O parte din angajatii Regiei Autonome de Transport Bucuresti au amenintat ca vor declansa proteste mergand pana la greva generala, motivand actiunile prin uzura avansata a parcului auto, lipsa pieselor de schimb, pe ultimul loc fiind si unele revendicari salariale. In ultimul moment, cu o zi inaintea protestului, sindicalistii s-au inteles cu administratia RATB, semnand un protocol care prevedea, bineinteles, doar majorari salariale. De autovehiculele uzate si folosite in trafic a ramas sa se preocupe doar conducerea regiei.
„Preocupare” pentru starea mijloacelor de transport
Intr-un comunicat anterior intelegerii facute cu administratia RATB, liderii sindicatelor semnalau ca „s-a ajuns in situatia sa nu poata fi asigurata siguranta calatorilor si, implicit, a conducatorilor de vehicule, din pricina uzurii de peste 80% a parcului existent in trafic”. Dupa semnarea protocolului, la nici 24 de ore de la declaratia anterioara, Vasile Pietrariu reia teoria parcului auto deosebit de uzat, mentionand insa ca „siguranta calatorilor nu este pusa in discutie, neexistand astfel de probleme”.
Reprezentantii sindicatelor din RATB au afirmat ca 92% din totalul autobuzelor sunt uzate, iar din totalul de tramvaie si troleibuze, 60%, acestea trebuind sa fie urgent inlocuite cu altele, noi si performante. Facand un calcul estimativ, numai de ei stiut, reprezentantii salariatilor au estimat uzura parcului auto RATB la 80%. Vasile Pietrariu, liderul Uniunii Sindicatelor din Transportul Public, a precizat ca s-au cumparat 100 de autobuze noi, s-a facut licitatia pentru achizitionarea a 100 de troleibuze performante, dar pentru tramvaie mai avem de asteptat pana in 2008. Dar exista si o solutie alternativa in cazul tramvaielor, construirea unui anumit numar in atelierele regiei, fiind oferit exemplul unui prototip lansat acum mai bine de trei ani si care ar putea fi „adoptat” ca noutate.
O majorare, dar si o suplimentare salariala
De fapt, conflictul dintre angajati si administratia RATB nu avea la baza grija primilor pentru uzura vehiculelor si siguranta calatorilor, ci asigurarea unor majorari salariale. Existau unele intarzieri in incheierea contractului colectiv de munca. In urma intelegerii s-a acordat pentru toti angajatii o majorare de 10%, dar si o suplimentare cu 4-6% pentru negocierile individuale.
Numarul total al angajatilor de la RATB este de 12.029, conflictul fiind declansat de patru sindicate (din cele sase existente), care grupeaza 3.700 de membri. Salariul minim tarifar pe regie este de 408 RON, iar cel maxim, de 4.650 RON (in cazul directorului). Un sofer RATB are, conform afirmatiilor liderilor sindicali, un salariu de baza la care se adauga sporuri si ore lucrate suplimentar. Un salariu de baza este de aproximativ 1.200 RON brut, sporurile (de vechime, conditii deosebite de munca, ore suplimentare) putand insuma inca 85% din acesta. „Un astfel de nivel salarial se poate obtine doar in conditiile in care soferii lucreaza sambata si duminica si nu exista probleme cu asigurarea pieselor de schimb, vehiculele circuland pe toata durata programului”, a mentionat liderul de sindicat Pietrariu.