 CP.
Incalzirea era asigurata din aburul rezidual de la masina principala. Viteza navei era de aproximativ 15 km/h. Nava „Cetatea” a supravietuit razboiului balcanic din 1913, primului si celui de-al doilea razboi mondial. La bord au fost cazati ofiteri superiori din Franta, Spania, Italia, Germania si Rusia ce aveau rolul de observatori militari in razboiul balcanic din 1913.
In 1978, „Cetatea” si-a incetat cursele, iar in 1980 a intrat in reparatii capitale la santierul Naval Orsova. Cu acest prilej, au fost efectuate unele modificari la suprastructura, iar bordajul navei a fost executat prin constructie sudata, prinsa prin nituire de osatura originala.
A mai avut statutul de nava hidrografica pana in 1991, dupa care a fost oprita la mal, in „Parcul rece” de la Gurile Siretului. Acum, va fi vanduta oricui este dispus sa faca o afacere cu fier vechi.

Iaht regal vandut
Romania a mai pierdut o nava de valoare, iahtul regal „Luceafarul”, redenumit „Libertatea”, care in 1998 a fost vandut de FPS la pretul de 265.000 dolari, fara TVA. Iahtul regal, una din navele de colectie din Europa, a fost reparat la santierele Navale din Liverpool si dupa noi amenajari in Germania, sub numele „Nahlin”, a devenit obiectiv turistic intr-un port german. „Nahlin” este inregistat acum in Portul Glasgow, fiind in proprietatea „GL Watson&Co”, unul din cei mai redutabili armatori de iahturi din Europa.

» O data cu „Cetatea”, va mai fi vandut si spargatorul de gheata „Trident”, construit la santierul Naval din Tulcea, care, desi a fost echipat si pus in functiune, nu a navigat deloc, dar si ambarcatiuni mai mici, cum ar fi salupa „Zarea”, cu un pret de cinci euro.

Cele mai citite

Creștere record a creditelor de consum în România: Volumul finanțărilor noi a atins 5 miliarde lei în iulie

Românii au arătat un interes crescut pentru creditele de consum în 2024, atingând un volum record de 5 miliarde de lei în iulie, o...

România, tot mai dependentă de importuri: Peste 25% din legume și 40% din fructe aduse din străinătate

Peste un sfert din legumele consumate în România și 40% din fructe provin din import, conform unei analize realizate de Ziarul Financiar, pe baza...

România, tot mai aproape de eliminarea vizelor pentru SUA: rata de respingere a cererilor de viză scade sub 3%

Premierul Marcel Ciolacu a anunțat recent că România a atins un prag esențial pentru admiterea în programul Visa Waiver al Statelor Unite, subliniind că...
Ultima oră
Pe aceeași temă