Larry Farrell, expert in antreprenoriat, spune ca primul pas al inceperii unui proiect este sa scapati de frica de nereusita.
Autoritate mondiala in domeniul consultantei in antreprenoriat, Larry Farrell este de parere ca, pentru a pune bazele unei afaceri, nu trebuie sa fii un geniu, ci doar sa ai curajul schimbarii. Totodata, el atrage atentia ca o modificare a stilului de viata nu trebuie facuta oricum, ci este necesara punerea la cale a unui plan viabil. El recomanda ca renuntarea la statutul de angajat in favoarea celui de angajator sa nu fie brusca, ci dupa o perioada in care ambele planuri au coexistat.
Prezent in Romania, Larry Farrell a lansat, pe 15 aprilie, in parteneriat cu firma de resurse umane Ascent Group, din Capitala, programul "Corporate Entrepreneurship", si ne-a vorbit despre principiile si importanta dezvoltarii spiritului antreprenorial.
» Ce caracteristici trebuie sa aiba un om de afaceri?
Realitatea arata ca persoanele care isi asuma demararea, conducerea si dezvoltarea unei afaceri nu sunt neaparat niste genii sau niste oameni cu un IQ extraordinar de mare. Sunt persoane normale, obisnuite, care au avut insa curajul de a schimba ceva in viata lor. De asemenea, una dintre caracteristicile pe care le-am putut sesiza la foarte multi antreprenori de succes este aceea ca, la momentul inceperii afacerii, acestia nu au pornit de la ideea imbogatirii, ci de la dorinta de a fi propriul stapan si de a asigura un trai decent familiei.
Cand sa renuntati la job
» Cand ar trebui sa aiba loc renuntarea la statutul de angajat si asumarea celui de antreprenor?
Unii angajati iau in considerare demararea unei afaceri proprii, trecand astfel de la statutul de parte integranta a unui grup aflat sub cupola aceleiasi companii, la pozitia de mic intreprinzator, stapan pe destinul sau de business.
Sfatul meu pentru aceasta categorie de oameni este sa nu renunte la locul de munca decat in momentul in care au un plan solid de afaceri, construit pornind de la ideea unui produs sau a unui serviciu de care piata are cu adevarat nevoie.
Daca produsul sau serviciul despre care vorbim nu este unul clar stabilit, perfect vizualizat de micul antreprenor, cu locul sau pe piata, este recomandabil ca respectiva persoana sa nu porneasca la drum, pentru ca exista sanse mari ca totul sa fie un esec. In vederea evitarii acestei situatii, persoana respectiva ar trebui sa-si pastreze slujba, care cel putin ii ofera o siguranta mai mare in ceea ce priveste veniturile.
» Ce pasi are de urmat, in linii mari, intreprinzatorul in devenire?
Pornind de la ideea de produs sau serviciu despre care am vorbit anterior, urmatorul pas al micului antreprenor, care, in acelasi timp, continua, o perioada, sa aiba si statut de angajat al unei companii, ar trebui sa fie cel al concretizarii ideii, al crearii produsului palpabil. Aceasta actiune este posibila chiar in timpul liber.
Urmatorul pas logic este reprezentat de identificarea catorva clienti-test. Daca se reuseste vanzarea produsului catre o parte dintre acestia, asta inseamna ca afacerea poate avea succes.
Temerile legate de primii pasi pot fi invinse
» Cat de dificila este demararea unei afaceri?
Fiecare aspirant la statutul de antreprenor trebuie sa se informeze foarte mult asupra domeniului in care va activa. A demara o afacere nu este un proces atat de complicat. Important este ca temerile legate de primii pasi sa fie invinse. Daca luam exemplul celor trei milioane de oameni care, anual, la nivel mondial, demareaza afaceri, ne putem da seama ca multe dintre aceste temeri pot fi depasite usor.
In definitiv, nu putem vorbi de asumarea unor riscuri prea mari. Bill Gates, intrebat fiind cum rezista la presiunea reprezentata de conducerea Microsoft, a replicat astfel: "Care risc? Nu risc nimic, am demarat afacerea cu 700 de dolari, iar daca se prabuseste, asta e toata suma pe care o pierd, toata investitia initiala".
» Dar ce anume naste temerile legate de startul ca afacerist?
Exista oameni care se multumesc o viata intreaga cu statutul de angajat si care, desi au viziunea unui produs sau serviciu cu potential pe piata, nu au curajul sa inceapa o afacere proprie.
Temerile lor se nasc din cauza lipsei unei culturi a antreprenoriatului. Consider ca aceasta cultura trebuie dezvoltata in randul copiilor, trebuie predata in scoli, astfel incat perceptia oamenilor despre ceea ce inseamna o afacere sa fie imbunatatita permanent, pe parcursul intregii vieti.
In Romania este destul loc pentru noi antreprenori
» Ce elemente caracterizeaza lumea afacerilor din Romania?
Este una dintre tarile cu un mare potential pentru afaceri. Aici exista foarte multe produse sau servicii de care oamenii au nevoie, asadar piata cere si are destul loc pentru noi antreprenori. Eu, spre exemplu, daca as trai in tara dumneavoastra, as privi in jur, as analiza oportunitatile si m-as gandi cum pot profita de ele si cum pot intra pe piata cu un produs sau cu un serviciu interesant.
Mai mult, consider ca, desi au trecut 20 de ani de la Revolutie, inca exista multe oportunitati neexploatate aici. Ar trebui sesizate si folosite.
» Exista vreo tara care poate fi prezentata ca "reteta a succesului"?
Da, exista un exemplu in acest sens. Este vorba de Taiwan, o tara in cazul careia putem vorbi despre un adevarat miracol economic. Concret, de cateva zeci de ani, dezvoltarea antreprenoriatului a devenit un prim scop national. Este statul cu cei mai bogati locuitori, din punctul de vedere al raportarii rezervelor financiare ale tarii la numarul de cetateni.
Femeile, mai realiste decat barbatii
» Din punctul de vedere al aptitudinilor, ce diferente exista intre barbati si femei in zona afacerilor?
Din experienta proprie, va pot spune ca, in foarte multe cazuri, femeile s-au dovedit a fi mai buni antreprenori decat barbatii, lucru care ar putea fi explicat prin faptul ca acestea sunt mai realiste atunci cand vine vorba de decizii, dar si mai practice. Barbatii, pe de alta parte, dovedesc uneori ca sunt prea visatori sau ezitanti in a lua o hotarare.
Succesul produsului
Elementul care influenteaza succesul este produsul sau serviciul oferit, considera Larry Farrell, si nu imaginea, vestimentatia sau gestica antreprenorului. "Puteti observa cazul multor afaceristi de succes, adevarate modele de urmat, care abordeaza tinute lejere sau un limbaj si o gestica obisnuite. Acestia sunt afaceristi constienti de valoarea produsului sau aa serviciului oferit si de faptul ca aportul lor la imbunatatirea vietii celor din jur nu este influentat de felul in care se imbraca, ci de ceea ce le ofera", spune expertul.