» Cateva mii de credinciosi, zeci de politicieni si fete bisericesti s-au adunat in Bistrita-Nasaud, unde, pe platoul Mocirla din comuna Salva, au fost canonizati patru tarani martiri, ucisi pentru ca au refuzat sa renunte la credinta stramoseasca.
Patru mitropoliti, unsprezece episcopi si zeci de preoti au participat duminica la canonizarea martirului Atanasie Todoran, despre care se spune ca avea peste o suta de ani in 1763, cand a luat apararea taranilor ortodocsi in fata autoritatilor politice si bisericesti si a fost ucis, prin tragere pe roata, pe platoul Mocirla de langa satul Salva, alaturi de alti tarani spanzurati pentru ca au cerut drepturi si libertate pentru neamul lor – Vasile din Zagra, Grigore din Telciu si Vasile din Mocod.
Primenire de gura lumii
Festivitatile premergatoare canonizarii au inceput de la mijlocul saptamanii trecute, cand s-a lansat o carte despre martirul Tanase Todoran, scrisa de studentul Paul Ersilian Rosca. si au fost dublate de febra edilitara care a cuprins autoritatile locale din comuna Telciu, de care apartine si satul Bichigiu, in asteptarea oaspetilor de vaza, politicieni si fete bisericesti. Cu cateva zile inainte de eveniment, localnicii din Bichigiu, dar si soferii care aveau drum prin sat au fost surprinsi de harnicia cu care autoritatile locale s-au apucat sa pietruiasca drumul de acces, sa betoneze santurile, sa varuiasca podurile si chiar sa asfalteze o portiune de cativa metri de drum din fata bisericii din localitate, unde a fost dezvelit un monument semnat de sculptorul Maxim Dumitras si dedicat celor patru martiri. Nu mai departe de o saptamana in urma, drumul pe valea ce leaga satul in care s-a nascut Tanase Todoran de civilizatie era o adevarata aventura, accesul auto fiind dificil si riscant din cauza denivelarilor si straturilor alunecoase de noroi. santurile nu erau nici sapate corespunzator, nici betonate.
Nici podurile nu erau varuite, zona fiind una incremenita in timp si aproape rupta de civilizatie. Acolo traiau si traiesc insa aceeasi oameni care au fost de-a dreptul incantati de faptul ca sunt, in sfarsit, suficient de importanti pentru ca autoritatile sa investeasca ceva in infrastructura satului. Din nefericire pentru ei insa, piatra sparta pentru drum, betonul pentru santuri, asfaltul si varul au aparut ca prin minune doar pentru ca la Bichigiu au fost asteptati si au si venit oaspeti importanti – preacucernice fete bisericesti si politicieni des vazuti la televizor. "Apoi dara ca ne fac ca vin domnii mari de la Bucuresti, doara n-o sa isi strice masinile pe-aici. Ca sa aratam ca si noi suntem oamini", zice lelea Marie. E in costum popular si mandra nevoie mare ca a ajuns "intr-un drept" cu un presedinte de la Bucuresti.
"Ne rugam impreuna sa castigam separat"
Presedintele pomenit de lelea Marie este Bogdan Olteanu, care, dupa o conferinta de presa sustinuta la sediul PNL Bistrita-Nasaud, si-a facut timp sa ajunga sambata la Bichigiu, la prohodul premergator canonizarii de duminica. Face o figura reusita, da autografe pe calendare cu PNL, se intretine cu o fetita in costum popular, nu prea mult, dar suficient cat sa fie fografiat. La cativa pasi, chestorul Camerei Deputatilor, Ioan Oltean (PD-L), zambeste frumos pentru poza alaturi de deputatul PRM Ioan Aurel Rus, care raspunde unui reporter ca "nu, C.V. Tudor nu vine". In spatele lor, alti politicieni de rang local schimba amabilitati cu primarul, felicitandu-l, probabil, pentru cat de bine arata satul. Nici acesta nu se lasa mai prejos si ii pofteste pe toti mai aproape de monumentul din curtea bisericii, pe care un sobor de preoti in frunte cu un episcop il sfintesc. Toti sunt patrunsi de importanta evenimentului care le da ocazia de a se afla in mijlocul alegatorilor.
E bine. Cei patru martiri canonizati vegheaza asupra satului Bichigiu si de dincolo, pentru ca, daca ei n-ar fi fost, nici reabilitare cu viteza luminii n-ar fi fost. La fel s-a intamplat si ieri la Salva, cand zeci de preoti si maicute au stat amestecati in multimea de credinciosi sub un soare ucigator, in timp ce pentru politicieni a fost amenajata o scena separata, cu paravan, aproape la fel de mare ca si cea pe care au urcat inaltii prelati care au oficiat slujba de canonizare. Pe scena politicienilor au urcat duminica toti deputatii de Bistrita-Nasaud, policitieni mari si mici, dar si presedintele PSD, Mircea Geoana.
Sfinti prin puterea exemplului
15 ierarhi ortodocsi, dintre care patru mitropoliti si 11 episcopi din toata tara, au participat, sambata si duminica, la slujbele de canonizare a celor patru martiri. Toata noaptea credinciosii au privegheat si s-au rugat pe platoul pe care cei patru au fost ucisi. Potrivit inscrisurilor bisericesti pastrate de Arhiepiscopia Ortodoxa din Cluj, Sfantul Atanasie Todoran s-a nascut la Bichigiu, sat de pe Valea Salautei, intr-o familie de tarani liberi, inrudit cu familia preotilor Cosbuc din Hordou, stramosii poetului George Cosbuc. Exista destul de putine informatii despre viata lui. Fruntas in comuna, cunoscator de carte, a fost jude si colector al darilor in comunele de pe Valea Bichigiului si a Salautei. Se pare ca inca din tinerete a facut parte dintr-un regiment care era asezat undeva langa Viena si, tot amanandu-i-se eliberarea, a dezertat si s-a intors acasa. Urmarit de oamenii imparatiei, s-a refugiat in Muntii Tiblesului, in Maramures si in Tara Chioarului.
A ajuns in Moldova, unde a slujit ani indelungati si a fost ridicat la rang de razes. Pentru vechea dezertare a fost inchis cativa ani in Turnul Dogarilor din Bistrita. Dupa ce a fost eliberat, s-a intors la Bichigiu. Neexistand preot ortodox in sat, s-a opus cu indarjire impartasirii fiului sau cu azima, precum si spovedirii lui de catre un preot unit. Batranul si-a ingropat baiatul in ritul credintei stramosesti, dupa ce fata ii murise si ea cu ani in urma, cand era fugar prin munti. In anii 1761-1762 a tratat cu guvernul din Viena, alaturi de alti fruntasi, militarizarea a 21 de comune de pe Valea Bichigiului, Salautei si Somesului Mare. A fost el insusi la Viena, impreuna cu alti romani, unde s-a incheiat pactul cu guvernul si li s-au dat asigurari ca, dupa intrarea in regimentul graniceresc, romanii din tinutul Nasaudului vor beneficia de inlesniri. El a cerut insa ca, prin infiintarea regimentului de granita, romanii sa nu fie siliti sa-si lepede credinta, caci de decenii ortodocsii transilvaneni se confruntau cu impunerea, aproape pe orice cale, a credintei unite.
Apoi, pe 10 mai 1763, la Salva, pe platoul numit "La mocirla", era organizata sfintirea drapelelor de lupta si depunerea juramantului de catre noua companii ale regimentului de granita nou-infiintat. Generalul Bukow, trimis de Curtea din Viena sa urmareasca si sa impulsioneze in Ardeal trecerea la catolicism, a venit sa primeasca juramantul granicerilor nasaudeni si sa le sfinteasca steagul. In fata i-a iesit, calare, "mos Tanase Todoran", in varsta de 104 ani, si le-a rostit granicerilor o cuvantare care i-a determinat sa porneasca rebeliunea. Soldatii au trecut de partea lui Atanasie Todoran, aruncand armele in semn de protest si nesupunere. Drept urmare, la 12 noiembrie 1763, pe acelasi platou din Salva a avut loc executia celor gasiti vinovati de revolta din luna mai. Atanasie Todoran a fost frant cu roata de sus in jos, iar capul i-a fost legat de o roata, "pentru ca i-a retinut pe oameni de la unire si de la inrolarea in statutul militar graniceresc…" – dupa cum se arata in sentinta de condamnare semnata de imparateasa Maria Tereza.
Impreuna cu el au fost martirizati, prin spanzurare, Vasile Dumitru din Mocod, Grigore Manu din Zagra si Vasile Oichi din Telciu. Alte nouasprezece persoane au fost supuse batailor cu vergi si multi dintre cei batuti au murit sub lovituri. Capetele celor martirizati au fost infipte in pari la portile caselor in care locuisera, iar bucati din trupurile ciopartite au fost asezate la rascruci de drumuri, ca sa fie un exemplu pentru oricine ar mai fi avut gand de nesupunere.
Politician
» Istorie necunoscuta
"Azi consacram unul dintre putinele modele pe care incercam sa le aratam tinerilor nostri. Pentru a invata si pentru a crea o societate asezata trebuie sa avem modele. si cei pe care ii cinstim astazi vor deveni modele pentru tinerii nostri. Tanase Todoran a fost conducatorul unei miscari de rezistenta impotriva trecerii ortodocsilor ardeleni la catolicism si, in urma represiunii din secolul al XVIII-lea, a fost unul dintre cei patru care au platit cu viata rezistenta lor", a spus Bogdan Olteanu. Acesta a recunoscut ca nu a auzit de Tanase Todoran inainte sa ajunga pe meleagurile bistritene, insa a spus ca a citit istoria "celor patru" (care, de fapt, au fost mai multi – n.r.).