Din 1 iunie, National Geographic Channel difuzeaza "Cod rosu", un documentar in cinci parti despre operatiunile de salvare pe mare.
Inainte de a intra in apa, scufundatorii se asigura in primul rand ca masca nu este deteriorata. Este cea mai importanta pentru siguranta noastra, de ea sunt legate luminile, camerele video si aparatura de comunicare, precum si tubul de oxigen. Apoi, mai sunt pericole asociate cu industria grea. La bordul petrolierelelor sau al vaselor comerciale avariate sunt buldozere, macarale, camioane, si intotdeauna exista pericolul ca acestea sa cada peste noi", afirma Seb Chander, scafandru pentru Titan, una dintre cele mai mari companii de asistenta marina din lume. La specialisti precum Seb Chander se apeleaza atunci cand petrolierele imense, vasele comerciale, feriboturile si navele de croaziera se scufunda sau ard, ei reprezentand singura sansa de salvare a ambarcatiunii si de evitare a dezastrelor ecologice. "Sa nu uitam pericolele specifice muncii pe care noi o facem, precum lucrul cu aparatura termica sub apa. Cand suntem nevoiti sa taiem tevi de otel aflate sub apa, se formeaza pungi de oxigen si hidrogen, iar daca le atingi cu obiectele cu care tai tevile, se poate produce o explozie. Din pacate, in ultimii ani, astfel de explozii au ucis multi scafandri. Dar realizarile ne fac sa trecem mai usor peste accidente. Cand faci o munca dificila, riscanta si provocatoare, si trebuie sa ai incredere completa in ceilalti colegi, cand reusesti sa-ti faci treaba ce implica mutarea a 700 de tone, sentimentul este extraordinar".
Despre ce presupune aceasta slujba, care sunt atractiile dar si pericolele, Seb Chander povesteste mai multe in "Cod rosu", o serie documentara in cinci parti despre operatiunile de salvare pe mare, difuzata pe National Geographic Channel, incepand din 1 iunie, de la ora 22.00.
Furtuna de foc
Primul episod a fost filmat la bordul unui feribot ce transporta 200 de camioane si rezervoare pline cu petrol, cuprins de un incendiu incontrolabil. Dupa doua zile de lupta cu flacarile, focul de pe Adriyatik este, in cele din urma, tinut sub control, iar echipele de salvare urca la bord, insa aerul este plin cu gaze toxice. Cautand flacari nestinse, salvatorii se aventureaza in cea mai adanca parte a navei unde o singura alunecare sau o miscare gresita se poate dovedi fatala; membrii echipajului de salvare se pot dezorienta foarte usor in mijlocul intunericului total, al apei si flacarilor. In cea de-a doua parte a primului episod ne este prezentat un alt caz. In Marea Irlandei, vanturi puternice si valuri de sapte metri inaltime lovesc un feribot cu camioane, facandu-l sa esueze in preajma coastei din zona Blackpool, Marea Britanie. Refluxul lasa complet la vedere nava, timp de trei ore zilnic, iar echipa trebuie sa lucreze rapid pentru a curata bucatile desprinse si a relansa nava la apa.