Comisia Europeana (CE) propune introducerea facturarii si arhivarii electronice in vederea reducerii birocratiei cu care se confrunta companiile, proces care ar putea aduce economii in valoare de 18 miliarde euro, potrivit estimarilor CE.
Un studiu al CE, realizat in colaborare cu Pricewater houseCoopers (PwC), releva ca, in prezent, mai mult de jumatate din companiile care emit facturi electronice utilizeaza in paralel si facturarea traditionala, deoarece nu sunt sigure ca solutia electronica este conforma cu sistemul practicat de toate statele membre. "O trecere totala la sistemul de facturare electronica ar putea insemna pentru companiile europene economii de 18 miliarde euro, ca efect al simplificarii proceselor", a declarat Ine Lejeune, partener PwC Belgia. Acesta a explicat ca procesul nu aduce un plus de valoare pentru autoritati, insa presupune dificultati considerabile pentru companii. Principalele obstacole identificate de autorii studiului sunt legate de compatibilitatea dintre sistemele IT ale clientilor si cele ale furnizorilor, in timp ce principalele beneficii sunt costurile scazute si reducerea birocratiei.
"Studiul realizat la nivelul managerilor companiilor a aratat ca 55% din acestia sunt ingrijorati de suprareglementare, avand in vedere situatia economica precara", mai spune Lejeune. In Romania, pe langa prevederile cu privire la schimbul electronic de facturi din Codul fiscal, exista si o legislatie paralela specifica, respectiv Legea 260/2007 privind inregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electronice, care reglementeaza emiterea electronica a facturilor. Aceasta prevede in primul rand ca factura electronica trebuie emisa cu ajutorul unui sistem informatic omologat de Autoritatea Nationala pentru Comunicatii, potrivit datelor Pricewaterhouse Coopers. In ceea ce priveste Legislatia TVA, scopul este armonizarea Legislatiei TVA din statele membre. Potrivit PwC, pentru tranzactiile transfrontaliere ar trebui sa se aplice Legislatia TVA a tarii in care este stabilit furnizorul si din care se efectueaza livrarea.
In prezent, PwC ofera asistenta CE in cadrul proiectului-pilot de implementare a facturarii electronice si a comenzilor electronice pentru achizitiile publice ale Comisiei. Proiectul va intra in scurt timp in faza de testare pentru o serie de furnizori ai CE.