17.4 C
București
miercuri, 29 ianuarie 2025
AcasăSpecialStrategie de criza pentru Astra Vagoane din Arad

Strategie de criza pentru Astra Vagoane din Arad

Cel mai mare producator de vagoane de marfa din Romania, Astra Vagoane Arad, pare ca a reusit sa depaseasca cel mai acut moment al crizei economice. Insa acest lucru nu inseamna ca aceasta companie a scapat de spectrul falimentului.

"Lucrurile se asaza cumva in matrice. Perspectiva pe anul viitor este destul de buna. Consider ca am atins fundul crizei si am inceput urcusul, desi e foarte greu", a declarat Ionel Rusu, liderul sindical de la Astra Vagoane Arad. El spune ca firma a reluat productia si de 3-4 luni nu mai face concedieri. Insa, fabrica nu prea mai are resurse financiare pentru a produce mai mult. La Arad, Astra fabrica vagoane de marfa tip cisterna, platforma, iar pentru cei cu bani mai multi vagoane de marfa din inox.
Numarul angajatilor este de cinci ori mai mic fata de 1989, dar, spune Ionel Rusu, acest lucru este consecinta nu numai, noilor realitati economice, ci si a tehnologizarii din ultimii ani. "La Astra nu se mai stanteaza aproape nimic. Se taie cu plasma, deci au disparut sculerii. Aici erau mii de stante. S-a modernizat vopsitoria. Pana la privatizare, se vopsea ca pe vremea lui Pazvante. Acum sunt strunguri cu comanda numerica performante, iar prelucrarile sunt de inalta precizie", povesteste liderul sindical.

Pentru ca in ultimii ani conducerea firmei a constatat ca personalul calificat este tot mai rar, iar acum uzina nu mai are bani si pentru a perfectiona angajatii, liderul sindical a pus la punct o strategie benefica atat pentru salariati, cat si pentru fabrica. Sindicatul s-a implicat in atragerea de fonduri europene. Acum, asteapta anul 2010, cand vor exista cateva granturi pentru formare profesionala, la care pot avea acces si sindicatele. Astra Vagoane este in aceasta situatie: sudorii, lacatusii si chiar si vopsitorii cu o inalta calificare se apropie de varsta pensionarii, iar cei formati in ultimii ani nu au experienta necesara. "Nu e vina lor ca nu au fost instruiti corespunzator, dar trebuie sa facem ceva pentru calificarea fortei de munca. Daca producem bine, calitativ si cantitativ atunci si salariul este mai mare", spune Ionel Rusu. "Formarea profesionala duce la cresterea productivitatii si totodata a salariului. Daca angajatul beneficiaza de o leafa corespunzatoare, atunci va ramane sa munceasca in Astra Vagoane Marfa, deci va face aici cariera" – crede liderul sindical.

Unul dintre semnele redresarii este faptul ca angajatii vor beneficia de o prima de Craciun, echivalenta in lei cu 50 de euro, iar cei care nu au lipsit de la munca in 2009 primesc inca o prima de fidelitate, egala valoric cu cea dintai. "Vad luminita de la capatul tunelului, desi e cam microscopica", glumeste Ionel Rusu, cu referire la criza economica care a atins puternic si industria Aradului.

Cele mai citite

Camera Deputaților va desființa 240 de posturi, în cadrul restructurării aparatului bugetar

Noua organigramă urmează să fie aprobată de plenul Camerei Deputaților, după votul din Biroul permanent Biroul permanent al Camerei Deputaților se va reuni miercuri, de...

Cel puțin 14 răniți într-un atac israelian în sudul Libanului

Cel puțin 14 persoane au fost rănite marți într-un atac israelian în sudul Libanului, în pofida încetării focului în vigoare de la sfârșitul lunii...

Fondurile europene, condiționate în viitor de reforme: Bruxelles propune alocarea banilor pe baza performanței

Uniunea Europeană pregătește viitorul buget multianual pentru perioada 2028-2034, iar fondurile europene ar putea fi accesate doar în baza unor reforme concrete. Vicepreședintele Comisiei Europene,...
Ultima oră
Pe aceeași temă