» Nici o luna fara un jaf. Astfel poate fi descrisa situatia din minele gorjene si hunedorene cand vine vorba despre furtul de carbune. Cel mai rasunator caz s-a petrecut in Gorj, in luna iulie a anului trecut, cand un control al Politiei si Garzii Financiare a relevat ca din minele gorjene aflate in subordinea Societatii Nationale a Lignitului Oltenia au disparut 2,5 milioane tone de carbune.
» Cel mai recent furt a fost descoperit la inceputul acestei saptamani: un barbat a fost oprit cu focuri de arma de catre politie dupa ce a furat peste o tona de carbune, iar la locuinta acestuia s-au descoperit in total 12 tone de carbune sustrase din mina.
Furtul de carbune din exploatarile miniere a devenit una dintre principalele forme de infractionalitate din judetul Gorj. Cea mai mare sustragere de carbune a fost depistata in carierele Societatii Nationale a Lignitului Oltenia (SNLO) in luna iulie a anului trecut, cand, imediat dupa intoarcerea din somajul tehnic, minerii de la Lupoaia si Rosiuta, subordonate Exploatarii Miniere de Cariera (EMC) Motru, au descoperit ca din depozite lipseau aproximativ 150.000 tone de carbune. A fost demarata o ancheta in urma careia s-a concluzionat ca, de fapt, prejudiciul produs Societatii Nationale a Lignitului Oltenia (SNLO) este cu mult mai mare decat se declarase initial. Conform mentionarilor facute la acea vreme de catre reprezentantii IPJ Gorj, lignitul figura in documente ca fiind pe stoc, insa in realitate depozitele erau goale. Astfel, printr-o actiune comuna a Politiei si comisarilor Garzii Financiare Gorj, s-a descoperit ca unitatea fusese pagubita cu peste 35 milioane de euro, disparand o cantitate de carbune care se extrage intr-un an de zile. Controalele ulterioare au scos la iveala faptul ca din depozite lipseau de fapt peste 2,5 milioane tone de carbune, adica de 16 ori mai mult decat se presupunea initial. Fiind vorba despre disparitia a 2,5 milioane tone carbune, cazul a intrat in atentia Parchetului. Au fost anchetate mai multe persoane si s-au facut, de asemenea, plangeri penale pe numele a zece salariati ai SNLO, toti cu functii de conducere in cadrul EMC Motru.
"Dupa finalizarea actelor premergatoare care tineau de competenta noastra, am inaintat dosarele Parchetului de pe langa Tribunalul Gorj", s-a rezumat a spune purtatorul de cuvant al IPJ Gorj, Daniel Tica. Dosarul a fost trimis ulterior spre solutionare procurorilor anticoruptie. "Am avut in lucru doua dosare care ne-au parvenit de la Politie; ei s-au ocupat de cercetari. Ne-am declinat competenta catre DNA, procurorii de la Anticoruptie fiind cei care au in lucru acum dosarele. In unul dintre ele era vorba despre o cantitate mare de lignit care disparuse, iar in celalalt – de o cantitate mai mica", a declarat Emil Mota, procuror in cadrul Parchetului Judetean Gorj, cel care a avut in lucru dosarele. La acea vreme, directorul general a SNLO, Daniel Burlan, declara presei ca iese din calcul ipoteza unui furt de carbune, desi atat Politia, cat si Garda Financiara confirmasera prejudiciul. Mai mult, Burlan a sustinut ca asa ceva ar fi imposibil. "Am vazut si acel raport, pot sa spun ca este imposibil ca acea cantitate de 2,5 milioane tone sa fie sustrasa din depozitele SNLO. Acea cantitate inseamna productia pe un an a acelei cariere. Mai mult, ca sa extragi 2,5 milioane tone trebuie sa mai extragi inca 15 milioane metri cubi de steril, pentru ca la un raport de decoperta de 1 la 6, cat este in zona Motru, asta inseamna – 15 milioane metri cubi de steril. Ca sa mai dai inca 15 milioane metri cubi de steril, asta presupune inca un an de functionare. Deci este aproape imposibil si absurd, iar ca sa extragi cantitatea asta de 2,5 milioane tone, sa o depui in stocuri si sa o transporti la o naveta ce inseamna 2.200 tone de carbune, presupune aproape 1.200 de navete, deci aproape 4 navete pe zi. N-ar putea trece neobservata aceasta livrare. Sunt multi factori de raspundere care avizeaza – incepand de la CFR, controlorii de trafic s.a.m.d. –, deci este absurd. In plus, stocurile maxime existente la cele doua subunitati ale EMC Motru sunt de 400.000 tone", declara Daniel Burlan. Din punctul sau de vedere, a fost vorba doar de o eroare contabila.
Un alt caz de furt de carbune a fost inregistrat in luna octombrie a anului trecut: un patron din Rovinari a fost cercetat de politisti dupa ce furase 17 tone de carbune de la Exploatarea Miniera de Cariera Rosia. In total, doar intr-o singura localitate, Rovinari, politistii au intocmit pe parcursul anului trecut zece dosare penale pentru furt de carbune. Cel mai recent caz s-a inregistrat la inceputul acestei saptamani. Astfel, un barbat din Gorj care furase peste o tona de carbune de la o exploatare din apropiere de Rovinari a fost prins, cu focuri de arma, de politisti, la locuinta acestuia fiind descoperite ulterior 12 tone de lignit furate. "Furturile de carbune sunt la moda, mai ales in sezonul rece", a spus purtatorul de cuvant al IPJ Gorj, Daniel Tica.
VALEA JIULUI
» "Furturile foamei"
In Valea Jiului, cele mai multe cazuri de furturi de carbune se inregistreaza in municipiul Vulcan, in Colonia de Jos, un cartier extrem de sarac. Daca unii se multumesc sa adune in saci huila care cade din vagoanele CFR, altii sar in garniturile de tren ce merg cu viteza mica, de unde arunca huila, pe care apoi o strang si, ulterior, o vand. Compania Nationala a Huilei (CNH) Petrosani se plange ca inregistreaza pierderi foarte mari de pe urma acestor sustrageri, catalogate drept "furturi ale foamei". La un transport, o banda de hoti poate sustrage cateva tone de huila in doar cateva minute. "Acest tip de infractiune este foarte comun, mai ales in aceasta perioada. Ne confruntam de foarte mult timp cu asa ceva. Este mai greu pentru noi acum, pentru ca nu putem pazi intreaga linie de cale ferata. Am purtat o discutie cu directorul CNH si a spus ca va angaja din nou o firma de paza si sper ca astfel sa reducem numarul acestor furturi", a declarat seful Politiei municipiului Vulcan, comisarul Toma Mihu.