La inceput, n-aveai voie sa mananci dulciuri. De mancare mai gaseai, dar nu dulciuri – care, de fapt, nici nu-s prea indicate. E drept, dar chestia asta trebuia s-o decizi tu, nu ei. Apoi, brusc, au venit dulciurile, de calitate proasta, apoi ceva mai buna, dar, dintr-o data, nu mai aveai cu ce sa le cumperi. Asa ca, acum, aveai zaharicale in vitrine – dar nu le puteai gusta. Ciuguleai cate putin, dar tot la proteine te-ntorceai. Ei, restristea a trecut. Acum incepi sa ai si bani, sunt si dulciuri, pune-te penfulecat. Dupa atata frustrare, hai, ia si consuma, plateste, ca ai de unde, ia, nu te sfii! Nu prea e bine, nu-ti prieste, dar o viata ai, macar s-o traiesti! In mare, asta e evolutia dinamicii "culturale" la noi, daca prin cultura se inteleg produse de consum "psihic".
Cultura de divertisment e ca desertul: nu prea face bine decat daca e luata in doze mici, cat sa nu perverteasca, dupa ce te-ai hranit bine inainte. Un meci, o comedie, un concert pop, un strip-tease, o barfa, o autofictiune livrata cu fotografie la pachet. E bine, nu strica, daca in prealabil ai mai citit o carte buna, ai vazut un film bun, ai ascultat un concert simfonic, sau de jazz, rock ori orice alta muzica de arta, daca mai afli ce se intimpla in lume din surse credibile, mai inveti niste istorie, niste cuvinte noi, dezbati cu argumente o tema sociala, politica, culturala. Da, dar noua ne plac dulciurile. De ce sa citim Culianu cand ii avem pe Dan Brown si pe Pavel Corut? De ce sa ne uitam la un film bun cand, nu-i asa, joaca Dinamo cu Rapid, si scandalul pluteste in aer, la fel ca senzualitatea de taraba a Alinei Plugaru din cutare tabloid, ca viclenia misticoid-analfabeta a lui Becali etc. si pentru ca avem cu ce sa platim, media devine o afacere superbuna, daca stie sa ofere dulciuri, dulciuri, dulciuri… Cultura nu mai e astazi un mecenat decat pentru cel cu vocatie sacerdotala.
A trecut vremea televiziunii romantice, a "Memorialului durerii", a "Exercitiilor de admiratie", a "Decalogului" sau a transmisiilor de mineriade, mitinguri, confruntari electorale. Intr-o concurenta acerba si haotica, meciurile de fotbal sunt torturile pe care, daca le cumperi de la producator, le revinzi cu profit sigur. Lumea are bani. Asta e vestea buna. Vestea proasta e ca ei sunt castigati pentru a plati mai scump aceleasi dulciuri pe care, de-acum, le putem consuma dimineata, la pranz si seara. Antena 1 si RCS ne vor oferi fotbal de un milion de euro pe etapa, din care derby-ul face probabil jumatate. Daca vreodata va saturati de dulciuri, trebuie sa cautati, nu gluma. Nu se mai gaseste soia chiar peste tot si parca aduce asa a austeritate comunista.