16.4 C
București
vineri, 20 septembrie 2024
AcasăSpecialSalvati soldatul… Airbus!

Salvati soldatul… Airbus!

Opt regiuni din Franta vor sa puna mana de la mana pentru a reuni cam 150 de milioane de euro cu care sa intre in capitalul consortiului EADS, cel care detine si grupul Airbus. Tot asa, consiliul municipal de la Toulouse vrea masuri concrete pentru a fi ajutate firmele mici si mijlocii ce furnizeaza elemente pentru Airbus. Caci soldatul Airbus trebuie salvat din turbulentele pe care le traverseaza si care au obligat conducerea bicefala franco-germana sa anunte ca e nevoita sa suprime zece mii de locuri de munca in urmatorii trei ani. Zece mii este enorm, chiar si cateva mii ar fi provocat scandaluri repetitive. Nu e de mirare ca liderii sindicali atat din Franta, cat si din Germania au dezgropat securea razboiului si anunta deversari masive pe strazi. Vizate de acest nemilos plan de restructurare sunt si unitatile productive din Marea Britanie sau din Spania, deci toata lumea va avea de suferit. Mai putin emotive, cateva landuri germane si-au zis ca mai bine injecteaza ele bani in capitalul Airbus decat sa vada proiectul giganticului avion de pasageri A 380 cazut la pamant. Deja consortiul amana pentru mai tarziu sa dezvolte acelasi aparat in varianta cargo. A 380 a trecut cu brio toate testele de navigatie si mai are de rezolvat doar dificultatea intarzierilor de fabricare, rezultata din proasta administrare a proiectului (si partial chiar din rivalitatile secrete franco-germane). Intarzierile la livrare sunt neobisnuit de lungi, mergand pana la doi ani, ceea ce ii face pe unii clienti sa-si piarda rabdarea sau sa-si mute comenzile spre grupul american Fedex. Regiunile franceze urmeaza deci exemplul landurilor germane, intr-un moment cand si oamenii politici evoca obligativitatea statelor implicate de a sustine acest important sector industrial cu initiative si mijloace financiare concrete. Candidata socialista aflata in campanie electorala crede ca statul francez s-a dovedit "impotent". Ea promite  sa anuleze planul de restructurare daca va fi aleasa presedinta a Frantei. Concurentul Boeing, in fond, tocmai asa se salvase, nu demult, cu ajutoare masive din partea guvernului american. Boeing, care a mizat pe un aparat mai mic, programat pentru distante mijlocii, mult mai ieftin si mai economic, profita de dificultatile concurentului european pentru a trece din nou in frunte la capitolul comenzilor. Se relanseaza insa discutiile despre rolul statului si despre protectionismul national (sau european) care vin in contradictie cu principiile liberei concurente. Altii, care nu vor sa se incurce in dezbateri sterile despre principii, observa doar ca acolo unde statul dicteaza in initiativa particulara se instaleaza automat birocratia si chiar incompetenta. Dar statul, puterea nu pot sa ramana in expectativa cand sunt in cauza atatea destine umane. Care este calea de mijloc, cand asemenea catastrofe in serie schimba brusc rezultatul urnelor? Calea de mijloc se numeste politica; nu este altceva decat confuzie si improvizatie permanenta!

Cele mai citite

Anchetă Liban: Dispozitivele de comunicații au fost piratate înainte de intrarea în țară

O anchetă preliminară a autorităţilor libaneze arată că pagerele, staţii portabile de emisie-recepţie şi alte dispozitive de transmisie ale Hezbollah care au explodat în...
Ultima oră
Pe aceeași temă