Ca de obicei, acestea au fost identificate de Stilbüro bora.herke.palmisano pentru anul 2018 pe baza obiectelor, decoraţiunilor şi accesoriilor expuse la târg care, în accepţiunea designerilor, au o influenţă nouă în design, artă, arhitectură, modă şi lifestyle. Produsele astfel selectate, grupate în aranjamente speciale, au fost prezentate în zona GALERIA sub deviza „Fusion Link Connection“.
Au fost realizate patru scenarii tematice pe baza selecţiei celor mai reprezentative produse expuse la târg (fiecare dintre ele având o etichetă cu denumirea, compania producătoare şi standul din târg unde se poate regăsi). Produsele au acoperit întregul spectru al ariilor deja celebre ale târgului: LIVING, GIVING şi DINING.
„Fiecare dintre aceste patru teme conţine mai multe aspecte, iar câteodată chiar aspecte în opoziţie, contradictoriul fiind una dintre caracteristicile amenajărilor contemporane care se încadrează în megatendinţele actuale: urbanizare, globalizare, individualizare. Am realizat o cercetare privind starea de bine, semnificaţia, alternativele, în care accentul a fost pus pe cotidian, lucrul de mână, sustenabilitate şi viitor“, spune designerul, specialist în tendinţe, Annetta Palmisano de la Stilbüro. Formele, materialele, modelele şi culorile au fost principalele elemente studiate, care au determinat identificarea acestor tendinţe majore, surse relevante de inspiraţie pentru amenajările contemporane: simplu şi sobru, culori şi exigenţă etică, emoţii tehnologice, poveşti opulente.
Simplu şi sobru. Un concept modern, nepretenţios, dar contemporan şi relaxant, în antiteză totală cu ritmul alert al vieţii de astăzi, se poate obţine prin mixarea elementelor care au trecut testul timpului cu cele industriale şi artizanale. Este vorba despre un design original, dar redus, având însă funcţionalităţi sporite. La realizarea ambianţei mai contribuie culorile şi materialele naturale precum lemnul, piatra, betonul, metalul, lâna şi ceramica. Printre produsele selectate pentru acest univers se regăsesc unele semnate de mari designeri (Constantin Grcic şi Pierre Lissoni), precum şi o colecţie de plăci ceramice produsă de Marazzi.
Culori viguroase şi exigenţă etică. La baza unui astfel de interior stau culorile îndrăzneţe, puternice, care imprimă vitalitate. Considerentele etice determină mixul de materiale şi produse reciclate, sustenabile, care în acelaşi timp îndeplinesc o funcţie bine determinată. Dinamic, spiritual, folcloric, funcţional sunt cuvintele-cheie care caracterizează această tendinţă. Metalul, lemnul, textilele, plasticul reciclat, culorile, detaliile fluorescente şi ornamentele etnografice sunt câteva dintre „ingredientele“ folosite. Printre produse s-au putut remarca textilele semnate de designerul Dan Namura, colecţia de masă Point-Virgule (A’Domo), oala de bucătărie Pasta Pesto (cu look vintage, linii verticale şi puncte), concepută de Paola Navone şi produsă de Serax.
Emoţii tehnologice. Este un tip de design vizionar, emoţional, rafinat, experimental, relaxant şi inteligent. Un rol principal îl au tehnologiile noi, cu implicaţii directe în bunăstarea din locuinţe, în timp ce materialele neuzuale şi efectele sofisticate induc emoţii. De asemenea, se mizează pe îmbinări de tipul hârtie-ţesături, lemn-metal, sticlă-metal, structuri stratificate, accente optice şi culori electrice. Printre cuvintele-cheie care caracterizează tendinţa se regăsesc: vizionar, experimental, inteligent, emoţional, rafinat, relaxant.
Poveşti opulente. Accentul se pune pe latura decorativă, pe materialele preţioase şi pe detaliile magnifice cu aluzii istorice şi orientale, trecute printr-o paletă de culori delicate. Caracteristicile particulare sunt date de pietre preţioase, porţelan fin, decorat artistic, brocarturi, tapiţerii moderne, broderii şi acoperiri în relief. Este un design extravagant, elegant, eclectic, ornamental, floral, exotic, scenic şi bogat în aluzii. Marcel Wanders, Louis Vuiton şi Patricia Urquiola se numără printre realizatorii obiectelor prezentate. S-a putut remarca fastuosul candelabru Past&Future realizat de Piet Hein Eek Veronese.
„Ghidul stilului etic“
O producţie corectă este în prezent un puternic argument la vânzare. Sustenabilitatea devine o problemă care schimbă astăzi lumea şi apare o piaţă tânără, a produselor sustenabile, care dovedeşte un potenţial imens.
Târgul AMBIENTE s-a adaptat acestei schimbări, organizatorii realizând un „Ghid al stilului etic“, care oferă o listă completă cu produsele relevante din acest punct de vedere.
German Design Awards 2018
Fiind plasat la începutul anului şi poziţionat drept cel mai important eveniment în domeniul bunurilor de larg consum pentru care designul reprezintă un factor fundamental,
Târgul AMBIENTE a reprezentat şi platforma ideală de prezentare a produselor premiate pentru design, iar aceasta nu numai pentru domeniul home, ci şi pe altele, cum sunt: elemente constructive, lifestyle, arhitectură, etc.