Sarbatoarea de astazi are un contur special, fiind vorba tot de o invingere a mortii, asa cum de altminteri sunt toate sarbatorile adevarate si vii in care razbate duhul. Adormirea Maicii Domnului este ca un rug aprins si ne face si pe noi sa ardem. Din pacate, a fost si este prea mult folclorizata iar din aceasta cauza caracterul ei duhovnicesc a fost atenuat. Maria Mare si Maria Mica de 8 septembrie au un iz de catrinta, de pitoresc rural, de univers rustic. Nu vezi altceva decat tarafuri, ii, fote si hore populare. La mese clondirele trec de la un chefliu la altul in aceeasi atmosfera generoasa de veselie, din care nu are cum lipsi vinul Babanu, vin de voie buna si minte goala. In realitate Maria Mare este o adormire intru duh si o mutare la cer a celei aleasa sa fie vestita de arhanghel si sa gazduiasca in trup embrionul divin. Nimic asadar mai paradoxal si cutremurator, care echivaleaza Invierii sau Transfigurarii si ne fura definitiv din orizontul petrecaret. Sarbatoarea de astazi inspira mai degraba la asceza fiindca desi e vorba de adormire in fapt are loc o trezire tocmai prin prezenta elementului vertical si ceresc. Sa citim cateva randuri din Imnul acatist la Rugul aprins al Maicii Domnului, scris de Sandu Tudor imediat dupa razboi, in clipe tulburi si sumbre pentru tara. Scrierea sa fata de publicistica anterioara e si ea o asceza si-l scoate pe autor din cele lumesti catre cele ale suprafirii.
Fecioara a neinseratului veac, sfanta maica a luminii, asculta-ne si pe noi cei din pacat, nevrednici fii ai tinei…
Rugul aprins si nemistuit pleaca din Vechiul Tesament si inrobeste vederea lui Moise, dar isi gaseste cea mai fericita implinire in Maica Domnului a carei faptura niciodata nu s-a stins de iubire fata de umanitatea debusolata sau strasnic zavorata. Prea Curata insenineaza si elibereaza, fiind prin ea insasi miza suprema a pamantului de-a se transparentiza. Rodirea ei este pamanteasca, a firii, dar dezlegarea are loc sus, in Inalt, unde toate incuietorile de pe pamant sunt rupte. Ridicarea la cer exprima ideea veche a mormantului in cer, trecerea de la caverna umeda la ostrov luminos.
Toti care beau astazi si nu mai prididesc cu urarile de fericire si viata lunga s-ar cuveni sa se gandeasca putin si la viata scurta, ca simbol a ceea ce este neconditionat si fulgurant. Duhul Fecioarei spala fete, m1ini, picioare. Mai mult, spala cartile noastre netrebnice de tot ce este inutil.