Principalul punct de atractie al judetului Constanta pentru investitorii straini il constituie portul. In ultima vreme, eforturile manageriale ale Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime s-au concretizat prin semnarea unor contracte care prefigureaza o serie de investitii de succes.
Una dintre cele mai notabile investitii concretizate de Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta este semnarea contractului pentru terminalul de barje. Perioada de evaluare a fost mai mare decat si-ar fi dorit conducerea CNAPMC, pentru ca firma de consultanta a cerut lamuriri suplimentare de la ofertanti. „Contractul s-a semnat, iar la 1 iulie incep lucrarile, care vor dura, potrivit estimarilor, 18 luni”, a precizat Mircea Banias, directorul general al companiei. Desi consultantul a estimat initial investitia la 24 de milioane de euro, in urma licitatiei costurile de executie au ajuns la 18 milioane de euro. „Terminalul este deosebit de important pentru ca transportul pe Dunare si pe canalele navigabile va creste simtitor. De altfel, am vazut foarte multe studii realizate in acest sens, spune Mircea Banias. Foarte interesate de terminal si de transportul fluvial pana in Constanta sunt tari din Europa Centrala si de Est, precum Austria, Serbia, Ungaria, Slovacia, chiar si Bulgaria.
Proiecte comune, in beneficiul orasului
O alta realizare notabila a companiei este finalizarea procedurii de licitatie pentru ferma de centrale eoliene, care va fi functionala in aproximativ doi ani de zile si care se va realiza si cu aportul unei importante companii americane. „Suntem pe ultima suta de metri, cu proiecte si studii de fezabilitate, pentru extinderea capacitatii feroviare in Portul Constanta Sud Agigea si pentru podul peste Canalul Dunare-Marea Neagra”, adauga directorul companiei. Ambele proiecte sunt deosebit de importante pentru dezvoltarea durabila a Portului Constanta, a carui dezvoltare, spun specialisti din cele mai diverse domenii, a luat-o cu mult inaintea dezvoltarii economiei locale. „De asemenea, in prezent completam si studiul de fezabilitate pentru Molul III, care, dupa toate probabilitatile, va fi destinat tot operarii containerelor”, precizeaza Mircea Banias. Operarea containerelor a devenit, in ultimul timp, punctul forte al Portului Constanta, care, cel mai probabil, va intra in acest an in topul „milionarilor” in ceea ce priveste numarul de containere tranzitate.
Cooperare internationala
Experti din cadrul Administratiei Porturilor Maritime au participat la conferinte ale asociatiilor internationale in care Portul Constanta are calitatea de membru. La Rieka, in Slovacia, directorul general al companiei a amintit despre proiectele de colaborare dintre port si oras. Printre acestea se numara proiectul privind consolidarea zonei de coasta, un proiect comun cu Primaria Constanta. „Acolo i-am invitat atat pe directorul general al portului, cat si pe primarul localitatii, sa viziteze Constanta. Acestia si-au exprimat disponibilitatea si au stabilit, in principiu, si data vizitei, pentru luna octombrie”, a declarat Mircea Banias. De asemenea, CNAPMC a avut, in aceasta perioada, cate un stand la expozitiile specializate de la Hamburg si de la Pireu.
Oportunitati de afaceri
In ultima perioada, s-au inmultit si vizitele delegatiilor straine care au vizitat Portul Constanta, fiind interesate de proiectele de dezvoltare a zonei. Oamenii de afaceri din Italia, de exemplu, intentioneaza sa dezvolte aici un centru logistic. CNAPMC le-a prezentat posibilitatile de colaborare, urmand ca ei sa revina cu o solicitare ferma, prin care sa spuna ce suprafata doresc si ce utilitati le sunt necesare. In port au ajuns si oameni de afaceri din Franta, indrumati de Camera de Comert Franco-Romana, ei declarandu-se impresionati de dimensiunile Portului Constanta si de facilitatile oferite. Aici a ajuns, de curand, si o delegatie din China, formata din reprezentanti de santiere navale si de linii de transport maritim. De asemenea, directorul companiei a avut o intalnire cu noua conducere a companiei Zimrom, agentul liniei de containere Zim, care doreste sa-si extinda traficul de containere prin Constanta. „Practic, oportunitati de afaceri exista, iar toti potentialii investitori sunt bineveniti. Din aceasta cauza, noi incercam sa extindem si infrastructura”, a conchis Mircea Banias.
Promovare in Shanghai
Colaborarea buna cu partea chineza se va concretiza si in actiunile de promovare a Portului Constanta pe continentul asiatic. De exemplu, CNAPMC are deja rezervat un stand la un targ international care va avea loc in Shanghai, in luna septembrie a acestui an. Participarea la evenimentul care are ca tema porturile si instalatiile portuare este cu atat mai importanta cu cat aici vor fi prezente cele mai importante companii internationale din domeniu. „De asemenea, intentionam sa mai organizam evenimente aici, in Constanta, unde sa invitam parteneri la dezbateri si la prezentari de port”, spune Mircea Banias.
Cocktail pentru militari
CNAPMC are grija si de propria ograda. Conducerea companiei a luat decizia de a inchiria o serie de spatii in cadrul terminalului de pasageri. Barurile sunt functionale si au avut deja primii clienti, in decursul weekend-ului, de la navele militare acostate in port. Magazinul duty-paid, care ar trebui sa fie functional incepand de astazi, va fi deschis in regim non-stop. „Nu am mai incercat sa il inchiriem. Il vom exploata in vara aceasta si, in functie de rezultate, o sa decidem daca il pastram definitiv in operare sau incercam sa il inchiriem cuiva”, spune Mircea Banias.