Editia a 14-a a Festivalului „Sighisoara medievala 2006” s-a incheiat ieri, 30 iulie. Deviza Pentru un alt ev mediu si tema acestei editii Traditie culturala si mister medieval dezvaluie repere temporale si culturale care arunca si anul acesta o punte peste timpuri si invoca spiritul unei lumi indepartate. Desfasurat intre 28 si 30 iulie si organizat pentru al doilea an consecutiv de catre Primaria municipiului Sighisoara, fara sa beneficieze de finantari guvernamentale, festivalul a evoluat in mod fericit de la o editie la alta.
Sighisoara, singura cetate medievala locuita din Europa, exista intr-un soi de paranteze ale timpului. Orasul-cetate intemeiat de mestesugarii germani a jucat de-a lungul secolelor un important rol strategic si comercial. Cladirile din secolul al XII-lea, strazile inguste, zidurile impunatoare din piatra si caramida, siluetele turnurilor de aparare, continuitatea prin care oamenii isi duc viata au atras atentia lumii intregi, astfel ca Cetatea Sighisoarei a devenit parte din patrimoniul cultural UNESCO.
Cavaler pentru doua zile
Pe data de 28 iulie, ora 15,00, festivalul a fost declarat deschis printr-o ceremonie care a avut loc in sala festiva a Primariei Sighisoara. Sirurile de invitati intrau in cladire strajuiti de lancile cavalerilor cu scut si uniforme. Domnite zvelte si imbujorate in rochiile epocii te intampinau cu zambete si gesturi primitoare. Prezentarea intentiilor organizatorilor, discursul primarului Sighisoarei, Dorin Demesan, al subprefectului, Arpad Burkhardt, al directorului festivalului, neobositul regizor Radu Olareanu n-au alterat nimic din fastul medieval al oamenilor si costumelor. Prezentul in care se desfasurau evenimentele apartinea fara nici o indoiala evului mediu. Sabiile si armurile, decolteurile doamnelor amestecau printre invitati notiunile de timp si spatiu. Faptul ca te aflai in Cetatea Sighisoarei era singura certitudine ingaduita muritorilor. In ceremonia care a urmat, cu spada pe umeri, au fost onorati cu titlul de cavaler al Sighisoarei acei dintre oaspeti care s-au ostenit mai cu sarg intru maretia cetatii. Arpad Burkhardt, Ducu Bertzi, Nicu Alifantis, Mariana Pachis, Lache Cercel au simtit pe rand apasarea noii demnitati de cavaler.
„Pitoresc si melancolie”
Odata iesiti in strada evul mediu ne-a inghitit pe toti. Vigurosi cai de munte, cu picioare scurte, tropaiau nervosi in harnasamente purtandu-si calaretii falnici. Maretia lumii in care omul modern poposise era coplesitoare. Cavalerii in camasi albe isi aparau onoarea cu ascutisul sabiei, inclestati in cele mai reale lupte cu putinta. Un tobosar tantos, imbracat in uniforma caramizie, cadenteaza evenimentele, urmat de un alai de gura-casa. Un notar in jiletca rosie cu fireturi de aur si peruca platinata imbie oamenii sa se casatoreasca pentru trei zile contra unei sume neinsemnate. Saltimbanci jongleaza in plina strada cu bile si torte. Altii inaltati pe papainoage privesc de sus lumea mica. Un tanar zambitor cu tricorn si mantie neagra este plimbat, spre minunarea oamenilor, avand pieptul strapuns de un cutit infipt pe jumatate si camasa plina de sange. „Zugravi de subtire”, picteaza fetele si mainile calatorilor. Miroase a carne fripta, a porumb fiert, a paine coapta. Transportat inapoi in timpurile moderne, am vazut pe strazile Sighisoarei, inca din prima zi a festivalului, o parada de costume medievale, lectii de dans medieval incununate cu diploma de absolvire, pieptanaturi de epoca si impletituri de codite cu muselina colorata.
Invitati din prezent
In „Turnul Fierarilor” s-a deschis o expozitie-spectacol de arta fotografica intitulata „Chilia timpului”. Aici s-a petrecut un pelerinaj de vizitatori romani si straini pe muzica lui Lache Cercel. O piesa de teatru-lectura sustinuta cu maiestrie de actritele Cristinela Padure Olareanu si Georgiana Dinescu. Mariana Pachis, proaspat cavaler de Sighisoara, a preluat conducerea artistica a ostilitatilor si a realizat necesara unitate intre regie si scenografie. Dintre piesele jucate pe scenele improvizate in cetate s-au mai remarcat: Teatrul din Deva cu „Sicilianul” de Moliere, acesta fiind si debutul in regie, scenografia Mihai Panaitescu, formatia de muzica veche medievala „Pontice” din Bucuresti, Wallart din Sibiu, prezenta cu memorabilul spectacol „Tristan si Isolda”. Un workshop national de regie de teatru condus de Mona Chirila de la Universitatea din Cluj a atras deopotriva actori profesionisti, dar si profani. Au capatat audienta in mod special concertele de muzica folk coordonate de Ducu Bertzi si Nicu Alifantis, cu Mircea Baniciu, Vasile Seicaru, Mircea Vintila, Victor Socaciu si multi altii. Au participat peste 500 de artisti, iar numarul spectatorilor l-a depasit pe cel din anii trecuti, fiind estimat la peste 40.000 de persoane.