Când te duci cu mașina personală pentru a conduce pe cineva la Aeroportul Otopeni și nu vrei să lași acea persoană pur și simplu în fața Terminalului Plecări, ci să îți iei la revedere de la ea în interiorul aerogării, apelezi, evident, la parcarea cu plată pe termen scurt.
Prima provocare este să găsești intrarea, deoarece semnalizarea lasă foarte mult de droit. Este semnalizată din 10 în 10 metri doar parcarea pe termen lung, iar pentru a o găsi pe cea de care ai tu nevoie trebuie să te descurci.
Surprizele cu adevărat neplăcute te lovesc însă atunci când vrei să-ți recuperezi mașina și să pleci în treaba ta. Pentru asta, trebuie mai întâi să achiți parcarea – 3 lei pentru fiecare 30 de minute. Când ai intrat cu mașina în parcare, ai primit un jeton pe care trebuie să-l returnezi la ieșire, la unul dintre automatele de plată instalate cu ceva ani în urmă de firma UTI, patronată de milionarul Tiberiu Urdăreanu, cunoscut ca abonat la contractile cu statul.
Cum te afli la principalul aeroport al țării, și nu prin vreo gară prăpădită de provincie, îți spui că rezolvi acest lucru rapid, printr-o simplă apropiere a cardului contactless. Ei bine, nu! Aparatele de încasat funcționează doar cu numerar, clienții fiind înștiințați de o foaie A4 lipită cu scotch că plata cu cardul nu este disponibilă. În treacăt fie spus, în Gara Obor se poate plăti cu cardul biletul de tren.
Automatele eliberează rest când vor
Revenind la aeroport, nu de puține ori clienții se trezesc că nu-și mai primesc restul. Chiar dacă sunt înștiințați, printr-un mesaj tipărit pe o foaie similar, că pot suna la un număr de telefon pentru a-și recupera banii, numeni nu mai pierde vremea pentru câțiva lei. Aceștia se contabilizează însă în contul Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB) – profit (ne)prevăzut.
În fine, aparatele de încasat contravaloarea parcării sunt puține, iar timpul petrecut la coadă se contabilizează tot în folosul aeroportului. Dacă ai nenorocul să depășești o fracție de jumătate de oră, mai plătești trei lei.
“Pentru plata serviciilor de parcare, clienții Aeroportului Internațional Henri Coandă București au la dispoziție 13 automate de plată și ghișee cu operator, astfel: 2 automate amplasate în fața Terminalului Plecări, 2 automate la parcările Long Term din proximitatea Terminalului Plecări, 5 automate la Terminalul Sosiri (3 la parter, 2 la etaj), 3 ghișee cu operator la Terminalul Sosiri (unul la parter, 2 la etaj), 1 ghișeu cu operator la Terminalul Plecări”, se arată în răspunsul oficial dat de CNAB la solicitarea României libere. Deci, pentru imensa parcare de la Plecări sunt disponibile doar două automate și un ghișeu, așa că la orele de vârf cozile sunt ceva obișnuit.
POS-uri scoase din producție
Dar UTI nu încasează deloc puțini bani pentru sistemul de plată a parcării. Dincolo de faptul că sistemul în sine a costat 1.510.965 de lei, fără TVA, CNAB plătește anual către compania lui Urdăreanu, UTI Grup SA, suma de 31.849 de euro, pentru întreținerea sistemului de parcare (acces și plată).
Cât despre imposibilitatea plății cu cardul (că doar suntem într-o capitală europeană din secolul 21, nu?), CNAB face următoarele precizări: “Actualele POS-uri ale automatelor de plată au fost scoase din producție, iar produc[torul acestora, Verifone, nu mai asigură suportul tehnic și comercial. Având în vedere această situație, CNAB a început deja demersurile necesare pentru modernizarea sistemului de parcare și înlocuirea echipamentelor, sistemelor și instalaţiilor existente în parcările AIHCB, prin implementarea unei soluţii noi care să înglobeze cele mai noi tehnologii în domeniu”.
CNAB vrea să scape de UTI
Conducerea companiei de stat care administrează cele două aeroporturi ale Capitalei – Henri Coandă Otopeni și Aurel Vlaicu Băneasa – anunță că a început demersurile pentru modernizarea sistemului de parcare, fiind deja încheiat contractul având ca obiect “Servicii privind elaborarea documentației de avizare a lucrărilor de intervenții (DALI) și a proiectului de execuție (PT+DDE) în vederea modernizării sistemului de parcări de la Aeroportul Internațional Henri Coandă București”. Documentația de atribuire a acestor lucrări de intervenție cuprinde și un studiu de trafic, necesar pentru dezvoltarea infrastructurii parcărilor.
“Conform expertizei tehnice, se urmăreşte înlocuirea echipamentelor/sistemelor/instalaţiilor existente în parcările AIHCB şi implementarea unei soluţii noi care să înglobeze cele mai noi tehnologii în domeniu în condiţiile în care intrările/ieşirile vor fi prevăzute cu echipamente ce utilizează tichete cu cod de bare”, se arată în răspunsul CNAB pentru România liberă.
Oficialii companiei menționează că sistemul de acces în parcări va dispune de tehnologia LPR (”License Plate Recognition”), prin intermediul căreia, la intrare, în proximitatea dispozitivelor de eliberare a tichetelor, vehiculele vor fi detectate, numărul de înmatriculare al acestora urmând să fie recunoscut, făcându-se conexiunea cu tichetul eliberat prin înscrierea pe tichet a numărului de înmatriculare.
La ieşirea din parcări, în proximitatea dispozitivelor de acceptare tichete, vehiculele vor fi detectate, numărul de înmatriculare al acestora urmând să fie recunoscut, făcându-se conexiunea cu numărul tichetului, iar dacă tichetul este achitat, va permite ieşirea din parcare a mașinii respective.
Noul sistem pentru parcări se va adresa atât utilizatorilor ocazionali (pe bază de tichete), cât şi abonaţilor (care vor avea carduri ”Radio Frequency Identification”). În noul sistem, automatele de plată a taxei de parcare vor permite plăţi atât în numerar, cât şi cu card bancar.
“Facem precizarea că UTI Grup asigură mentenanța pentru actualele echipamente și nu este implicată în proiectul de modernizare a sistemului de parcare, expus mai sus”, au mai spus oficialii CNAB.