Pentru prima data in istoria sa, editia din acest an a Carnavalului de la Venetia
are o tara invitata.
Au mai ramas trei zile pana la inceperea Carnavalului de la Venetia. Daca pana acum evenimentul nu va interesa mai mult de cateva secunde, cat va trecea pe la ureche, in acest an ar trebui sa fiti pe faza.
2007 nu a fost tocmai cel mai bun an pentru romanii din Italia, dar nici pentru imaginea Romaniei in general in ochii locuitorilor din Peninsula. Mass-media si-au adus si ele partea lor de contributie la situatia aceasta. Faptul ca organizatorii Carnavalului de la Venetia au decis ca anul acesta sa puna traditia deoparte, creand pentru prima data in istoria – de cateva secole bune! – a Carnavalului o sectiune speciala, dedicata programelor tarii invitate, faptul ca este pentru prima data cand o tara este invitata sa-si prezinte produsele artistice cele mai de soi in timpul Carnavalului, faptul ca aceasta tara este Romania nu par a fi deloc intamplatoare. Probabil este de asteptat ca arta sa reuseasca acolo unde diplomatia a esuat. Dan Puric, Teatrul Masca, Shukar Collective, Nightlosers, Marius Mihalache, Amadeus vor putea fi vazuti si ascultati in Piata San Marco, in Piata Ferrett (Mestre), la Teatrul Goldoni, concurand cu artisti italieni cu experienta in ale "costumelor".
Carnavalul se va incheia pe 5 februarie, dar participarea Romaniei a fost anuntata inca de la inceputul anului, cand Fanfara Shavale din satul Zece Prajini – care va sustine si acum cateva concerte – a cantat chiar de Revelion pe o scena special amenajata chiar in Piata San Marco. Participarea Romaniei la Carnavalul de la Venetia este organizata de Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Culturii si Cultelor, Institutul Cultural Roman si Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale, cu sprijinul Artexim si al Oficiului Roman de Turism de la Roma. Bugetul alocat de MCC este de 1,3 milioane de lei, o parte din cheltuieli fiind suportate si de partea italiana.
Despre Carnavalul de la Venetia s-a vorbit prima data pe la 1100, cand se refera la Carnaval dogele Vitale Faliero intr-un document oficial. Sub masca de "carnaval" se ascunde un obicei mult mai vechi, acela al Saturnaliei, o celebrare a zeului Dionisos, care ar marca trecerea de la iarna la primavara. Era vorba de fapt despre perioada din an care le dadea italienilor cele mai multe libertati. E drept, in protectia data de anonimatul mastii. In 1296, existenta Carnavalului este consemnata oficial. "Procesiunile" incepeau pe 26 decembrie, dar mastile erau purtate inca din octombrie, mai precis din 5 octombrie pana pe 16 decembrie, dar asta mult mai tarziu. Inainte, mastile erau purtate in cea mai mare parte a anului, fiind desigur interzise in timpul sarbatorilor religioase. Iar cei care confectionau masti au avut propriul statut din aprilie 1436. Cu timpul, mai ales dupa 1608, in urma unui decret, pentru a se evita comportamentul imoral incurajat de anonimatul oferit de costumatie, masca nu a mai fost permisa decat exclusiv in zilele carnavalului.
ETIMOLOGIE
» Carnaval – liber la "carne"
Cel mai des veti gasi ca acest cuvant, "carnaval", este derivat din expresia latineasca "carnis laxati", in italiana veche "carnasciale", insemnand "renuntarea la carne". Nu se stie insa cu siguranta daca este vorba despre renuntarea la alimentul carne sau de a renunta la placerile trupesti. Oricum, perioada de dupa Craciun pana la intrarea in Postul Pastelui este asociata cu ambele sensuri ale cuvantului "carne".