28.9 C
Bucureศ™ti
joi, 5 septembrie 2024
AcasฤƒSocialVIDEO. Marga: โ€œScurtarea anului ศ™colar a fost o eroareโ€

VIDEO. Marga: โ€œScurtarea anului ศ™colar a fost o eroareโ€

Fostul ministru al Educaศ›iei susศ›ine cฤƒ Legea 1/2011 trebuie schimbatฤƒ, pentru cฤƒ stฤƒ la baza exodului tinerilor.

Prof. univ. dr. Andrei Marga este primul ministru care a realizat o reformฤƒ a sistemului de educaศ›ie românesc, dupฤƒ 1990.

De asemenea, ideile sale de reformare a sistemului au fost îmbrฤƒศ›iศ™ate, la acel moment, de foarte multe cadre didactice.

Este considerat unul dintre cei mai implicaศ›i miniศ™trii ai Educaศ›iei pe care i-a avut România.

A ocupat de asemenea funcศ›ia de ministru de Externe, în perioada mai – august 2012.

A fost de douฤƒ ori rector al Universitฤƒศ›ii “Babeศ™ – Bolyai” din Cluj-Napoca.

Universitฤƒศ›ile din întreaga lume ar trebui sฤƒ rฤƒspundฤƒ pentru faptul cฤƒ pandemia nu a fost anticipatฤƒ, considerฤƒ prof. dr. Andrei Marga. Fostul ministru al Educaศ›iei apreciazฤƒ cฤƒ, în România, încฤƒ se merge pe improvizaศ›ii. Andrei Marga spune cฤƒ “soluศ›ia principialฤƒ” a fost eronat aleasฤƒ în ศ›ara noastrฤƒ. În ศ™coala româneascฤƒ este nevoie de oameni pricepuศ›i în domeniu, dar avem parte de nepricepuศ›i, considerฤƒ fostul ministru al Educaศ›iei.

 

RL: Cum apreciaศ›i cฤƒ s-a descurcat ศ™coala româneascฤƒ pe timp de pandemie, cu predare online?

Andrei Marga: Pretutindeni pandemia a surprins  educaศ›ia. Mai ales cea universitarฤƒ – din multe ศ›ฤƒri, desigur – are de explicat de ce nimeni nu a anticipat pericolul unei pandemii. ศ˜tim cฤƒ au fost scenarii de SF sau literaturฤƒ, dar deloc predicศ›ii, fie ele ศ™i în termeni largi.

Pe de altฤƒ parte, chiar în ศ›ฤƒri de referinศ›ฤƒ – SUA, Germania, Franศ›a – s-a acuzat în ultimii ani tot mai insistent o „crizฤƒ a educaศ›iei” ศ™i chiar perspectiva unei „catastrofe” în domeniul acesteia, dacฤƒ se continuฤƒ aศ™ezarea ei pe temelia exclusivฤƒ a cognitivismului, cum cere OECD. Iar dacฤƒ ศ›ฤƒri de referinศ›ฤƒ acuzฤƒ „criza educaศ›iei” ne dฤƒm seama cum stau lucrurile în ศ›ฤƒrile care doar au preluat experienศ›a acestora.

La noi nu s-a lansat, din pฤƒcate, reflecศ›ia sistematicฤƒ asupra a ceea ce este de schimbat în ศ™coala româneascฤƒ pentru a o face competitivฤƒ. Iar în vremea pandemiei, au continuat erorile. S-a recurs la soluศ›ii inacceptabile, precum scurtarea anului de învฤƒศ›ฤƒmânt, reducerea materiei de studiu – ceea ce nu a fฤƒcut nici o ศ›arฤƒ europeanฤƒ! S-a trecut predarea pe online, numai cฤƒ prea mulศ›i elevi ศ™i studenศ›i, orice s-ar spune, au rฤƒmas în România în afara lecศ›iilor – ceea ce este grav.

Ce credeศ›i cฤƒ am învฤƒศ›at din aceastฤƒ experienศ›ฤƒ?

Nu sunt sigur cฤƒ cei care decid au învฤƒศ›at semnificativ.

Ar trebui învฤƒศ›at, de exemplu, cฤƒ aศ™a cum munca la domiciliu începe sฤƒ fie reevaluatฤƒ, tot astfel trebuie lucrat la capacitatea elevilor ศ™i studenศ›ilor de a se autoconduce în învฤƒศ›are. Spus mai simplu – sper sฤƒ nu fiu greศ™it înศ›eles! – trebuie sฤƒ reevaluฤƒm învฤƒศ›atul acasฤƒ, învฤƒศ›atul din imbold lฤƒuntric, poate autodidactul. Ne îndreptฤƒm, oricum, spre o nouฤƒ pedagogie, o nouฤƒ didacticฤƒ ศ™i metodicฤƒ, odatฤƒ cu noi tehnologii de acces la informaศ›ie – iar acest fapt ar trebui înศ›eles.Biblioteca se impune reevaluatฤƒ – desigur, odatฤƒ cu plasarea pe online a ศ™i mai multor cฤƒrศ›i din depozite.

La noi, s-a reinstalat o educaศ›ie eminamente retoricฤƒ. Ar trebui învฤƒศ›at ce înseamnฤƒ educaศ›ie (formare, instrucศ›ie etc.) care are impact în viaศ›a din jur ศ™i cum se realizeazฤƒ.

Cum ar trebui sฤƒ arate ศ™coala româneascฤƒ dupฤƒ pandemie?

Pandemia ne obligฤƒ la a ne întreba cât de normal a fost ceea ce s-a socotit normal. O nouฤƒ normalitate se va instala, în orice caz. Destul sฤƒ ne gâdim doar la infrastructura care va trebui sฤƒ asigure faptul simplu al „distanศ›ฤƒrii fizice”, pentru a sesiza cât de mult este de schimbat.

ศ˜coala noastrฤƒ ar trebui sฤƒ arate ca o ศ™coalฤƒ care înศ›elege sฤƒ se reformeze, inclusiv ca urmare a pandemiei. Este nevoie de o conศ™tiinศ›ฤƒ criticฤƒ în educaศ›ia actualฤƒ de la noi.

Deocamdatฤƒ, aceastฤƒ educaศ›ie este mai curând un sistem birocratizat, cu prea puศ›in spaศ›iu de iniศ›iativฤƒ pentru profesor ศ™i elev, student. ศ˜coala româneascฤƒ ar trebui sฤƒ arate ca o ศ™coalฤƒ eliberatฤƒ de cantitativism ศ™i de ierarhii greoaie, care anihileazฤƒ inteligenศ›a nativฤƒ ศ™i iniศ›iativa. Peste toate, ar trebui sฤƒ arate ca o ศ™coalฤƒ care a învฤƒศ›at din neajunsurile ultimului deceniu.

Cum apreciaศ›i gestionarea perioadei de pandemie de cฤƒtre autoritฤƒศ›i, în special de cฤƒtre conducerea Ministerului Educaศ›iei?

Mฤƒsurile luate în educaศ›ie au fost aplicฤƒri ale unor indicaศ›ii prea puศ›in chibzuite de sus, fฤƒrฤƒ o discuศ›ie cu cei din educaศ›ie. S-a vฤƒzut cu ochiul liber cฤƒ, în continuare, ajung la minister oameni care nu au pregฤƒtirea necesarฤƒ. Lipsesc de ani buni capete în stare sฤƒ conceapฤƒ educaศ›ia ca întreg ศ™i sฤƒ vinฤƒ cu soluศ›ii noi – nu doar cu „tehnicalitฤƒศ›i”, cum propun unii, ci cu soluศ›ii de organizare ศ™i de conศ›inut adecvate unei „naศ›iuni avansate”, cum se spune în Franศ›a actualฤƒ.

De fapt, în România nu s-a discutat cu nimeni, în nici un domeniu, în pandemie. Era nevoie, de exemplu, din capul locului de diferenศ›ierea situaศ›iilor, de localizarea focarelor  de contaminare ศ™i de soluศ›ii contextualizate. Nu era nevoie – ศ™i nici nu au dat rezultat – de soluศ›ii generale, birocratice, de genul celor la care s-a recurs. De altfel, din cauza lor, ศ›ara stฤƒ cel mai rฤƒu în înfruntarea pandemiei la comparaศ›ie cu ศ›ฤƒrile din jur, cu care este de fapt comparabilฤƒ.

Fostul ministru vorbeศ™te despre ce a mai rฤƒmas din reforma Marga ศ™i ce ar trebui schimbat în legislaศ›ia privind sistemul educaศ›ional. Curriculumul a subevoluat, din anii ’90, apreciazฤƒ Andrei Marga. Acesta criticฤƒ modul în care a fost înศ›eleasฤƒ autonomia universitarฤƒ. Legea Educaศ›iei din 1995 era mai bunฤƒ decât cea din 2011, mai considerฤƒ Andrei Marga. 

 

Dacฤƒ aศ›i fi fost ministru al Educaศ›iei, în aceastฤƒ perioadฤƒ, care ar fi fost primele mฤƒsuri pe care le-aศ›i fi luat?

Dacฤƒ este vorba de primele mฤƒsuri, nu scurtam anul ศ™colar ศ™i nu reduceam materia de învฤƒศ›at. Sub imperiul situaศ›iei, „muศ™cam” din vacanศ›a de varฤƒ, care este în România una dintre cele mai lungi în Europa.  În al doilea rând, „raionam” imediat ศ›ara ศ™i examinam situaศ›iile în ceea ce au specific sub aspectul contaminฤƒrilor ศ™i pericolelor ศ™i decideam în consecinศ›ฤƒ. În al treilea rînd, intensificam cercetarea ศ™tiinศ›ificฤƒ în universitฤƒศ›i – aศ™a s-a luat vacanศ›ฤƒ în toate privinศ›ele. În al patrulea rând, profitam de situaศ›ia creatฤƒ pentru a discuta reforma necesarฤƒ, desigur, fiind pregฤƒtit în prealabil pentru o astfel de discuศ›ie. În al cincilea rând, concepeam deja soluศ›ii care sฤƒ facฤƒ educaศ›ia, la oricare nivel, mai puศ›in dependentฤƒ de pandemii sau, în orice caz, de crize de felul celei cauzate de pandemia actualฤƒ.

Cum apreciaศ›i rezultatele de la Bacalaureat ศ™i de la Evaluarea Naศ›ionalฤƒ? Dar modul în care au fost organizate aceste examene?

Rฤƒmân la pฤƒrerea cฤƒ, legislativ vorbind, a fost mai bunฤƒ soluศ›ia din legea 1995 – cu Capacitate ศ™i Bacalaureat ca examene de talie  naศ›ionalฤƒ. „Evaluarea naศ›ionalฤƒ” nu numai cฤƒ este ca un fel de festival, încât nu poศ›i pune mare preศ› pe rezultate. Ea face ca elevii sฤƒ înveศ›e pentru evaluare, nu pentru ei, ศ™i are prea puศ›in de a face cu învฤƒศ›area durabilฤƒ.

În 1998 s-a introdus în România bacalaureat organizat prin scoaterea din comisii a propriilor profesori ศ™i alte mฤƒsuri care au eliminat ศ™ansa fraudฤƒrii. Este mereu ridicolฤƒ ศ™i deloc educativฤƒ  supravegherea cu camerele video, cu poliศ›ia, la care s-a ajuns. Din pฤƒcate, aศ™a cum s-a organizat, improvizat din nou, acest examen nu are nici astฤƒzi rigoare.

Personal sunt pentru examene  mai puศ›ine, dar fiabile. În general, evaluฤƒrile din societatea noastrฤƒ au lacune grave. Multe sunt dupฤƒ ochi sau urechi, de genul „eu am impresia cฤƒ…”. Iar cele statistice depind de relevanศ›a ศ™i acurateศ›ea datelor. De aceea, nu aศ™ pune preศ› mare pe ele.

Ceea ce ar trebui ca evaluฤƒrile sฤƒ încorporeze, în forme elaborate, fireศ™te, sunt pregฤƒtirea pentru a face ceva cu cunoศ™tinศ›ele, altfel spus consecinศ›ele pregฤƒtirii, de la diferite nivele, în materie de profesionalism ศ™i de capacitate de a inova. Or, acestea au mari probleme în societatea noastrฤƒ. Învฤƒศ›ฤƒmântul poate sฤƒ parฤƒ bun – multora le ศ™i pare – dar dacฤƒ profesionalismul ศ™i inovaศ›ia sunt în suferinศ›ฤƒ, atunci acel învฤƒศ›ฤƒmânt are probleme. Evaluarea existentฤƒ este fixatฤƒ pe însuศ™irea formalฤƒ de cunoศ™tinศ›e, nu pe stฤƒpânirea de cunoศ™tinศ›e bine selectate în vederea folosirii.

Ce ar trebui sฤƒ schimbฤƒm, în primul rând, în sistemul educaศ›ional din România?

În 1977-2000 s-a aplicat reforma comprehensivฤƒ a educaศ›iei. Ea a adus educaศ›ia la un acord cu nevoile României ศ™i cu ceea ce se fฤƒcea în ศ›ฤƒrile de referinศ›ฤƒ. Între timp, unele piese ale ei au fost afectate din nepriceperea ศ™i ambiศ›ia a tot felul de veleitari nimeriศ›i la decizii de a lฤƒsa o urmฤƒ, chiar dacฤƒ ea costa enorm. Este suficient sฤƒ amintesc faptul cฤƒ reforma educaศ›iei despre care vorbim, a însemnat direct 500 de milioane de dolari, luaศ›i ca un credit de ศ›ara nostrฤƒ, care au trebuit returnaศ›i, desigur.

Lucrurile stând cum am spus, acum este ora unei noi reforme bine pregฤƒtite.Trebuie schimbat mult, cฤƒci s-au schimbat, în douฤƒzeci de ani, ศ™i nevoile societฤƒศ›ii, s-a schimbat cunoaศ™terea, s-a schimbat tehnologia educaศ›iei. Am arฤƒtat recent (Andrei Marga, Educaศ›ia responsabilฤƒ, Editura Niculescu, Bucureศ™ti, 2019), pe larg, cฤƒ educaศ›ia din România trebuie schimbatฤƒ de la bazฤƒ.

De pildฤƒ, trebuie din nou lฤƒmurit  scopul educaศ›iei. Întregul constând din formarea profesionalฤƒ a tânฤƒrului, înzestrarea lui cu culturฤƒ generalฤƒ ศ™i cu o opticฤƒ asupra lumii din jur – este de reafirmat în condiศ›ii schimbate. Trebuie revenit ศ™i în educaศ›ia din România la triada „formarea de competenศ›e, crearea de abilitฤƒศ›i de bazฤƒ ศ™i educaศ›ia pentru valori”, cu toate implicaศ›iile.

Este de schimbat baza psiho-pedagogicฤƒ a educaศ›iei. În SUA, Germania, Franศ›a s-a spus pe ศ™leau cฤƒ psihologia de la baza educaศ›iei nu se reduce la cognitivism. Peste tot se ia act de multiplele abordฤƒri psihologice, unele complet noi, ce alcฤƒtuiesc azi psihologia ca ศ™tiinศ›ฤƒ.

Este de regândit rolul elevului ศ™i studentului. Modelฤƒrile din  Germania actualฤƒ aduc elevul ศ™i studentul în faศ›ฤƒ, în poziศ›ia de subiect al clฤƒdirii propriei personalitฤƒศ›i.Demnitatea socialฤƒ ศ™i autonomia profesorului sunt de recuperat prin legislaศ›ia însฤƒศ™i. Evaluarea activitฤƒศ›ilor are de luat în considerare, precum în democraศ›iile mature, consecinศ›ele performanศ›elor pentru viaศ›a oamenilor de aici, acum.

Au fost dezbateri legate de o nouฤƒ lege a Educaศ›iei. Proiectul pare abandonat. Credeศ›i cฤƒ este nevoie de o nouฤƒ lege a Educaศ›iei?

Istoricii legislaศ›iei învฤƒศ›ฤƒmântului din România spun cฤƒ legea din 2011 este o lege mai slabฤƒ decât cele date în secolul douฤƒzeci. Ea trebuie schimbatฤƒ. Scฤƒderea nivelului profesional ศ™i vasta emigrare a tinerilor din România ultimilor ani se datoreazฤƒ în mare mฤƒsurฤƒ legii însฤƒศ™i.

Este uneori mai greu sฤƒ se anuleze o eroare, decât sฤƒ se facฤƒ. Mulศ›i s-au angajat sฤƒ înlocuiascฤƒ legea – numai cฤƒ ศ™i aceia nu prea ศ™tiau sฤƒ dea o alternativฤƒ viabilฤƒ. Este o lipsฤƒ tot mai perceptibilฤƒ de oameni de concepศ›ie în învฤƒศ›ฤƒmânt. Ea s-a simศ›it tocmai în tergiversarea înlocuirii legii. Ea se resimte ศ™i acum, în toate direcศ›iile.

Ce ar trebui schimbat la actuala Lege 1/2011, care oricum a fost bombardatฤƒ cu amendamente?

Am dat mai sus câteva indicii. Observ aici, de pildฤƒ, cฤƒ nu se poate lichida decalajul în ceea ce priveศ™te copiii aflaศ›i în situaศ›ii dificile (mediul rural, pฤƒrinศ›i aflaศ›i la lucru în strฤƒinฤƒtate, comunitฤƒศ›ile de romi, familii sฤƒrace etc.) fฤƒrฤƒ soluศ›ii în legislaศ›ia educaศ›iei. Nu putem feri de politizare desemnarea de lideri ศ™colari ศ™i universitari, dar trebuie aduse clarificฤƒri prin legislaศ›ie, încât profesorul ศ™i instituศ›ia sฤƒ nu depindฤƒ atât de strict de alternanศ›e la putere. Nu vฤƒd cum se poate ieศ™i din compromiterea prin plagiate a doctoratului fฤƒrฤƒ a institui un titlul de doctor mai înalt. Nu se poate depฤƒศ™i situaศ›ia în care profesia universitarฤƒ s-a trivializat datoritฤƒ abuzurilor în desemnฤƒri, facilitate de lacunele legii, fฤƒrฤƒ a institui un titlu de profesor mai înalt.  Cu o legislaศ›ie normalizatฤƒ, nu este nevoie nici în România de vreo  instituศ›ie de validare a titlurilor – nici o ศ›arฤƒ nu cheltuie bani cu aศ™a ceva. Am spus-o deja, cum se poate vedea pe documente, în 1998! Nu este nevoie de instituศ›ii de evaluare fatal birocratizate, aศ™a cum funcศ›ioneazฤƒ la noi – care doar irosesc resurse mari ศ™i întreศ›in corupศ›ia. Sistemul de stabilire a rectorilor prin alegeri de tipul celor pentru parlament, a decanilor prin desemnare de cฤƒtre rector nu dฤƒ rezultate – fiind de mult dovedit ca inadecvat universitฤƒศ›ii ca instituศ›ie. Decanul trebuie sฤƒ fie rezultatul alegerii unuia dintre profesorii de prim plan de cฤƒtre profesorii facultฤƒศ›ii, iar rectorul o personalitate realฤƒ aleasฤƒ de senat, ca forum al celor mai pregฤƒtiศ›i oameni din acea universitate. Altfel se creeazฤƒ, cum se vede uศ™or, încrengฤƒturi de relaศ›ii care nu servesc educaศ›ia.

Lista actualฤƒ a specializฤƒrilor universitare ศ™i preuniversitare este în mare cea rezultatฤƒ din reforma 1997-2000. Este nevoie de aducerea ei la zi din numeroase considerente, inclusiv acela cฤƒ unele specializฤƒri nu se mai justificฤƒ, altele trebuie luate în seamฤƒ. Ca un indiciu la îndemânฤƒ, România actualฤƒ pregฤƒteศ™te cam douฤƒ sute de feluri de ingineri, vreo zece feluri de economiศ™ti, în ศ™tiinศ›ele sociale vreo douฤƒzeci de specializฤƒri, facultฤƒศ›i de drept sunt treizeci ศ™i patru, în vreme ce Germania are opt etc.etc. Pentru cineva responsabil, este clar cฤƒ o revizuire a listei este în avantajul profesionalizฤƒrii temeinice.

În definitiv, nici instituศ›ia de validare, nici cea de evaluare, nici sistemul de stabilire a conducerilor de universitฤƒศ›i nu au fost în stare sฤƒ previnฤƒ declinul educaศ›iei din ศ›arฤƒ. Considerând lucrurile lucid ศ™i responsabil, acest declin este mai grav decât se crede.

 

Andrei Marga explicฤƒ situaศ›ia doctoratelor, dupฤƒ numeroase cazuri de plagiat. Fostul ministru considerฤƒ cฤƒ exodul tinerilor are la bazฤƒ ศ™i Legea Educaศ›iei Naศ›ionale. Fostul ministru prezintฤƒ o analizฤƒ ศ™i asupra examenelor naศ›ionale (Evaluarea Naศ›ionalฤƒ ศ™i Bacalaureat).

 

Ce a mai rฤƒmas din reforma învฤƒศ›ฤƒmântului gânditฤƒ de Andrei Marga?

Fiind comprehensivฤƒ, reforma a schimbat mult. Ea a ศ™i fฤƒcut cotitura. Reforma din 1997-2000 a pus capฤƒt învฤƒศ›ฤƒmântului de dinainte de 1989 ศ™i a pus bazele învฤƒศ›ฤƒmântului adecvat unei societฤƒศ›i deschise.

Se poate observa, pe înregistrarea tuturor mฤƒsurilor (Andrei Marga, Anii reformei. 1997-2000, EFES, Cluj-Napoca, 2006), cฤƒ au fost atinse de o reformฤƒ de sincronizare cam toate sectoarele educaศ›iei – preuniversitarul ศ™i universitarul, învฤƒศ›ฤƒmântul minoritฤƒศ›ilor, preศ™colarul, profesionalul, formarea continuฤƒ, educaศ›ia de a lungul vieศ›ii. De aceea, din reformฤƒ a ศ™i rฤƒmas mult. Opศ›iunile cheie nu au putut fi schimbate. Curriculumul naศ›ional, alternativele educaศ›ionale,reabilitarea ศ™colilor, informatizarea, aducerea la ศ™coalฤƒ a categoriilor dezavantajate, autonomia universitarฤƒ, trecerea admiterii în competenศ›a universitฤƒศ›ilor, trecerea în obligaศ›ia autoritฤƒศ›ilor locale a infrastructurii din preuniversitar, diversificarea ศ™anselor de învฤƒศ›are, pluralizarea actorilor din educaศ›ie, diversificarea specializฤƒrilor ศ™i multe altele au rฤƒmas. Se poate observa cฤƒ nu s-a elaborat pânฤƒ acum vreun document, vreun proiect care sฤƒ iasฤƒ din cadrele – uneori nici din limbajul – create de reforma din 1997-2000. Opinia mea este cฤƒ ar fi timpul înศ›elegerii acelei reforme, dar ศ™i al trecerii la o nouฤƒ reformฤƒ, pe fondul realitฤƒศ›ilor de acum.

Ce ar fi trebuit sฤƒ urmeze dupฤƒ reforma începutฤƒ de dumneavoastrฤƒ?

Evident cฤƒ o reformฤƒ cuprinzฤƒtoare, cum a fost cea pusฤƒ în miศ™care la sfârศ™itul anilor nouฤƒzeci, cere mai mulศ›i ani.Fiecare opศ›iune, fiecare piesฤƒ trebuia exersatฤƒ ศ™i rafinatฤƒ în aplicarea ei. De pildฤƒ, curriculumul national, care a fost una dintre creaศ›iile culturii române de dupฤƒ 1989, apreciatฤƒ internaศ›ional ca atare, trebuia rafinat, nu afectat cu intervenศ›ii dictate de interesele unor persoane, adesea nepricepute în materie. Autonomia universitarฤƒ trebuia fฤƒcutฤƒ funcศ›ionalฤƒ ศ™i cu consecinศ›e în mentalitฤƒศ›i, nu pretext pentru parohializarea din zilele noastre. Evaluarea activitฤƒศ›ilor ar fi trebuit sฤƒ devinฤƒ parte a culturii, care sฤƒ prilejuiascฤƒ ศ™i în România o anumitฤƒ meritocraศ›ie, nu simplฤƒ alunecare într-un subiectivism sau cantitativism fฤƒrฤƒ orizont. Trebuiau în general, urmฤƒrite rezultate durabile, de fond, nu doar rezultate raportabile, legate de aranjarea unora sau altora.  Inovaศ›ia ศ™i creativitatea proprii unei societฤƒศ›i libere ศ™i avansate erau primele solicitate.

Ce mesaj aveศ›i pentru elevii ศ™i profesorii din România?

Profesorii au de refฤƒcut încrederea în forศ›a lor socialฤƒ ศ™i încrederea în ceea ce fac ei în societatea actualฤƒ. Banii sunt importanศ›i, dar este ora la care ideile, inovaศ›ia, creaศ›ia sunt decisive. Profesorii ar trebui sฤƒ preseze la o reformฤƒ care sฤƒ redea tinerilor încrederea în educaศ›ia din ศ›arฤƒ ศ™i sฤƒ le redea lor propria demnitate.Sunt de pฤƒrere cฤƒ elevii ศ™i studenศ›ii – o spun ca unul care, în calitate de ministru, a creat reprezentanศ›a lor instituศ›ionalฤƒ actualฤƒ – se cuvine sฤƒ pledeze pentru acces la culturฤƒ, la pregฤƒtire competitivฤƒ, capabilฤƒ de efecte în societate. Nu mai puศ›in efort trebuie sฤƒ fie ศ›inta, ci mai mult acces!

Laurenศ›iu Muศ™oiu
Laurenศ›iu Muศ™oiu
Laurenศ›iu Mihail Muศ™oiu lucreazฤƒ รฎn presa centralฤƒ din anul 2008. Din anul 2018 lucreazฤƒ la โ€œRomรขnia liberฤƒโ€. A absolvit Facultatea de Jurnalism ศ™i ศ˜tiinศ›ele Comunicฤƒrii din cadrul Universitฤƒศ›ii din Bucureศ™ti. Deศ›ine un master รฎn Cercetare รฎn ศ˜tiinศ›ele Comunicฤƒrii. Este, de asemenea, profesor pentru รฎnvฤƒศ›ฤƒmรขntul primar ศ™i preศ™colar.
Cele mai citite

Kamala Harris propune majorarea impozitului pe cรขศ™tigurile de capital la 28% รฎn faศ›a presiunii din campania electoralฤƒ

Kamala Harris a propus majorarea impozitului pe cรขศ™tigurile de capital pe termen lung la 28% pentru cei mai bogaศ›i americani, รฎn cadrul unui compromis...

Pฤƒdurea din jurul staศ›iunii Bฤƒile Olฤƒneศ™ti a fost din nou cuprinsฤƒ de incendiu

Pompierii militari au fost solicitaลฃi, joi, sฤƒ intervinฤƒ la un nou incendiu izbucnit รฎn pฤƒdurea din jurul staลฃiunii Bฤƒile OlฤƒneลŸti, au informat reprezentanลฃii Inspectoratului...

Alocaศ›iile ศ™i indemnizaศ›iile pentru copii vor fi plฤƒtite รฎnainte de รฎnceperea ศ™colii

Autoritฤƒศ›ile au luat decizia de a accelera plata alocaศ›iilor ศ™i indemnizaศ›iilor pentru copii, pentru a veni รฎn sprijinul familiilor รฎnainte de รฎnceputul anului ศ™colar...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ

2 COMENTARII

  1. […] „În interviu (n.r. – interviul cu Andrei Marga publicat de „România liberă&rdquo…) eu am spus, înaintea ministrului Cîmpeanu că școlile trebuie închise ultimele. Cele mai multe țări au raionat țara. Au văzut ce măsuri trebuie luate pentru fiecare raion. Sunt nu doar școli private îngrijite, care nu sunt atinse de pandemie, ci și școli de stat. Măsura închiderii școlilor a fost una greșită, ca și anul trecut”, a declarat Marga, pentru „România liberă”. […]

  2. […] โ€žรŽn interviu (n.r. โ€“ interviul cu Andrei Marga publicat de โ€žRomรขnia liberฤƒโ€ รฎn data de 10 iuli…) eu am spus, รฎnaintea ministrului Cรฎmpeanu cฤƒ ศ™colile trebuie รฎnchise ultimele. Cele mai multe ศ›ฤƒri au raionat ศ›ara. Au vฤƒzut ce mฤƒsuri trebuie luate pentru fiecare raion. Sunt nu doar ศ™coli private รฎngrijite, care nu sunt atinse de pandemie, ci ศ™i ศ™coli de stat. Mฤƒsura รฎnchiderii ศ™colilor a fost una greศ™itฤƒ, ca ศ™i anul trecutโ€, a declarat Marga, pentru โ€žRomรขnia liberฤƒโ€. […]