0.2 C
București
sâmbătă, 16 noiembrie 2024
AcasăSpecialCampania pentru Europa: idei putine, dar fixe

Campania pentru Europa: idei putine, dar fixe

» Mesajele electorale pe care partidele si independentii le arunca in ochi alegatorilor, in campania pentru Parlamentul European, aluneca deseori fie spre ridicol, fie spre plictisitor, numai spre Europa nu.

» PDL crede ca din dezastre naturale te scapa familia, PSD este la fel de nesigur si naiv in strategie precum fetita din clipul lor electoral, iar pe EBA o apasa povara numelui Basescu.

Romania in fata Europei arata, in varianta PSD din clipul electoral pentru alegerile parlamentare, precum o fetita inocenta, dar bine fardata, care zambeste naiv si increzator, cu trei trandafiri rosii in mana. "Gandeste-te pentru cine votezi. Alege viitorul", indeamna misterios social-democratii pe ecranele televizoarelor. Altfel sta insa treaba pe stalpii si panourile de pe strazi, unde inocenta fetitei din clip lasa loc unor versati ca Mircea Geoana, Marian Vanghelie sau Cristian Popescu "Piedone". "Importanti sunteti voi" este sloganul stradal al PSD, iar cei doi primari-vedeta garanteaza pentru Adrian Severin, primul candidat al partidului. Comentatorul politic Bogdan Teodorescu observa ca "nu asistam la o campanie stralucita". Clipul electoral al PSD i se pare "atractiv, dar incearca sa dribleze ideea ca sunt la putere, pentru ca nu-si pot ataca partenerii de guvernare".

 

Marea eroare, crede Teodorescu, este faptul ca "nu e recomandat sa folosesti copii si mai ales fetite fardate in clipuri, pentru ca duc cu gandul la conotatii nu tocmai pozitive". Pe strazi, insa, PSD cade in ridicol de-a dreptul: "Avem nevoie de oameni ca Severin. Deci nu avem nevoie de Severin? Ce fel de oameni, care cantaresc cat el, care privesc ca el? Faptul ca Mircea Geoana, care se afla sub partidul sau ca popularitate, vine sa-l recomande alegatorilor este o greseala strategica, dar si megalomanie politica", spune Teodorescu. Profesorul de sisteme electorale Alexandru Radu sustine ca materialele PSD preiau formula de la alegerile parlamentare cand un personaj cunoscut "garanteaza" pentru un candidat. De aceeasi parere este si sociologul Mircea Kivu, care socoteste ca PSD a pus accentul pe Adrian Severin pentru ca este o persoana ce si-a dobandit notorietatea.

 

Textul afiselor este insa, in opinia profesorului Radu, incoerent pentru ca este greu sa se faca asocierea intre "Avem nevoie de oameni ca Severin" si "Importanti sunteti voi". PDL romanteaza fata dura a politicii si vine cu o poveste despre familie: "la bine si la greu", familia te scoate din necaz. Batranii parinti, care locuiesc intr-o casa deloc modesta, dotata cu termopane, sunt ajutati de tinerii copii, care se intorc cu Loganul inapoi in sat, cand parintii dau de greu. Numai ca necazul cel greu din povestea democrat-liberalilor este ditamai inundatia, impotriva careia se lupta tipic romaneste, cu saci de nisip, bajbaind pe intuneric. Bogdan Teodorescu crede ca PDL are clipul electoral cel mai bine realizat tehnic: "Fiind la putere, PDL aduce vorba despre altceva in aceasta campanie. O eroare grava este insa ideea ca la inundatii te ajuta familia, nu statul. Mi se pare gresit din punct de vedere politic. De ce mai platim taxe?".

 

Alexandru Radu ne-a spus ca trecerea pe care a facut-o PDL de la "Sa traiti bine" la "Impreuna la bine si la greu" nu este decat "o adaptare a campaniei la perioada de criza, sugerand ca Romania ar trebui sa functioneze ca o familie, adica solidara". Clipul electoral in care Theodor Stolojan apare pe un camp este, in opinia lui Radu, "nepotrivit cu imaginea lui Stolojan, care este perceput ca un om riguros, mai aproape de lucrurile tehnice si mai putin legat de mediul rural". Liberalii nu si-au lasat deloc imaginatia sa zburde si au produs un clip electoral in care presedintele partidului, Crin Antonescu, isi prezinta "marfa de calitate" – candidatii PNL. Pe rand, fiecare vorbeste sec si pompos despre Europa. Sloganul pocneste precum nuca in perete, pentru siguranta ca cineva va fi atras si va iesi totusi la vot: "Bani pentru romani. Bani europeni".

 

Profesorul Radu sustine ca PNL foloseste aceeasi strategie ca si PSD – "o personalitate cunoscuta care ii sustine pe candidati", singura diferenta fata de PSD fiind faptul ca peste tot apare aceeasi persoana: Crin Antonescu. Radu crede ca "desi textele liberalilor sunt greu de urmarit, par a fi cel mai aproape de temele europene". Liberalii sunt singurii care vorbesc despre ceea ce vor vota romanii, despre Europa, spune si Teodorescu. "Sloganul cu banii este insa impiedicat si nu se potriveste cu spotul, pentru ca legatura intre Europa si bani este prea vaga." Independenta Elena Basescu se plange de povara numelui pe care il poarta, dar vrea sa convinga ca este o independenta: fotomodel si economist in acelasi timp. "Ia atitudine", indeamna mezina Basescu.

 

Sociologul Mircea Kivu sustine ca "are un mesaj destul de gol, iar sloganul ar fi fost mai potrivit daca ar fi prezentat niste idei – ea spune ca vrea sa luam atitudine, dar nu spune si pentru ce". Cu sloganul "Doi crestini si patrioti vor scapa tara de hoti", cuplul de mare audienta Corneliu Vadim Tudor-Gigi Becali pare sa fi dat o lovitura de comunicare. Totusi, Kivu considera ca mesajul transmis de ei nu are nici o legatura cu Europa "decat in masura in care ar fi inlocuit «tara» cu «UE»".

» Campanie europeana
In comparatie cu o campanie electorala romaneasca vaga si adeseori plictisitoare, Parlamentul European a produs un set de trei videoclipuri pentru a convinge lumea sa iasa la vot pe 7 iunie. Sub sloganul "There’s always time to vote" (Intotdeauna e timp sa votezi), o femeie urmarita de un criminal inarmat cu un topor vine la sectia de vot urland, un grup de jefuitori de banci se opresc din fuga pentru a vota, iar ciclistii se opresc cateva secunde din cursa, trag pe dreapta si voteaza. Sociologul Mircea Kivu considera ca, per total, campania pentru europarlamentare este "nespecifica si seamana mai degraba cu o campanie pentru Parlamentul Romaniei pentru ca mesajele europene lipsesc".

Nu e recomandat sa folosesti copii si mai ales fetite fardate in clipuri, pentru ca duc cu gandul la conotatii nu tocmai pozitive." Bogdan Teodorescu, despre clipul PSD

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă