6.5 C
București
miercuri, 25 decembrie 2024
AcasăSpecialCriza determina peste 70% din romani sa cumpere produse mai ieftine

Criza determina peste 70% din romani sa cumpere produse mai ieftine

Aproape 40% din romani resimt efectele crizei in foarte mare si mare masura, conform datelor celui mai recent studiu de piata realizat de MEDNET Marketing Research Center. Cele mai afectate de criza economica se declara a fi femeile, cu varsta cuprinsa in intervalul 55-65 ani, cu un nivel de educatie "sub liceu" si cu un venit mai mic de 1.500 lei/familie.

Efectele pe care criza economica le-a avut asupra familiilor respondentilor se refera la: pierderea locului de munca de catre el sau un membru al familiei (este avuta in vedere familia extinsa) (22,4%), reducerea salariului sau a castigurilor salariale ale acestuia sau ale unui membru al familiei (43,9%), pierderea sau diminuarea beneficiilor extrasalariale (20,7%), precum si cresterea ratelor din cauza devalorizarii leului (22,8%). Alte efecte mentionate de catre participantii la studiu au fost: "cresterea preturilor", "lipsa comenzilor/contractelor/inchiderea firmei", "pensia mica in raport cu cheltuielile", "inghetarea si intarzierea platii salariilor", "devalorizarea leului", "aparitia conceptului de prudenta".

Aceasta criza economica a avut impact si asupra comportamentului de consum al romanilor. Datele studiului releva faptul ca 71,2% si-au redus consumul sau au apelat la produse mai ieftine (45,9% au cumparat aceleasi produse, dar in cantitate mai mica; 9,3% au cumparat produse mai ieftine, dar in aceeasi cantitate; 16% au cumparat produse mai ieftine si in cantitate mai mica). Cei care nu si-au schimbat comportamentul de consum ca efect al crizei sunt tineri, fara copii, care au venituri peste 3.000 lei/familie si au studii superioare.

Mai greu decat anul trecut
17,1% din romani afirma ca sunt afectati de criza intr-o foarte mare masura, iar 19,3% – in mare masura. Este mic (12,3%) procentul celor care pot afirma ca in acest an criza nu i-a afectat deloc. Comparativ cu inceputul anului 2009, mai exact luna februarie, procentul celor care se declara afectati in foarte mare si mare masura de criza este in crestere (de la 28,6% in februarie 2009 la 36,4% in noiembrie 2009), in timp ce procentul celor care sunt afectati in mica masura sau deloc este in scadere (de la 38,7 la 26,6%).

Valentina Grigore
Valentina Grigore
Valentina Grigore, sef departament Social
Cele mai citite

Microsoft își extinde soluțiile de AI: Modele interne și externe pentru reducerea dependenței de OpenAI

Microsoft lucrează intens la integrarea unor modele de inteligență artificială dezvoltate intern și de alte terțe părți în platforma sa Microsoft 365 Copilot. Potrivit surselor...

Meta pregătește ochelari inteligenți cu ecrane: Lansare așteptată în 2025

Meta, în parteneriat cu Ray-Ban, va lansa anul viitor ochelari inteligenți echipați cu ecrane mici, conform unui raport publicat de Financial Times. Aceste ecrane...

Un bărbat a fost condamnat la 22 de ani de închisoare pentru sabotaj feroviar în beneficiul Ucrainei în Crimeea

Un tribunal militar rus a anunţat marţi că a condamnat la 22 de ani de închisoare un bărbat acuzat de sabotaj feroviar în 2023...
Ultima oră
Pe aceeași temă