Dupa un an de criza, in care somajul a ajuns la peste 10% in unele judete ale tarii, romanii au inceput sa caute solutii la problemele lor in cartile motivationale, de dezvoltare, dar si in cele de business. Reprezentantii principalelor edituri care publica in Romania carti in domeniu spun ca, la ultimele targuri, titlurile acestor colectii au avut cel mai mare succes.
"Literatura motivationala sau self-help are un caracter popular, pentru ca e tangibila, pragmatica si scrisa pe un ton amical. Romanii par a fi preocupati de acest subiect, iar asta se observa in cererea pentru astfel de titluri. Acest gen de literatura prinde mai ales la tinerii care au intrat in competitia pentru cariera si care sunt grabiti sa obtina informatie practica, reguli, retete, solutii", este de parere Ana Maria Androne, coordonator marketing la Editura All.
Cel mai bine vandute titluri la targuri, pentru All, au fost "Nu-ti sta in cale" de Robert K. Cooper si "Cum a facut idiotul asta de s-a imbogatit si eu nu?" de Robert Shemin.
De asemenea, Ana Maria Androne anunta ca Editura All va retipari binecunoscuta carte a lui Stephen Covey – "Eficienta in 7 trepte sau un abecedar al intelepciunii". "Prima data, cartea a aparut pe piata din Romania in 1995. In 15 ani am vandut 54.000 de exemplare, iar cererea pentru aceasta carte exista in continuare", a precizat coordonatorul de marketing al All.
Un interes crescut pentru literatura motivationala a fost observat si de catre Maria Desmirean, PR Executive la Curtea Veche Publishing. "Printre titlurile cel mai bine vandute din colectiile motivationale se numara «Inteligenta emotionala» a lui Daniel Goleman, «Tata bogat, tata sarac» de Robert T. Kiyosaki, dar si volumele «Fii fericit! – Descopera tot ce trebuie sa stii pentru a avea o viata fericita» de Tal Ben-Shahar si «Cum sa vorbim in public» de Dale Carnegie", a precizat Maria Desmirean.
Se cauta retete de succes
Exemplarele vandute la ultimul Targ Gaudeamus din titlurile de mai sus au fost intre 250 si 300 de copii/titlu. "Totusi, in fruntea vanzarilor din acest domeniu se afla «Un pamant nou» de Eckhart Tolle, care s-a dat in 430 de exemplare", a completat Desmirean.
Bogdan Ungureanu de la Editura Publica afirma ca, in perioade de recesiune, se mareste interesul cititorilor pentru lectura de specialitate, o crestere corelata cu interesul pentru dezvoltare personala. "Cifrele pe care le inregistram confirma aceste studii", precizeaza Bogdan Ungureanu, care adauga ca la ultimul targ de carte care a avut loc la Bucuresti cel mai bine s-a vandut volumul "Sfarsitul economiei iluziei" de Liviu Voinea, urmat de "Exceptionalii" de Malcolm Gladwell si de cartea lui Philip Kotler, "Chaotics".
"In perioada urmatoare lansam o colectie de leadership, cu titluri care incearca sa umple un gol imens in acest domeniu. Vorbim de autori precum Gary Hamel, John Kotter sau Warren Bennis, recunoscuti la nivel global pentru aportul lor in aceasta directie", completeaza reprezentantul Editurii Publica.
Criza nu a afectat, deci, piata de carte din Romania. Cel putin nu in ceea ce priveste literatura de dezvoltare. Statisticile arata ca vanzarile de carte motivationala si de business se mentin la un nivel constant, comparativ cu literatura si ghidurile practice, la care vanzarile au crescut cu cateva procente.