Useriștii consideră că pensiile speciale contravin principiilor Constituției, care consacră principiul egalității cetățenilor în fața legii și principiului legal privind principiul contributivității conform căruia fondurile de asigurări sociale se constituie pe baza contribuțiilor datorate de persoanele fizice și juridice participante la sistemul public de pensii.
Parlamentarii USR reamintesc că Parlamentul a mai adoptat legi asemănătoare, care au fost declarate neconstituționale, iar judecătorii CCR au menționat la acel moment că „statutul juridic al aleșilor locali nu poate fi comparat cu cel al magistraților, care în considerarea activităților lor profesionale, beneficiază de pensie de serviciu. De principiu, pensiile de serviciu se acordă unor categorii socio-profesionale supuse unui statut special, respectiv persoanelor care în virtutea profesiei, meseriei, ocupației sau calificării își formează o carieră profesională în acel domeniu de activitate și sunt nevoite să se supună unor exigențe inerente carierei profesionale asumate atât pe plan profesional, cât și personal”.
PNL s-a exprimat în mai multe rânduri pentru eliminarea pensiilor speciale, iar PMP are această idee ca temă de campanie electorală.
Pe de altă parte, Curtea Constituțională este așteptată să se pronunțe pe un proiect care prevede impozitarea pensiilor speciale cu 85%. CCR a amânat însă pronunțarea de mai multe ori în acest an, următorul termen fiind 4 noiembrie. Actul normativ a fost atacat la Curte de Avocatul Poporului și de Secțiile Reunite ale Înaltei Curți de Casație și Justiție.
Plenul Camerei Deputaţilor a adoptat, în luna iunie, legea care prevede taxarea cu la 85% a pensiilor speciale de peste 7.001 de lei și cu 10% a celor între 2001 și 7001 lei. Concret, va fi taxată diferenţa între pensia specială şi cea realizată pe baza contributivităţii. Legea fusese adoptată de Camera Deputaților în luna iunie.
Pe de altă parte, un alt proiect depus de PNL cerea eliminarea pensiilor speciale însă legea adoptată de Parlament a fost declarată neconstituțională în ansamblul său. Curtea a constatat la acel moment, între altele, că legea are un „caracter profund eterogen”, vizând statute profesionale diferite şi funcţii de demnitate publică, tratate împreună.