Ministerul Finanţelor Publice va acorda Metrorex un împrumut în valoare de 188,353 milioane de lei (puțin peste 40 milioane de euro), pe 10 ani, pentru acoperirea obligaţiilor de plată instituite de instanţele judecătoreşti către Asocierea Astaldi – FCC Construccion, Delta A.C.M. 93 – AB Construct, potrivit unui pro
iect de ordonanţă făcut public de Ministerul Transporturilor.
„Prin derogare de la prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 113/2006 privind înfiinţarea Fondului naţional de dezvoltare, aprobată prin Legea nr. 186/2008, cu modificările ulterioare, Ministerul Finanţelor Publice acordă, la solicitarea Societăţii Metrorex S.A., un împrumut în lei, în condiţii de piaţă, în cuantum de 188.353.748,30 lei, din venituri rezultate din privatizare, pe o perioadă de 10 ani, în vederea acoperirii obligaţiilor de plată instituite de instanţele judecătoreşti în sarcina Metrorex prin hotărâre definitivă, către Asocierea Astaldi S.p.A. – FCC Construccion S.A., Delta A.C.M. 93 S.R.L., AB Construct”, se menţionează în proiect.
Potrivit Notei de fundamentare a proiectului de act normativ, printre obiectivele importante ale Metrorex cu privire la modernizarea şi extinderea reţelei de metrou, un obiectiv de mare interes este realizarea Magistralei 5 de metrou, Secţiunea Râul Doamnei – Hasdeu (Operă), care leagă cartierul Drumul Taberei (având peste 250.000 locuitori) de centrul Capitalei. Pentru acest obiectiv, Metrorex a încheiat în anul 2011 contractul de proiectare şi execuţie a lucrărilor cu Asocierea Astaldi S.p.A. – FCC Construccion – Delta A.C.M. 93- AB Construct.
Constructorii au dat în judecată Metrorex
În 2014, asocierea a dat în judecată Metrorex., solicitând să se dispună obligarea companiei la stabilirea unei noi scadenţe a obligaţiei de finalizare a lucrărilor aferente contractului. Era vorba de 106,081 milioane de lei, sumă evaluată până la momentul promovării acţiunii, plus suma de 82,259 milioane de lei, calculată până la data de 15 februarie 2016 în conformitate cu dispoziţiile contractuale.
Motivele acestei acţiuni sunt efectele intervenirii unor evenimente imprevizibile în derularea contractului, precum obţinerea cu întârziere a acordului de mediu; operaţiunile de mutare a staţiei de lansare Parc Drumul Taberei la staţia de lansare Academia Militară; modificarea proiectului tehnic; lipsa autorizaţiilor de demolare a unor clădiri aflate pe amplasamentele staţiilor Academia Militară şi Orizont; solicitări suplimentare din partea autorităţilor locale pentru devieri trafic; modificarea amplasamentului iniţial al staţiei de lansare Academia Militară; descoperiri arheologice; condiţii climaterice nefavorabile; impedimente privind exproprierile; insuficienţa fondurilor de plată a lucrărilor la începutul anului 2013; impedimente privind alimentarea cu energie electrică a TBM-urilor (utilajele care sapă tunelurile).
Tribunalul Bucureşti a admis în parte acţiunea şi a obligat Metrorex la stabilirea unei noi scadenţe, respectiv 15 februarie, şi la plata sumelor suplimentare şi daunelor interese în cuantum de 106,081 milioane lei, respectiv 82,259 milioane lei, precum şi a sumei de 14.068 lei cu titlu de cheltuieli de judecată.
Societatea de stat este amenințată cu executarea silită
Metrorex S.A. a formulat recurs, însă acesta a fost respins ca nefondat, iar hotărârile instanţei au devenit definitive. În aceste condiții, la finele lunii trecute, asocierea a transmis Metrorex notificare cu privire la începerea procedurii de executare silită, ipoteză ce ar fi determinat creşterea sumelor pe care Metrorex urmează să le achite şi alte daune în legătură cu acestea.
„Ţinând cont că executarea silită a sumelor datorate conform titlurilor executorii prin înfiinţarea de poprire pe contul de venituri proprii ale societăţii Metrorex poate bloca activitatea acesteia cu consecinţe grave asupra activităţii de transport călători cu metroul, dar şi de încetinire şi chiar stagnare a ritmului de realizare a lucrărilor la Obiectivul de investiţii Magistrala V, Etapa I-a Drumul Taberei-Universitate pentru realizarea lucrărilor «Structură de rezistenţă», Secţiunea Râul Doamnei – Hasdeu (Operă), se impune necesitatea instituirii unei reglementări (ordonanţă de urgenţă a Guvernului) care să permită acordarea societăţii Metrorex a unui împrumut în condiţii de piaţă, în cuantum de 188.353.748,30 lei, din venituri rezultate din privatizare, astfel încât societatea Metrorex să îşi asigure resursele financiare necesare acoperirii sumelor impuse de instanţele judecătoreşti“, se precizează în Nota de fundamentare.
Se mai semnalează că bugetul Metrorex pe anul 2018 este cu un deficit de finanţare (pierdere) de 95,364 milioane lei şi că la finele anului 2017 Metrorex nu i-a fost alocată subvenţia pentru transportul de călători cu metroul aferentă trimestrului IV, în cuantum de 106,650 milioane lei, sume ce urmează să fie solicitate la rectificarea bugetară pe anul 2018.
Un trio de groază: Ponta-Silaghi-Fenechiu
„Lucrările de construcție a Magistralei 5 au început în 2011 și în 2016 ar fi trebuit să fie gata, numai că începând cu Ovidiu Silaghi s-a produs declicul. Apoi și Relu Fenechiu și Victor Ponta au tăiat finanțarea”, a declarat pentru „România liberă“ fostul director general al Metrorex Gheorghe Udriște.
El a explicat că, într-o primă fază, în 2012, ministrul Transporturilor de la acea vreme, Ovidiu Silaghi, a luat 200 milioane de lei din finanțarea lucrărilor la metroul de Drumul Taberei. Apoi, un an mai târziu, succesorul său, liberalul Relu Fenechiu, cu aprobarea premierului Victor Viorel Ponta, a alocat acestui obiectiv de investiții doar 160 milioane de lei pentru tot anul 2013, sumă care nu ajungea nici măcar pentru plata datoriilor din 2012.
„În aceste condiții, constructorii au fost nevoiți să trimită oamenii acasă. Practic s-a desființat șantierul. Tot Relu Fenechiu a zis la un moment dat că nu este nevoie nici de metroul spre Otopeni. Este revoltător cu câtă ușurință și cu câtă bătaie de joc la adresa românilor vorbesc oamenii aceștia. Este un atentat la buna cuviință a poporului român. Silaghi, Fenechiu și Ponta trebuie dați afară din București, opriți la aeroport sau la gară, pe unde vor să intre“, a concluzionat Gheorghe Udriște.