Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta face eforturi permanente pentru a se alinia la standardele europene de mediu. Cu ocazia Zilei Internationale a Marii Negre, directorul companiei, Mircea Banias, a prezentat cele mai importante proiecte derulate de CNAPMC in acest sens.
Mircea Banias a precizat ca actiunile CNAPMC au in vedere recenta initiativa a Uniunii Europene cu privire la relatia dintre porturile maritime si aspectele legate de protectia mediului, intitulata „Cartea Verde a politicii maritime: catre o politica maritima a Uniunii Europene: o viziune europeana asupra marilor si oceanelor”. Documentul traseaza liniile generale ale politicii europene in domeniul porturilor maritime, modificand viziunea traditionala si tratand intr-un mod unitar elementele legate de politicile europene in domeniul transporturilor maritim, industrie, regiuni costiere, protectia mediului, energie, pescuit si coeziune economico-sociala. Astfel, se recunoaste ca dezvoltarea comertului si transportului naval sunt dependente de existenta unei capacitati portuare adecvate si, totodata, recunoaste faptul ca aceasta necesitate se afla in stricta dependenta fata de obiectivele de protectie a mediului. Rolul Romaniei este cu atat mai important cu cat, din 2007, va deveni o regiune maritima, parte a Uniunii Europene si o unitate de implementare a strategiei tematice a UE cu privire la mediu. In acest context, rolul portului Constanta va capata amploare, pentru ca va deveni cea mai importanta granita si punct de acces al Uniunii Europene la Marea Neagra. „Referitor la obiectivele ce se doresc a fi atinse si directia de urmat, trasata la modul general in cuprinsul Cartii Verzi, putem afirma ca strategia si politica de dezvoltare a portului Constanta nu contravin acestora ci, dimpotriva, actiunile intreprinse de autoritatile portuare in acest sens se incadreaza integral in liniile trasate la nivelul Uniunii Europene”, a afirmat Mircea Banias.
Directiile principale
de actiune
Directorul general al CNAPMC a precizat principalele directii prin care compania armonizeaza activitatea sectorului maritim romanesc si dezvoltarea durabila a infrastructurii acestuia cu normele si liniile generale de protectie a mediului. Printre aceste directii se numara asigurarea unei protectii sporite a mediului prin implementare unui amplu proiect privind managementul deseurilor in portul Constanta, demersurile privind crearea conditiilor de exploatare a resurselor marii si portului, in vederea obtinerii „energiei verzi”, neconventionale, prin viitoarea construire a centralei eoliene in portul Constanta, preocuparea CNAPMC in vederea consolidarii, stabilizarii si amenajarii zonelor adiacente portului maritim Constanta si, nu in ultimul rand, demersurile intreprinse in vederea dezvoltarii zonei de sud a portului, care permite conectarea, prin Canalul Dunare-Marea Neagra, la cea mai viabila, ecologica si ieftina cale interioara de transport, adica fluviul Dunarea – coridorul de transport Pan European IV.
Sprijin olandez
Avand in vedere importanta gestionarii corespunzatoare a deseurilor generate din activitatile desfasurate in porturile maritime, in perioada 1998-2001 a fost elaborat, in cadrul unui proiect finantat de Ministerul Olandez al Afacerilor Economice, realizat in colaborare cu Royal Haskoning BV Olanda, „Planul strategic privind managementul deseurilor”. Acesta a stabilit strategia pe termen scurt si mediu a CNAPMC in acest sector si a prevazut masurile, termenele de realizare si institutiile responsabile pentru implementare. Colaboraea cu Royal Haskoning a inclus un proiect-pilot constand in realizarea unei statii de tratare a reziduurilor petroliere de la navele care fac escala in portul Constanta. Instalatia a fost pusa in functiune in anul 2001 si constituie un bun exemplu privind tehnologia si echipamentul necesare tratarii corespunzatoare a reziduurilor petroliere colectate de la nave.
Un management eficient al deseurilor
CNAPMC a initiat, in anul 2001, proiectul managementului deseurilor in portul Constanta, proiect care urmareste cerintele Conventiei Internationale pentru prevenirea poluarii Mediului Marin de catre nave – MARPOL 73/78. Proiectul are ca scop, in linii generale, asigurarea colectarii, tratarii, stocarii si depozitarii deseurilor portuare, tinand cont de protectia tuturor factorilor de mediu si a sanatatii publice. Studiul de fezabilitate elaborat de SC Iptana Bucuresti, in colaborare cu firma olandeza de consultanta in domeniul protectiei mediului Iwaco, a stabilit necesitatea construirii, in portul Constanta, a urmatoarelor componente de mediu: incinerator, o noua rampa ecologica, o statie de tratare a apei uzate si statie tratare levigat, precum si achizitionarea unei nave deplo. Finantarea a fost asigurata in proportie de 49% din imprumut de la Banca Europeana de Investitii, prin contractul de finantare semnat in anul 2005, si in proportie de 51% din surse proprii ale CNAPMC si imprumut de la o banca comerciala. Valoarea initiala a proiectului a fost estimata la 16,6 milioane de euro.
Incinerarea reziduurilor
Incineratorul are o capacitate de ardere de 300 kg/ora in regim de lucru de opt ore/zi, respectiv 432 de tone/an. Acest obiectiv va incinera deseurile sanitare provenite de la spitalele din municipiul Constanta, portul Constanta, precum si de la orice alte unitati sanitare din judet, in functie de contractele incheiate de operator, precum si deseurile provenite de la nave si considerate a fi posibil infectate. Executia incineratorului s-a finalizat in luna septembrie 2005, iar contractul cu operatorul s-a incheiat in luna iulie 2006. Operarea propriu-zisa va incepe dupa obtinerea de catre operator a autorizatiei de mediu in vederea functionarii. Valoarea lucrarii a fost de 2.406.111 euro.
Rampa ecologica
A doua componenta a proiectului este constructia unei noi rampe ecologice si inchiderea celei existente. Noua rampa are o suprafata de 22.500 mp si a fost construita in vecinatatea vechii rampe, intr-o incinta in care s-a mai construit incineratorul si se afla in constructie statia de tratare levigat. In noua rampa se vor depozita deseurile menajere, deseurile solide si deseurile stradale provenite din activitatea desfasurata de operatori si alti agenti economici de pe platforma portului Constanta. Rampa ecologica este prevazuta si cu un sector special, imprejmuit, pentru depozitarea proiectelor periculoase. Cantitatea de deseuri care se va depozita in noua rampa va fi de 150.300 de tone, iar durata estimata de functionare este cuprinsa intre cinci si zece ani, in functie de cantitatea anuala de deseuri depozitata. Lucrarea a fost finalizata in luna septembrie 2005, iar in prezent operatorul, care a fost ales pe baza de licitatie, este in procedura de obtinere a autorizatiei de mediu in vederea functionarii. Valoarea finala a lucrarii a fost de 2.458.865 de euro.
Statia de tratare
a apelor uzate
Statia de tratare a apelor uzate trateaza in principiu apele cu reziduuri petroliere si apele pluviale provenite din zona de activitate a companiei Oil Terminal, precum si reziduurile petroliere de tipul apa de santina si slam provenite de la nave.
Statia cuprinde doua trepte: treapta fizico-chimica, amplasata in incinta Oil Terminal, care consta in stocarea, omogenizarea apelor uzate si indepartarea produselor petroliere, si treapta biologica, amplasata in zona danei 79, care consta in indepartarea substantelor organice, oxigenului dizolvat chimic si oxigenului dizolvat biologic. Statia de tratare ape uzate va avea o capacitate de 814.000 mc/an.
Statia de tratare levigat de la rampa are o capacitate de 20 mc/zi, procesul de tratare cuprinzand mai multe etape: stocarea si omogenizarea levigatului, tratament biologic, tratare cu pudra de carbon activ, tratamentul namolului. Cele doua statii sunt in curs de executie, urmand sa fie finalizate in primul trimestru al anului 2007. Valoarea totala a lucrarilor este de 7.147.742 de euro.
Nava colectoare
Ultima componenta a proiectului este nava colectoare, care are o capacitate de 7.000 mc/an si care a fost finalizata in luna mai 2005, valoarea ei fiind de 2.607.000 euro. Nava colectoare are scopul de a desfasura o serie diversa de activitati, printre care se numara colectarea reziduurilor de pe suprafata apei, colectarea apelor de santina, colectarea apelor uzate de la vapoare, curatarea cheurilor si a taluzurilor digurilor, interventii in caz de poluare accidentala, interventii in caz de incendiu.
Mircea Banias a precizat ca, daca initial valoarea proiectului Managementului Deseurilor in Portul Constanta a fost estimata la 16,6 milioane de euro, in prezent, inainte de finalizarea lucrarilor, se estimeaza o valoare finala de 14.620.000 de euro.