La inceputul lunii februarie 2008, actionarii societatii Cocor Bucuresti au demarat lucrarile de modernizare a magazinului cu acelasi nume din centrul capitalei Romaniei. Totodata ei au decis si repozitionarea acestuia pe segmentul brandurilor de lux. Pentru modernizarea locatiei, actionarii societatii sustin ca vor cheltui aproximativ 25,8 milioane de euro, desi, initial, estimasera ca investitia se va ridica la 18 milioane de euro. Actionarii prognozeaza ca magazinul va fi redeschis publicului in luna septembrie a acestui an.
Lucrarile de modernizare ale magazinului Cocor vor afecta, insa, si cifra de afaceri a companiei. Se estimeaza ca, in 2009, aceasta se va injumatati comparativ cu cea realizata in 2008.
In luna decembrie a anului trecut, societatea bucuresteana a lansat cea mai mare fatada media din Romania si din Europa continentala – Cocor Channel. Acest sistem modern de prezentare a fatadei este format din 13 ecrane LED High Definition ce acopera o suprafata de 565 mp.
Investitia totala a companiei in fatada media se ridica la circa patru milioane de euro, ceea ce reprezinta aproximativ 14% din suma totala alocata pentru modernizarea centrului comercial Cocor Luxury Store.
Piata chiriilor este in stagnare
Potrivit expertilor imobiliari, preturile de tranzactionare si de inchiriere a imobilelor din zona Cocor par ca nu sunt influentate si nici nu vor fi influentate de modernizarea centrului comercial.
Astfel, in conditiile in care, de regula, pe piata imobiliara preturile finale sunt decise de cumparatori, acestia nu par impresionati de un vecin de lux.
Mihaela Manea, reprezentant al agentiei Centrum Imobiliare Bucuresti, considera ca modernizarea si redeschiderea magazinului Cocor nu influenteaza la ora actuala prea mult preturile de achizitie a locuintelor in zona. "In acest moment, piata este cazuta si situatia afecteaza, fara partinire, toate zonele, indiferent de gradul de confort prezentat", a subliniat expertul imobiliar. Reprezentantul agentiei Centrum Imobiliare mai precizeaza ca, in acest moment, are la vanzare trei apartamente in zona centrului comercial, dar cumparatorii tot nu au aparut, cu toate ca proprietarii acestora au tot scazut treptat din pretul initial. Acest fapt denota ca vecinatatea Cocorului nu reprezinta un factor determinant in decizia cumparatorilor de a achizitiona proprietati in zona.
Referitor la chiriile practicate in aceasta zona, Mihaela Manea sustine ca lucrurile nu s-au schimbat, iar piata este in stagnare.
Argument forte
In acelasi timp, Petru-Sorin Varvara, directorul agentiei Unirea a companiei imobiliare HIRSH, considera ca noul aspect al magazinului Cocor "nu reprezinta un argument forte ,dar, de regula, vanzatorii din zona il invoca atunci cand doresc sa-si tranzactioneze proprietatile".
Nici cumparatorii nu par prea convinsi ca ar trebui sa plateasca in plus pentru a fi vecini ai complexului comercial care se modernizeaza.
Totusi, precizeaza specialistul imobiliar, pe viitor, noua stare a magazinului ar putea influenta pretul zonei, "insa intr-un procent foarte mic, de circa 1-2%".
Directorul HIRSH a mai sublinat faptul ca la momentul deschiderii in zona Vitan a hypermarket-ului Real preturile zonei au crescut.
"Dar nu acelasi lucru se poate spune si despre preturile din zona invecinata complexului comercial Cocor, unde deja exista o multime de magazine si restaurante care beneficiaza de accesul facil la utilitatile imediate ale cetateanului", a mai spus Petru-Sorin Varvara.
"Zona e foarte scumpa"
Radu Zilisteanu, purtator de cuvant al Asociatiei Romana a Agentiilor Imobiliare (ARAI), considera ca indiferent de valoarea investitiilor realizate in aceasta zona, preturile locuintelor nu pot fi influentate, "deoarece vorbim de zona centrala, care oricum este foarte scumpa".
Totodata, reprezentantul ARAI a mai precizat ca putem vorbi de cresteri de preturi ale proprietatilor doar in cazul zonelor mai periferice atunci cand se realizeaza o investitie de anvergura cum ar fi, de exemplu, un hypermarket.