Un examen onest
(…) daca a vorbi despre tandrete, incredere, iubire devine din ce in ce mai desuet si ridicol (…) ma intreb si as vrea sa va intreb si pe dumneavoastra: De ce? (…)"
Diana Lupescu
regizor
Cunoscuta actrita de teatru si film de la Teatrul "Nottara", Diana Lupescu si-a finalizat studiile
de regie de la UNATC cu o productie a Teatrului "George Ciprian" din Buzau in care a reunit nume apreciate ale Teatrului National "I.L. Caragiale", si a reusit un spectacol onest.
Optand pentru Aurel Baranga si piesa sa, "Fii cuminte, Cristofor!", Diana Lupescu a dorit sa se alature proiectului de readucere in memoria publicului a dramaturgilor uitati. Inainte de ’89, Aurel Baranga, pe numele sau adevarat Aurel Leibovici, era unul din cei mai jucati dramaturgi. Comediile sale, majoritatea scrise in stilul teatrului bulevardier, nu ridicau probleme cenzurii pentru ca satirizau aspecte ale vietii conjugale, cu fina ironie. Una din piesele sale de succes este si "Fii cuminte, Cristofor!" in care un barbat plin de sine, de profesie compozitor, se indragosteste de sotia actrita a prietenului sau, un dascal timid, si evident cade in plasa farselor, regretand in final ratacirile sale sentimentale. Textul este bogat in situatii comice, personajele au consistenta, dar replica scrisa in urma cu 40 de ani pare astazi vetusta, depasita. Dorind sa respecte textul, Diana Lupescu s-a ferit de o adaptare a sa, cu toate ca de asta data era necesara pentru o revitalizare a scrierii. Prin viziunea sa a stiut sa imbine alert itele situatiilor comice. Regizoarea a avut de infruntat, in afara subrezimii replicilor, si o distributie cu actori de prestigiu, care puteau usor incarca interpretarea apeland la efecte comice derizorii, alunecand spre exagerare. si-a indrumat insa, cu atentie interpretii, speculandu-le pe deplin aptitudinile pentru comedie. Actrita ca profesie de baza, Diana Lupescu reuseste in rolul de regizoare sa consolideze o echipa prin distributia selectata, care manifesta pofta de joc in fiecare moment al reprezentatiei.
Cu o placere debordanta, Magda Catone creioneaza o savuroasa compozitie in Victorita, asistenta compozitorului, indragostita discret de acesta. Victorita sa e "raraita" printr-un defect de dictie, aplicat comic, canta cu haz – Magda Catone are calitati pentru a fi o autentica interpreta de opereta -, nazurile, tipicurile personajului sunt slefuite cu mult umor.
Cu inventivitate, cu un haz debordant, Silviu Biris este Cristofor, barbatul matur prins in mrejele dragostei, care se revolta in fata posibilitatii ca si sotia sa s-ar putea indragosti de altcineva, inselandu-l. Acest actor de marca al Nationalului bucurestean, sigur pe sine, credibil, gaseste mereu pentru fiecare situatie comica expresia potrivita, bogata in nuante provocatoare de aplauze. Cum sotia lui Aurel Baranga era apreciata actrita Marcela Rusu, dramaturgul a creat special pentru a fi interpretate de o singura actrita personajele Ema si Anca, sotiile celor doi prieteni. Acest rol dublu revine acum Taniei Popa,
un alt nume de frunte al Teatrului National "I.L. Caragiale". Caracterizeaza in esenta pe Ema cea blanda si obosita de solicitarile unei vieti de familie agitate, dominata de pretentiile sotului compozitor. Tania Popa se transforma apoi, rapid, in Ana, actrita temperamentala, incantata ca l-a cucerit pe compozitorul Cristofor si cu atentie departajeaza cele doua personaje, lasandu-le in comun doar sinceritatea jocului.
Mai putin apropiat de tainele comediei, dar firesc in interpretarea sotului Anei, profesorul ce se viseaza seful unei comisii de bacalaureat, este Cristian Nicolae. Actorii sustin cu succes intentiile regiei. Inceputul reprezentatiei este insa putin trenant, iar finalul simplist rezolvat scenic.
"Fii cuminte, Cristofor!" ramane un examen de regie onest, elegant si datorita scenografiei create cu bun gust (decor si costume) de Adriana Raicu. Fara mari pretentii de originalitate, Diana Lupescu a conceput un examen de licenta in care a demonstrat o buna cunoastere a regulilor ilustrarii teatrale corecte a unui text comun, modest, fara mari valente valorice. Spectacolul sau se retine, atrage
publicul prin merituoasa selectie
a unei distributii cu nume din elita teatrala.