Revenind dupa doi ani la Sfantu Gheorghe, regasesti ceea ce da farmec locului, spiritul sau de colt rupt de lume si in afara timpului, dar gasesti si multe schimbari, pe care trebuie sa le iei la pachet. Noile constructii si amenajari creeaza mai multe posibilitati de cazare, dar aduc si lume sau muzica proaste, multi speculand ca, pe masura ce locul va fi din ce in ce mai cunoscut, poate deveni un fel de Vama Veche 2. Din fericire, aici nu se poate ajunge cu BMW-ul sau Mertanu', decat daca acesta ar fi submersibil. De altfel, mai toti concurentii Festivalului de Muzica Tanara Prometheus s-au plans de muzica proasta data la maxim la terasa din camping, toata ziua si imediat ce se incheiau recitalurile, reusind sa strice orice stare in care ar fi dorit sa intre artistii si spectatorii. Daca asa este inteles comertul acum!
Din punctul de vedere al tuturor concurentilor, prima editie a Festivalului, organizata de Fundatia Anonimul, a fost un succes. Relatia cu organizatorii si cu presedintele si selectionerul festivalului, Nicu Alifantis, a fost exemplara. Ceea ce a dat unicitate si seriozitate festivalului a fost faptul ca, spre deosebire de alte manifestari de gen, aici fiecare dintre cei sapte concurenti a beneficiat, pe rand, de un recital intreg, in fiecare dintre seri, pe care si l-a structurat si l-a intins cat a vrut el, putand astfel sa ofere o imagine mai exacta a nivelului sau muzical. Un alt aspect diferit a fost ca premiul a fost decis de public (sateni, turisti); desi el diferea de la seara la seara, nota finala a fost data de media spectatorilor. Pana la urma, nu mai are importanta ca premiul Festivalului a fost castigat de grupul „Nu Acum” din Iasi, fiindca diferentele de valoare si notare au fost foarte mici si alte cateva grupuri ar fi putut lua oricand acest premiu. Important este ca membrii formatiilor au legat o frumoasa prietenie in saptamana pe care au petrecut-o in Delta, iar festivalul a fost o experienta competitionala care le va fi de folos in eventuala lor activitate ulterioara. Chiar daca momentul nu e foarte prielnic, astfel de manifestari trebuie incurajate, fiindca altfel nu vom avea niciodata sansa de a asculta (la radio-TV) si altceva decat prostii.
Cealalta jumatate din nota finala a fost data de cea obtinuta in seara de vineri, dupa ce concurentii si-au prezentat fiecare propria varianta de compozitie dupa textul asa-zis „impus”. Era vorba despre o poezie din Festivalul anterior al Fundatiei Anonimul, apartinand lui Mihai Enea. Folkisti adevarati, ei au fost contrariati initial ironic si jucaus de „antipoezia” cu Fulga (de fapt, motivul pentru care fusese ales de Alifantis era ca fusese singurul text cu ritm si rima, cat de cat muzical!). Daca majoritatea concurentilor au ales sa duca, cu farmec, mai departe sugestiile ludice si parodice din text (mare succes avand grupul Za Duff, care a si castigat aceasta sectiune), pentru mine marea surpriza a fost varianta pe care a prezentat-o, la final, si Nicu Alifantis. Acesta a ales sa interpreteze textul postmodern exact in maniera in care a creat, acum 25 de ani, memorabilele cantece pe versuri de Bacovia si Nichita Stanescu, netratand textul decat in aspectele lui strict prozodice si obtinand un efect foarte interesant. Care varianta e de preferat, e o intrebare care, de la inceputul „bataliei” dintre antici si moderni, nu si-a gasit raspunsul.
O foarte frumoasa impresie au facut atat presedintelui festivalului, cat si publicului si celorlalti concurenti, grupurile Cantos din Bucuresti (dupa cum le arata si numele, cu piese mai sofisticate, cantate la flaut si chitara) si Unde din Cluj (cu o voce feminina, Sandra Pop, foarte frumoasa, care, dac-am fi avut adevarati cautatori de talente…). O mai semnalam pe Maria Magdalena Danaila din Galati, posesoare deja a catorva premii la multe manifestari de gen. Pana la urma, publicul a ales „Nu Acum”, un veritabil „combo”, cu chitare, flaut, vioara si clape. Festivalul s-a incheiat cu un frumos recital al lui Nicu Alifantis, care nu mai cantase la Sfantu Gheorghe de 22 de ani! Multi sateni isi aminteau ca fusesera la acel concert!
Important este ca astfel de manifestari sa nu ramana la prima editie sau un moment izolat, ci sa devina spatii de exprimare pentru cei care au ales sa cante si altfel de muzica, nu doar sa castige bani.