Sa speram ca dupa alegeri televiziunile, majoritatea lor, vor reveni la o cat de cata normalitate si vor lasa politichia in planul doi al ocuparii spatiului de emisie. Desigur, sunt necesare emisiunile electorale, numai ca ele au fost tare superficiale pentru ca sistemul de vot uninominal, asa cum este el, nu l-a priceput mai nimeni, si tot dupa cautarea de divertismente a butonat cetateanul. Televiziunea publica a reusit un record de audienta cu "O data-n viata", pentru ca s-a privit cu bucurie la adevaratii artisti, si nu la politicieni.
Cu mare mandrie postul public, mai precis TVR 1, s-a laudat cu recordul de audienta propriu obtinut de emisiunea "O data-n viata", de vineri, 14 noiembrie. Emisiunea functioneaza de ceva vreme – trei sezoane – si este in atentia publicului pentru ca are un format original, neprelucrat, inspirat sau adoptat de la televiziuni de prin alte tari. Proiectul poarta semnatura cunoscutului realizator Titus Munteanu si este un concurs de divertisment pe teme folclorice, domeniu ignorat de mai toata suflarea vizuala. Emisiunea are si umor, dar si tenta sociala, la moda astazi, in incercarea de a salva oameni necajiti de necazurile care le amarasc viata. Din diverse zone ale tarii concureaza pe teme strict folclorice personalitati din diferite medii, nume de notorietate, dar daca se poate si de valoare.
De ce marele succes al emisiunii de vineri? Pentru ca s-a nimerit ca invitatii concurenti sa fie nu numai nume cunoscute, ci si trei personalitati de marca ale scenei noastre: Maia Morgenstern, Stela Popescu si Jean Constantin. Nu erau nici din moda, nici din muzica usoara si mai ales, nu erau politicieni. Erau Artisti adevarati! Frumoasa prezentatoare a emisiunii, Iuliana Tudor, a si subliniat ca uneori refuza sa participe la emisiune tot felul de vedete de notorietate pentru moment, pentru ca… nu accepta sa imbrace straiul popular! Silicoanele si piciorusele se vad mai greu cand porti costum popular! Cei trei mari artisti au venit cu drag sa ne aminteasca de comorile noastre folclorice si au avut succes, dovada audienta! Iata ca poti avea castig de cauza si pretuire din partea telespectatorilor, si cu o emisiune cu iz folcloric, inteligent conceputa, daca mai ai si invitati, nume de valoare.
Maia Morgenstern a cantat in duet cu Sofia Vicoveanca, Jean Constantin cu Nelu Ploiesteanu si Stela Popescu alaturi de Dinu Iancu Salajan. A fost un regal cultural aceasta "infratire" intre artisti de valoare. Daca se apuca sa cante X lider de partid cu doamna Sofia Vicoveanca, repede telespectatorul muta pe alt canal tv! "O data-n viata" ramane singura emisiune de divertisment a postului public, originala si de buna calitate culturala, o raritate chiar in peisajul general al canalelor tv. Cand mai are si norocul invitarii unor personalitati autentice, atinge "ratingul" pentru care se lupta cu disperare media vizuala.
"Cu cine votez?"
Este o intrebare care framanta pe multi. Iata ce ne scrie Marinel Stan (Bucuresti): "(…) Eu cu cine votez? Este o intrebare
actuala ce ne demonstreaza cat de apropiat ne este si astazi Caragiale (…) Cand trebuia sa votez, ca aveam dreptul, acum patru ani, nu m-am dus la vot. Ce s-a intamplat in anii trecuti m-a pus pe ganduri si m-am hotarat sa votez acum. Dar cu cine? Televiziunile nu ne lamuresc deloc care ar fi meritele celor care s-au inscris pentru cursa electorala. Clipuri publicitare ne indeamna cu tot felul de promisiuni: «Voteaza…», partidul care face si drege. Dar mi se pare ca avem dreptul sa votam nume, nu partide, ca e vot uninominal (…) Nu stiu, habar n-am, cine sunt cei ce ar trebui sa reprezinte cartierul Militari, unde locuiesc. Toti ne spun la televizor sau chiar pe strada ca asfalteaza strazile, renoveaza scolile, consolideaza cladirile etc. Sunt niste pacalici, legile care ar trebui sa le conceapa nu se pot «asfalta».
N-au un proiect legislativ, nu vor decat un fotoliu parlamentar banos, cel putin cei care i-am vazut eu (…) Televiziunile in campanie trebuiau sa-i scuture bine pe candidati ca sa vedem daca stiu ce inseamna macar o lege. Cu cine sa votez? (…) Sunt total derutat (…)". Nu va pot da nici un sfat. Televiziunile au facut o campanie electorala penibila. Se comenteaza ca un candidat pentru a fi prezent o ora pe micul ecran ar trebui sa plateasca in jur de 10.000 de euro. Candidatii se jura ca ei nu platesc nimic, ci partidele lor, iar ei prefera sa faca o campanie electorala de la om la om, sa mearga din casa in casa! Toti zic ca sunt invitati la televiziuni sa-si dea doar cu parerea despre politichie. Perfect! Sa incercam a crede si aceasta gogorita, dar asta ar presupune ca moderatorii sa-i scuture bine cu intrebari incomode de interes general. Sa-i intrebe la ce proiecte legislative gandesc onorabilii.
Moderatorii le scutura doar scamele de pe costumele Armani si invita insistent aceleasi persoane. Trebuia sa functioneze din partea CNA un indrumar tehnic pentru televiziuni care sa indice necesitatea informatiei corecte si echidistante, obligativitatea de a trece in revista pe cei peste o mie de "catindati" cu precizarile de rigoare: cu ce se ocupa, unde au fost arondati, daca au mai fost parlamentari etc. stiati ca mai mult de trei sferturi din actualii parlamentari candideaza din nou, unii pentru alte partide decat cele ce le-au adus mandatul trecut? Mass-media vizuala a contribuit substantial la haloimasul general care sunt aceste alegeri. Totusi… trebuie sa votati! E un drept democratic si poate votul dvs. mai schimba ceva in bine!