17.4 C
București
marți, 24 septembrie 2024
AcasăSportCapcane pentru prefecti

Capcane pentru prefecti

In lipsa unor prevederi legale clare, principiul mobilitatii a devenit un instrument. Prin folosirea acestuia, in lipsa unei ierarhizari, un prefect poate fi lejer degradat si trecut pe functii inferioare.

In lipsa unei ierarhizari a inaltelor functii publice, schimbarea discretionara de pe o functie pe alta nu este benefica", sustine presedintele Asociatiei Prefectilor, Mihai Capra, fost membru al PNL.
presedintele asociatiei prefectilor si Subprefectilor din Romania (APSR), prefectul Galatiului, Mihai Capra, a declarat ieri ca, in cazul schimbarii din functie a celor sase prefecti, asociatia nu poate interveni in nici un fel, pentru ca demiterile s-ar fi facut in limitele legii, dar, in acelasi timp, a precizat ca asociatia a solicitat Guvernului introducerea a 18 amendamente la actualele prevederi referitoare la principiul mobilitatii prefectilor si subprefectilor. Capra le ia indirect apararea celor destituiti, indicand ca principalul viciu al prevederilor legale este acela ca in lipsa unei ierarhizari, prin aplicarea principiului mobilitatii, inaltii functionari publici pot fi trecuti pe o functie inferioara, deci sanctionati. In iulie 2006, a aparut Legea 251, care modifica Legea 188 referitore la Statutul Functionarilor Publici. La articolul 7 al Legii 251 se spunea ca pana pe 20 ianuarie Guvernul trebuia sa aprobe normele referitoare la mobilitatea prefectilor si subprefectilor. Mihai Capra a declarat ca proiectul HG care urma sa introduca normele a fost gata in decembrie, Asociatia Prefectilor si Subprefectilor l-a discutat si a propus cele 18 amendamente, cel mai important dintre acestea fiind cel care se refera la mobilitatea prefectilor si subprefectilor: "Cel mai important in opinia noastra era acela ca, fara acceptul inaltului functionar public, mobilitatea sa se realizeze pe aceeasi functie. In Legea 188, la categoria inaltilor functionari publici se prezinta care sunt functiile aferente acestei categorii, secretar general al guvernului, adjunctul secretarului general al guvernului, secretar general si adjunct de minister, prefect, subprefect si inspector guvernamental, fara a se face o ierarhizare a lor. Argumentul pentru care am cerut acest amendament era ca, in lipsa unei ierarhizari a inaltelor functii publice, schimbarea discretionara de pe o functie pe alta nu este benefica".

La discutia avuta in ianuarie intre reprezentantii APSR si cei ai Guvernului, nu au fost de acord cu introducerea amendamentului nici Ministerul Administratiei si Internelor, nici Agentia Nationala a Functionarilor Publici. "Pe tema respectiva, am avut chiar o discutie cu dl ministru Blaga, dar dansul nici nu ne-a respins ideea, dar nici nu a incurajat rezolvarea problemei. Hotararea de guvern a fost amanata, a trecut 20 ianuarie, cand ar fi trebuit sa apara normele referitoare la mobilitate, hotararea nu a fost data, iar apoi, cum bine stiti, evenimentele s-au precipitat", spune presedintele APSR. Alt prilej de introducere a amendamentelor a fost la remanierea guvernamentala din aprilie, cand s-a pus problema numirii  prefectului de Bihor, Ilie Borojan, in functia de secretar general al Guvernului. Atunci toata lumea si-a dat seama ca hotararea de guvern nu era data, dar HG 341/11.04.2007, prin care Borojan a fost numit la conducerea SGG, a fost data in forma propusa de guvern, fara sa se mai tina cont de amendamentul propus de Asociatia Prefectilor si Subprefectilor.


"Mobilitate" prost inteleasa

Mihai Capra isi mentine nemultumirea in legatura cu imperfectiunile legii: "Imi mentin si acum parerea ca nu e normal, nu este logic ca un prefect sa fie trecut subprefect prin actul acesta de mobilitate. Sigur ca poti sa-l treci, dar atunci numeste-o sanctiune, pentru ca este mai slab remunerata si este subordonata functiei de prefect. In plus, art. 29 al legii spune ca inaltii functionari publici prezinta disponibilitate la numirile in functiile publice corespunzatoare categoriilor inaltilor functionari publici, deci oricare din functiile pe care le-am nominalizat, prin mobilitate in conditiile Legii 188, cu modificarile si completarile ulterioare. Deci, cand au aparut principiile mobilitatii, cine nu avea disponibilitatea ceruta de principiul mobilitatii nu putea decat sa demisioneze si sa mearga in alta parte. Legea insa obliga pe orice functionar public sa accepte aceasta mobilitate. Imi mentin punctul de vedere ca nu e bine cum e prevazut acolo, dar este o prevedere legala la momentul asta", a declarat Mihai Capra. Presedintele APSR, Mihai Capra, a mai adaugat ieri ca nu a fost contactat de nici unul dintre cei sase prefecti, pentru a-i semnala o incalcare a legii.

Cele mai citite

Marile companii Tesla, Amazon și Meta subminează democrația

Unele dintre cele mai mari companii din lume au fost acuzate că subminează democrația din întreaga lume prin sprijinirea financiară a mișcărilor politice de...

Joe Biden întâlnire importantă cu omologul său din Emiratele Arabe Unite

Preşedintele american, Joe Biden, s-a întâlnit luni la Washington cu preşedintele Emiratelor Arbae Unite (EAU), Mohammed bin Zayed al-Nahyan, cu care a discutat despre...

Turcia acuză Israelul de destabilizarea întregii regiuni după atacurile din Liban

Turcia a acuzat luni Israelul că prin atacurile sale militare din Liban a "intrat într-o nouă fază" care "va duce întreaga regiune la haos",...
Ultima oră
Pe aceeași temă