15.6 C
București
joi, 19 septembrie 2024
AcasăSpecialTeleviziunea analitica

Televiziunea analitica

Daca cineva va intreaba ce va place cel mai mult din meniul cotidian, aveti de ales nu numai intre produse, ci si intre optiuni: sa spuneti dulciurile, suna prea general, desi e clar ca dulcele place, doar de aceea e la urma. Ati putea spune numele diverselor mancaruri de casa, din care de altfel nu prea e bine sa inghiti mult pentru ca face rau. Ati putea raspunde ca, dimpotriva, va plac salatele, pentru ca va fac sa va simtiti proaspeti-proaspete si sanatosi-sanatoase. Dar este vorba in primul rand despre o optiune de context. Ceea ce va place va place in context, dar ceea ce nu va place cel mai mult va asigura mereu ca exista ceva mai bun. Daca n-ati mai avea de ales, gusturile vi s-ar modifica radical. Piata romaneasca s-a imbunatatit in ultimii ani in toate domeniile tocmai pentru ca, alergand dupa profit, cei care fac oferte s-au hotarat sa se specializeze. In locul unui meniu care va oferea si ce va place cel mai mult, vi se ofera numai ceea ce se presupune ca adorati. Daca la TVR va placea "Teleenciclopedia", acum aveti trei feluri de Discovery, o "Teleenciclopedie" fara de sfarsit. Daca la TVR de dupa ’89 va placeau filmele erotice de dupa miezul noptii, aveti Playboy TV. Daca, dimpotriva, va placeau Seratele lui Iosif Sava, aveti TVR Cultural. Televiziunea analitica surpa in vietile noastre de telespectatori ordinea cu care eram obisnuiti. Pe vremuri, exista un program de televiziune limitat in timp, care presupunea o anumita distributie a emisiunilor, astfel incat, de pilda, decizia de a urmari un program trebuia sa tina cont de ora la care era programat. Televiziunea era ca un spectacol pe care il puteai rata. Era un eveniment. Dupa 1995, nu numai ca emisia a devenit non-stop – ceea ce presupune ca ceea ce este televizat se suprapune cronologic pe ceea ce este vizualizat – dar, pentru a profita la maximum de timpul clientilor, televiziunile nou-aparute au inceput sa ignore faptul ca preferinta presupune un context si sa ofere incontinent acelasi lucru. De pilda, Kanal D mi se pare, dintre noile posturi TV de la noi, cea in spatele careia sta cel mai stupid manageriat. Ce face Kanal D? Ia un "fel" al PRO TV-ului, "Vacanta Mare", si-l transforma in nucleul unei noi televiziuni. Din savoarea – eventuala – a unei emisiuni de duminica sau de vineri seara, oricum uzata pana la tesatura, Kanal D face "felul principal". La fel, Romantica: o ia pe Teo Trandafir de la acelasi PRO TV si  schimba locul "felului" reprezentat de emsiunea ei in meniu. O muta in primetime si o inconjoara de diverse emisiuni la care nu se uita nimeni fie pentru ca dubleaza oferte deja existente, pentru ca nu stiu sa impuna vedete. Astazi, televiziunea a devenit o realitate in cea mai mare parte a timpului plictisitoare in raport cu "timpul real" si pentru ca poti "manca" din ea ce vrei, cand vrei, fara nici o limita. Limita e facuta sa fie incalcata. Dar cand orice limita dispare, cine mai poate recunoaste libertatea?

Cele mai citite

Liban: Noi explozii după ce au fost detonate și stațiile radio ale Hezbollah

Noi explozii au fost semnalate miercuri în Liban, în urma detonării unor dispozitive de emisie-recepţie folosite de gruparea Hezbollah, la o zi după ce...

Derby-ul serii în Liga Campionilor la fotbal: Manchester City- Inter Milano 0-0

Manchester City şi Inter Milano au remizat, 0-0, miercuri seara, pe City of Manchester Stadium, în prima etapă a noului format al Ligii Campionilor...

Elena Lasconi promite transparență totală privind cheltuirea banilor Administraţiei Prezidenţiale

Preşedintele USR, Elena Lasconi, a declarat miercuri că, dacă va câştiga alegerile, va face publice toate cheltuielile Administraţiei Prezidenţiale şi va diminua bugetul acestei...
Ultima oră
Pe aceeași temă