16.9 C
București
luni, 7 octombrie 2024
AcasăSpecialMoartea unui raliu

Moartea unui raliu

Pentru al doilea an consecutiv, Capitala nu va gazdui o etapa din Campionatul de Raliuri al Romaniei, desi la inceputul sezonului Raliul Bucurestiului era in program.

acum doi ani, daca va mai amintiti, Raliul Bucurestiului a reprezentat un pol de interes al Campionatului National, iar faptul ca a coincis cu o perioada a anului in care nivelul apelor a fost crescut – unele sectoare de drum fiind inundate – nu a facut decat sa creasca spectaculozitatea (sportiva) a intrecerii. Una peste alta, competitia a reprezentat un succes si toata lumea a asteptat anul trecut reeditarea intrecerii.
Numai ca, dupa ce la inceputul sezonului a fost trecut in program, Raliul Bucurestiului a fost anulat pentru ca organizatorii si-au retras sprijinul financiar si competitia a ramas fara bani. Cum timpul scurt pana la desfasurarea etapei nu a permis unui alt organizator sa-si asume preluarea competitiei, etapa s-a mutat in afara Capitalei, iar iubitorii sportului cu motor din Capitala au ramas cu promisiunea ca in 2007 va fi mai bine.
Scenariul insa s-a repetat, numai ca replicile au fost altele. Raliul a fost introdus la inceputul sezonului in program, dar anulat apoi nu de catre organizator, ci de Consiliul Federal al Federatiei Romane de Automobilism Sportiv (FRAS). Motivul? Acela ca organizatorul, clubul Pro Rally, nu si-a indeplinit bine obligatiile pe care si le asumase la Raliul Argesului (acolo unde a fost, de asemenea, organizator), deci s-a presupus ca nu va putea duce la bun sfarsit competitia din Bucuresti, fiindu-i anulata competitia. Pentru ca intrecerea interna sa nu ramana in 9 etape, in locul Raliului Bucurestiului a fost introdus Raliul Moldovei.

Multe semne de intrebare
Nu tratam mai jos incompetenta celor care au redactat comunicatul FRAS prin care se anunta anularea Raliului Bucurestiului – greseli gramaticale precum in acel text am mai vazut numai in lucrarile copiilor cu probleme din clasa a 2-a –, ci motivele pe care le invoca cei din Consiliul Federal pentru anularea etapei de la Bucuresti. Una peste alta, ar fi doua: organizarea defectuoasa a intrecerii de la Raliul Argesului si faptul ca in jurul Bucurestiului nu ar exista… sectoare de drum care sa fie folosite ca probe speciale!

Dar cand mor oameni?
Este sigur faptul ca Raliul Argesului nu s-a desfasurat in cele mai bune conditii, desi parerile par a fi impartite din moment ce unii piloti spun ca totul a fost OK, iar altii ca au existat deficiente. Intrebarea care se pune este insa care ar fi criteriile de apreciere a calitatii organizarii unui raliul? Are FRAS asa ceva? Clar? La obiect? Parerea noastra este ca nu! Face FRAS ceva pentru ca cei care promit multe (ca organizatori) si fac putine in practica sa-si respecte obligatiile asumate? Nu prea multe.
De exemplu, FRAS a fost nemultumita pentru unele deficiente de organizare la Raliul Argesului si a luat masura extrema de a anula licenta de organizator a celor de la Pro Rally pentru Raliul Bucurestiului. Dar cand pe traseu au murit sau au fost accidentati grav oameni, loviti de bolizii in plina viteza – nu din vina pilotilor s-au produs aceste nenorociri, ci a organizatorilor care nu au stiut cum sa struneasca publicul si nu au avut competenta necesara de a le inchide fanilor anumite portiuni – s-au mai retras licente? Din cate stim noi, nu!

Cei de la FRAS s-au trezit tarziu
Cel de-al doilea motiv e chiar amuzant: "In jurul Bucurestiului nu exista sectoare de drum care sa fie folosite ca probe speciale". Zau? si cand ati avut aceasta revelatie, domnilor? La un sprit, la un gratar? Dar atunci cand le-ati acordat celor de la Pro Rally licenta de a organiza Raliul Bucurestiului, adica la inceputul sezonului 2007, aceste sectoare de drum erau? Dar anul trecut, cand acelasi raliu a primit licenta, portiunile de drum erau? Dar acum doi ani, cand s-a organizat competitia, in conditii bune, unde s-a desfasurat, pe ce "sectoare"? Au fost ele desfiintate sau "mutate" in alt judet?
Sa presupunem, prin absurd, ca aceste portiuni de drum, nu conteaza din ce motiv, nu mai exista. De ce nu s-ar organiza Raliul Bucurestiului in Capitala, iar probele speciale langa Ploiesti, deci la nici 60 kilometri, acolo unde exista locuri senzationale pentru raliuri? Nu ar fi un lucru neobisnuit, distanta nu e mai mare decat la alte competitii de gen de la noi, asa ca nici acest argument, in opinia noastra, nu este foarte bine sustinut.
Nici in acest an nu avem Raliul Bucurestiului, iar pilotii si echipele vor pierde, cu siguranta, o multime de potentiali sponsori. Dar se pare ca pe cei de la FRAS asta nu-i intereseaza.

PARERI
Bogdan Marisca: "Raliul Bucurestiului trebuie tinut, dar nu oricum si mai ales nu organizat de oricine. Dupa balbele de la Pitesti, era normal ca Federatia sa nu mai aiba incredere in acest organizator, cu atat mai mult cu cat lumea stie ca la Bucuresti totul se amplifica, mai ales greselile".

Titi Aur: "A fost o greseala ca s-a anulat Raliul Bucurestiului pentru ca sustin in continuare ca Bucurestiul trebuie sa aiba un raliu, dar, din pacate, organizatorul, care ar fi fost acelasi cu cel al Raliului Argesului, a dovedit la Pitesti ca nu poate sa faca fata unui asemenea nivel".

Daniel Onoriu: "Nu este bine ca s-a anulat Raliul Bucurestiului, acolo am fi avut o sansa sa fim vazuti de potentiali sponsori si de foarte multi fani. Pedeapsa data organizatorului de la Pitesti mi se pare nedreapta".

Gunther Graef: "Dupa parerea mea, organizatorul din Pitesti trebuia mustrat si sanctionat pentru ce a facut la Raliul Argesului, dar trebuia lasat sub o stricta supraveghere sa organizeze Raliul Bucurestiului".

Bogdan Costea
Bogdan Costea
Bogdan Costea, sef departament Sport
Cele mai citite

PSG pierde poziția de lider în Ligue 1 după remiza de la Nice

Paris Saint-Germain a reușit doar un egal pe terenul celor de la OGC Nice în etapa a 7-a din Ligue 1, cedând astfel prima...

Gazzaniga, erou la Girona! Trei penalty-uri apărate în victoria cu Bilbao

Portarul Paulo Gazzaniga a fost eroul echipei Girona în meciul cu Bilbao din etapa a noua din La Liga, reușind să apere trei penalty-uri...

Erik Ten Hag, sub presiune! Manchester United continuă seria dezastruoasă în Premier League

Seria de meciuri fără victorie a lui Manchester United sub conducerea lui Erik Ten Hag continuă, echipa a acumulat doar 8 puncte după 7...
Ultima oră
Pe aceeași temă