» In calcul nu intra TVA si fondurile pentru exproprieri.
» Autoritatile au promis americanilor ca vor termina 120 de kilometri de drum intr-un an.
Drumul expres Craiova-Pitesti va costa 1,1 miliarde de euro fara TVA, iar cei 121,85 kilometri de traseu sunt programati sa fie construiti intr-un singur an, in perioada 2009-2010, a informat ieri Compania Nationara de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR).
Potrivit companiei, drumul va include 75 de poduri, podete si drumuri rutiere si se termina printr-un nod rutier la intersectia cu autostrada A1 Bucuresti-Pitesti. Pana la aceasta ora insa, autoritatile au efectuat doar studiul de fezabilitate al lucrarii si au alocat fonduri pentru organizarea licitatiei de atribuire. Conform unor surse din CNADNR, suma prinsa in buget pentru acest an este de 5 milioane de lei (1,32 milioane de euro), banii fiind necesari pentru "demararea licitatiei de executie".
Septimiu Buzasu, sectretar de stat in Ministerul Transporturilor, sustine ca drumul expres se afla printre prioritatile Guvernului. "Drumul Craiova-Pitesti este unul dintre cele sapte drumuri expres prioritare pentru noi. Trei dintre acestea sunt bugetate pentru 2008 in ce priveste fondurile pentru exproprieri si organizarea licitatiei de executie. In 2009 urmeaza sa fie alocate resurse financiare pentru executia propriu-zisa", a spus acesta. Cu toate ca planul de construire a drumului este unul ambitios, autoritatile craiovene sunt ingrijorate. Investitia este neaparat necesara, in conditiile venirii Ford la Craiova. Gigantul american va produce din 2012 la fosta fabrica Daewoo 300.000 de automobile pe an. Traficul greu va da peste cap circulatia, si asa mult ingreunata, dintre Craiova si Pitesti.
De altfel, si reprezentantii Ford au dat impresia ca sunt ingrijorati cu privire la capacitatea administratiei romane de a dezvolta infrastructura in ritmul in care americanii vor investi in fabrica de la Craiova. Trebuie spus ca realizarea drumului expres include exproprieri de terenuri, pentru care nu se stie sa se fi alocat fonduri. Ramane de vazut din ce sursa vor proveni banii pentru finantarea lucrarii. Din cate se pare, autoritatile nu pot apela in acest sens la fondurile structurale UE. "Cel mai probabil vor fi fonduri guvernamentale. Aceasta, deoarece construirea drumului expres nu este o investitie eligibila in cadrul programului operational sectorial destinat infrastructurii de transport, finantat din fonduri UE", ne-a precizat Marilena Bogheanu, director al Agentiei de Dezvoltare Regionala (ADR) Sud-Vest Oltenia.