Zona de vest a tarii, considerata cea mai prospera din Romania dupa Bucuresti, nu este lipsita de contradictii in ceea ce priveste dezvoltarea economica. Existenta a patru aeroporturi nu exclude cvasi-izolarea unor sate, reteaua de drumuri este dezvoltata, dar deteriorata, muncitorii sunt pregatiti, dar in alte domenii decat cele cautate, iar investitiile straine din Timis si Arad contrasteaza cu platformele gri din Caras-Severin si Hunedoara. In cele patru judete care compun Regiunea de Dezvoltare „Vest” traiesc aproape doua milioane de oameni.
Plan de dezvoltare pana in 2013
ADR „Vest” a realizat o analiza a punctelor tari, a punctelor slabe, a oportunitatilor si a amenintarilor legate de cele patru judete care compun regiunea de dezvoltare din vestul tarii, Timis, Arad, Caras-Severin si Hunedoara. Documentul a fost inclus in planul de dezvoltare al regiunii pentru perioada 2007-2013.
Pe lista punctelor favorabile dezvoltarii acestei regiuni sunt amintite situarea ei pe principalele trasee rutiere si ferate de intrare in tara, precum si pe traseele dintre Europa Occidentala si Balcani, respectiv Asia Mica, diversificarea domeniilor de activitate si existenta unei forte de munca bine calificate in industrie.
Reversul medaliei il constituie, insa, faptul ca zonele mono-industriale se confrunta cu probleme sociale, industriile existente sunt poluante si consuma cantitati mari de energie, iar somajul este ridicat, mai ales in Caras-Severin si Hunedoara. De asemenea, in ultimii ani, unele domenii s-au dezvoltat puternic, in timp ce altele au regresat.
In regiune si-au deschis afaceri firme multinationale importante si a fost inregistrat un numar foarte mare de investitori straini, in raport cu alte zone ale tarii. In schimb, multe platforme industriale din mediul urban au fost abandonate, industria miniera si siderurgica a intrat in declin si aproape a disparut, infrastructura de sustinere a IMM-urilor este neuniform repartizata, ba chiar lipseste in zonele cu mari probleme, iar bancile lipsesc din mediul rural.
Patru aeroporturi, dar si zone izolate
O situatie asemanatoare se poate observa si in ceea ce priveste infrastructura. Reteaua de transport este relativ dezvoltata in Arad si Timisoara, dar densitatea drumurilor modernizate este foarte mica in alte zone ale regiunii. Aceasta dispune de patru aeroporturi (dintre care doua internationale), cinci drumuri europene de importanta strategica, coridoare paneuropene (rutiere si fluvial), dar in mediul rural exista locuri aproape izolate.
In vestul tarii exista o traditie universitara de peste 80 de ani, universitati, licee, institute si centre de cercetare (cu brevete le inventii premiate la expozitiile internationale de la Viena si Bruxelles), dar in acelasi timp, conform documentului ADR „Vest”, putini tineri lucreaza in acest domeniu. Una dintre probleme o constituie salariile mici, dotarea tehnica din institutele respective este depasita, iar unele institutii de acest gen nu si-au adaptat activitatea la nevoile actuale ale economiei.
Turism – potential nevalorificat
Pe harta regiunii se regasesc zone alpine cu varfuri muntoase de peste 2.500 de metri, ideale pentru sporturile de iarna sau pentru turism de vara, insa lipsa unui sistem unitar de administrare a locurilor protejate limiteaza practicarea acestor activitati. Totodata, turistii au un nivel redus de educatie ecologica, prestatorii de servicii sunt si ei slab pregatiti, iar in unele perimetre se inregistreaza poluari punctuale.
Vestul tarii detine, pe de alta parte, o pondere ridicata din piata turismului de afaceri si de tranzit, are o piata traditionala de turism transfrontalier, are obiective turistice, biserici si manastiri, vestigii industriale: tren clasic, locomotive cu abur, lacuri de acumulare, Defileul Dunarii, Cheile Nerei, Culoarul Cerna – Jiu, statiuni balneo-climaterice, podgorii.
Tot in zona de vest exista patru parcuri nationale, un parc natural si peste 120 de rezervatii stiintifice si naturale.
Pentru toate aceste judete, ADR „Vest” a elaborat o strategie de dezvoltare pe sase ani, care are la baza tocmai analiza punctelor slabe si a celor tari ce caracterizeaza partea de vest a Romaniei.
Industria de lohn este si ea in pericol, conform analizei ADR „Vest”. „Cresterea nivelului de trai, respectiv a salariilor, va conduce la mutarea in alte regiuni a firmelor care produc in lohn”, se arata in document. In prezent, cele mai mari investitii de acest tip sunt in industria de automobile si textila.