» Traficul de marfuri prin Portul Constanta a scazut cu aproape 40 de procente in primele noua luni ale anului 2009 fata de 2008.
» Singurele produse care au cunoscut o crestere spectaculoasa sunt cerealele, traficul acestora reprezentand aproape un sfert din cel total.
Traficul in portul Constanta se inscrie in trendul inregistrat in toate porturile europene, pe fondul situatiei economice dificile la nivel mondial. Directorul general al Administratiei Porturilor Maritime Constanta, Ioan Balan, a declarat ca la sfarsitul lunii septembrie traficul total ajunge la 33 milioane tone, in scadere fata de anul trecut, cand in aceeasi perioada inregistrandu-se 46 milioane tone. S-au inregistrat scaderi de trafic la minereuri de fier, deseuri de fier, produse metalice, combustibili minerali solizi, petrol brut.
Diminuarea cantitatilor de minereuri feroase si combustibili solizi operate in portul Constanta a fost determinata de conjuncturi ale pietei. Singurele categorii de produse unde s-au inregistrat cresteri sunt cerealele, produsele petroliere, semintele uleioase, cimentul, varul nestins, materialele de constructii. In primele opt luni ale acestui an, traficul de cereale a crescut spectaculos, depasind sapte milioane tone, iar tranzitul s-a triplat. Ioan Balan spune ca se observa ca in ultima perioada situatia s-a stabilizat, existand premisele reluarii cresterilor de trafic si pe acest segment. Zilele trecute, 58 de nave s-au aflat la operare, iar alte sapte erau in rada si asteaptau angajamentul in vederea operarii.
Patronat versus sindicate
Directorul general al Administratiei Porturilor Maritime Constanta mai spune ca declaratiile unor lideri sindicali portuari potrivit carora traficul de marfuri ar fi in declin sunt mai mult o legenda. "Procentul de trafic este undeva la 68-70% din traficul echivalent perioadei septembrie-octombrie a anului trecut, iar pana la sfarsitul anului vom incheia cu un procent de 85% echivalent cu ce s-a realizat in anul precedent. In ultima perioada traficul total de marfuri prin portul Constanta s-a relansat si speram ca pana la sfarsitul acestui an sa recuperam din decalajul inregistrat comparativ cu traficul din anul 2008", sustine Balan.
Chiar si asa, problemele de ordin financiar nu ocolesc portul Constanta. Mai multi agenti economici au solicitat reesalonarea datoriilor, iar Consiliul de Administratie si biroul executiv al APMC au decis sa le intinda o mana de ajutor. Cel mai mare datornic pare a fi de departe Spitalul CFR. De inlesniri mai au parte pana pe 31 decembrie 2009 si operatorii portuari carora pentru anul in curs li s-a facut o derogare la clauza contractuala ce prevede realizarea unui procent standard de trafic anual. De anul viitor, aceasta clauza ar putea reintra in vigoare daca se va constata o crestere economica.