Numirea lui Catalin Predoiu ca ministru al Justitiei, in urma cu un an, a fost intampinata cu scepticism si chiar ostilitate de numerosi jurnalisti. Multi dintre colegii mei refuzau sa creada ca un guvern aflat in conflict deschis cu ideea de justitie autentica, asa cum a fost cel condus de Tariceanu, ar putea da un portofoliu atat de important pe mana unui om din afara sistemului. Un avocat fara experienta politica si care, dupa vorba, dupa port, nu parea a simti ca are o datorie de onoare fata de partid sa traga toate sforile cu putinta pentru a proteja patricienii liberali de mana lunga a legii. Jurnalistilor li se parea neverosimil ca un ministru obedient precum Chiuariu sa fie inlocuit, peste noapte, cu un specialist caruia telefoanele lui Fenechiu ii apareau cu "numar necunoscut". Ceva nu se potrivea cu logica politichiei romanesti, in care fidelitatea fata de interesele de gasca a fost intotdeauna prioritatea numarul unu. si de aici suspiciunea.
Am tinut atunci sa scriu un editorial si sa-i dau un cec in alb lui Catalin Predoiu. Impulsul a venit dintr-o senzatie amara ca, si daca s-ar produce ceva pozitiv la varful politicii, nu am mai fi in stare sa o recunoastem. Atat de evident ni se pare ca suntem condamnati sa fim condusi de prosti sau ticalosi. Iar motivul pentru care vedeam in noul ministru al Justitiei o exceptie il constituia cariera sa de avocat de succes. "Un om care a muncit 20 de ani pe branci ca sa-si faca un nume in breasla sa nu va arunca totul pe apa sambetei pentru o functie reglata de ciclurile electorale." Asta am scris luni, 3 martie 2008. Astazi, trebuie sa recunosc ca am gresit. Iar colegii mei care au strambat din nas cand au aflat de numirea sa au avut, in final, dreptate. Chiar daca reactia lor a fost mai degraba instinctuala, a fost una corecta. Codurile Penal si Civil elaborate sub conducerea ministrului Predoiu sunt cea mai buna dovada ca, mai inainte de a fi un profesionist, el este un om al sistemului.
Numai asa se explica de ce noul Cod Penal elaborat sub coordonarea lui Predoiu propune micsorarea pedepselor maxime pentru coruptie. Este cea mai flagranta sfidare a nevoii numarul unu a Romaniei, de a reduce semnificativ coruptia la nivel inalt. Faptul ca pedepsele maxime scad pentru traficul de influenta de la 10 la 5 ani, iar pentru mita de la 12 la 7 ani nu duce doar la pierderea efectului descurajator. Va avea drept consecinta si reducerea la jumatate a termenelor de prescriptie. "Pe rolul instantelor sunt foarte multe dosare in care au trecut deja cinci, sase, sapte ani de la data comiterii faptelor, astfel incat vor fi multe situatii in care judecatorul va fi nevoit sa dispuna incetarea procesului", a declarat recent seful DNA, Daniel Morar. Mai mult decat atat, Codul lui Predoiu dezincrimineaza fapte precum abuzul in serviciu cu consecinte deosebit de grave, dar si una dintre cele mai cunoscute metode prin care a fost devalizat patrimoniul public – subevaluarea unor bunuri scoase la vanzare de catre stat.
In plus, elimina diferentierea pedepselor in functie de valoarea prejudiciului. Cel care a dat un tun de miliarde de euro– vezi cazul fostului sef al CFR, Mihai Necolaiciuc – va primi (daca nu cumva expira termenul de prescriptie) aceeasi pedeapsa cu unul care a pus mana pe 100 de euro. Mai mult chiar decat aceste aberatii ale noului Cod Penal, elocvente pentru adevarata misiune a lui Catalin Predoiu in fruntea Justitiei sunt cele doua consideratii pe care si-a intemeiat decizia de a micsora pedepsele maxime pentru faptele de coruptie. Primul: "…Oricum, judecatorii nu dadeau pedepse mari". Perfect adevarat. Asta este, de fapt, si principala critica pe care ne-o aduce Comisia Europeana – blandetea sentintelor judecatoresti in astfel de cazuri. Doar ca solutia la aceasta problema este exact opusul a ceea ce propune Predoiu: cresterea pedepselor minime pentru faptele de coruptie, nu scaderea celor maxime.
Asta este singura cale prin care poate fi anihilata clementa exagerata de care dau dovada judecatorii atunci cand vine vorba de coruptie. Al doilea motiv a fost expus de ministrul Justitiei in emisiunea lui Stelian Tanase de la Realitatea TV si spune totul: "…Infractorul care savarseste fapte de coruptie nu este acel tip de infractor care savarseste de exemplu fapte de violenta… Faptele de coruptie sunt savarsite in general de oameni care au un anumit grad de instructie si de cultura… Pentru un astfel de om, trei, patru sau cinci ani in puscarie e mai mult decat suficient. Oricum, cariera lui este terminata…". Nu cumva, tocmai deoarece coruptul este un "om instruit, cult", isi va face un calcul simplu, ceva la modul: "Sigur ca voi fi sfasiat emotional pentru ca mi s-a incheiat cariera, insa dupa cei trei-patru ani la inchisoare, cu cele 10 milioane de euro pe care mi le voi trage si care voi avea grija sa ma astepte la iesirea din parnaie, parca nu ma va deranja prea tare sa-mi petrec ultimii 30 de ani din viata in vacante pe insule exotice"?
Sa ne amintim ca ministrul Justitiei si-a obtinut primul mandat cu sprijinul liberalilor si a ajuns sa promoveze controversatele Coduri cu sustinerea PDL si PSD. Ce au in comun cele trei partide: asigurarea supravietuirii si prosperitatii clasei imbogatitilor fraudulos. Domnul Predoiu nu este nimic altceva decat un slujbas folosit pentru atingerea acestui scop.
P.S. Astept dreptul la replica.