18 C
Bucureศ™ti
joi, 5 septembrie 2024
AcasฤƒAldineRฤƒzboiul Patriarhilor

Rฤƒzboiul Patriarhilor

Dupฤƒ ani de zile de tratative, negocieri, presiuni, Patriarhia Ecumenicฤƒ îศ™i asumฤƒ ferm ศ™i deschis obiectivul declarฤƒrii autocefaliei unei ipotetice Biserici Ortodoxe Ucrainene. Ultima întâlnire dintre Patriarhul Ecumenic Bartolomeu ศ™i Patriarhul Chiril al Moscovei, ce a avut loc la finele lunii august, a confirmat intenศ›ia de principiu a Constantinopolului de a acorda autocefalia. Descrisฤƒ de Mitropolitul Ilarion, „ministrul de externe“ al Patriarhiei Rusiei, drept „foarte deschisฤƒ“, „foarte cordialฤƒ“, „realmente o discuศ›ie de la inima la inimฤƒ“, întâlnirea s-a întins mai bine de douฤƒ ore ศ™i jumฤƒtate ศ™i a fost confidenศ›ialฤƒ.

Epitetele diplomatice folosite de Ilarion sugereazฤƒ, în realitate, o discuศ›ie intensฤƒ ศ™i contradictorie, fฤƒrฤƒ perspectiva unui compromis, lucru confirmat, acum, de ultimul incident. Recent, Patriarhia Ecumenicฤƒ a trimis doi exarhi la Kiev, adicฤƒ doi reprezentanศ›i oficiali speciali, decizie care reprezintฤƒ o primฤƒ revendicare a autoritฤƒศ›ii canonice a Constantinopolului asupra Ucrainei. Sinodul Bisericii Rusiei a reacศ›ionat dur, caracterizând decizia drept „necanonicฤƒ“, de vreme ce biserica localฤƒ, subordonatฤƒ Moscovei, nu ศ™i-a dat acordul.

În cele ce urmeazฤƒ va fi descrisฤƒ situaศ›ia de facto ศ™i provocฤƒrile autocefaliei Ucrainei, fฤƒrฤƒ a atinge fondul strict canonic al problemei sau legitimitatea demersului.

Ortodoxia, spre deosebire de catolicism, nu are un lider central asemenea Papei, iar rolul Patriarhiei Constantinopolului este unul disputat. Sunt cel puศ›in douฤƒ interpretฤƒri ale statutului de patriarh ecumenic ศ™i a principiului primus inter pares. Unii considerฤƒ cฤƒ patriarhul ecumenic are doar un primat onorific, o întâietate de protocol, fฤƒrฤƒ puteri sau atribuศ›ii substanศ›iale în întreaga ortodoxie. Alศ›ii considerฤƒ cฤƒ primatul Constantinopolului ar trebui sฤƒ însemne ศ™i o autoritate jurisdicศ›ionalฤƒ universalฤƒ, cel puศ›in pe anumite aspecte ale vieศ›ii panortodoxe (acordarea autocefaliei, diasporele ortodoxe etc.). Printre alte cauze, acest rol contestat a fost unul din motivele pentru care Sinodul de la Creta a fost „sabotat“ de câteva patriarhii, cea mai importantฤƒ fiind cea a Rusiei. Nu e greu de intuit cฤƒ ruศ™ii preferฤƒ o interpretare minimalistฤƒ a primatului în ortodoxie, pe când constantinopolitanii una maximalฤƒ. La mijloc sunt celelalte patriarhii.

Lipsa unui leadership central, cum am spune în termeni noi, coexistฤƒ, însฤƒ, în ortodoxie, cu graniศ›e jurisdicศ›ionale, reguli canonice ศ™i de doctrinฤƒ foarte clare ศ™i constrângฤƒtoare. Acest lucru face ca orice rupturฤƒ internฤƒ din cadrul unei patriarhii sฤƒ se extindฤƒ la nivelul întregii ortodoxii. Cu alte cuvinte, grupฤƒrile care se rup jurisdicศ›ional de o patriarhie, se rup, de fapt, de toate celelalte patriarhii canonice. Ele devin grupฤƒri schismatice: motivul rupturii nu este unul ce ศ›ine de dogme, ci de relaศ›ii canonice.

 

Ucraina – ortodoxia este ruptฤƒ de interese ศ™i dispute continue

În Ucraina sunt mai multe astfel de grupฤƒri schismatice, dintre care mai importante sunt „Patriarhia“ Kievului ศ™i „Biserica Ortodoxฤƒ Autocefalฤƒ“ a Ucrainei (BOAU). Cele douฤƒ organisme nu au relaศ›ii canonice cu nicio patriarhie ortodoxฤƒ, nici cu cea Ecumenicฤƒ. „Patriarhia“ Kievului este condusฤƒ de Filaret, fost mitropolit al Patriarhiei Moscovei, care s-a separat jurisdicศ›ional de aceasta în anii ‘90. Recent, ruศ™ii au pretins cฤƒ Filaret le-a scris pentru a-ศ™i cere iertare pentru rupturฤƒ, însฤƒ Filaret a dezminศ›it orice intenศ›ie de reintegrare în Patriarhia Moscovei. Cealaltฤƒ structurฤƒ, „Biserica Autocefalฤƒ“, are o istorie mai veche, ce dateazฤƒ din 1921, când a existat prima tentativฤƒ de „independenศ›ฤƒ“ bisericeascฤƒ ucraineanฤƒ. Liderul actual al acestei organizaศ›ii este primatul Macarie. Este de notat cฤƒ, inclusiv în luna aprilie 2018, când preศ™edintele Poroศ™enko a primit oficial cererea de autocefalie, cei doi primaศ›i, Filaret ศ™i Macarie, s-au prezentat autonom, drept lideri ai unor organizaศ›ii distincte. Pe lângฤƒ aceste structuri, existฤƒ Mitropolia Ortodoxฤƒ a Ucrainei, subordonatฤƒ canonic Moscovei, condusฤƒ de mitropolitul Onufrie – ce este român ca origine etnicฤƒ.

În ultimii ani, o serie de cercetฤƒri sociologice aratฤƒ cฤƒ „Patriarhia“ Kievului ar avea cei mai mulศ›i credincioศ™i. Acest lucru nu spune însฤƒ ceva relevant cu privire la forศ›a sa din teritoriu, de vreme ce majoritatea celor care asumฤƒ afilierea la organizaศ›ia lui Filaret erau, iniศ›ial, neîncadraศ›i în niciuna din organisme – nici cea canonicฤƒ, subordonatฤƒ Moscovei, nici în BOAU, ceea ce înseamnฤƒ cฤƒ nu erau neapฤƒrat credincioศ™i „practicanศ›i“ sau cu o viaศ›ฤƒ religioasฤƒ îndeajuns de semnificativฤƒ încât problema afilierii organizaศ›ionale sฤƒ conteze. Pe de altฤƒ parte, Mitropolia Bisericii Ucrainei subordonatฤƒ Moscovei deศ›ine cele mai cunoscute ศ™i frecventate mฤƒnฤƒstiri ศ™i locuri de pelerinaj din ศ›arฤƒ. Nu întâmplฤƒtor, mitropolitul primat Onufrie îศ™i are sediul în Lavra Pecerska din Kiev, cel mai vestit complex monahal ucrainean.

În ceea ce îi priveศ™te pe ruศ™i, în mod evident, interesele bisericeศ™ti ศ™i cele statale se suprapun în Ucraina (reciproca fiind valabilฤƒ). Ruศ™ii percep Ucraina, din punct de vedere statal, drept un teritoriu aflat legitim în sfera sa de influenศ›ฤƒ ศ™i vital pentru siguranศ›a lor naศ›ionalฤƒ. Din punct de vedere bisericesc, Ucraina este vฤƒzutฤƒ drept teritoriu canonic al Moscovei. Aceastฤƒ suprapunere face ca dosarul autocefaliei sฤƒ aibฤƒ o mizฤƒ ศ™i mai încฤƒrcatฤƒ decât una strict jurisdicศ›ional-eclezialฤƒ sau, dimpotrivฤƒ, una strict statalฤƒ.

 

Rฤƒzboi fฤƒrฤƒ pace

În aceastฤƒ situaศ›ie, singurul deznodฤƒmânt vizibil astฤƒzi este blocarea în conflict. Patriarhia Moscovei nu va renunศ›a la teritoriul ucrainean, ci va opune o rezistenศ›ฤƒ îndârjitฤƒ, va cฤƒuta aliaศ›i între celelalte patriarhii ศ™i va deschide alte fronturi de confruntare cu Patriarhia Ecumenicฤƒ. Este de reศ›inut cฤƒ patriarhul Chiril, în declaraศ›ia fฤƒcutฤƒ la întoarcerea la Moscova, a afirmat, vizavi de dosarul ucrainean discutat cu PF Bartolomeu, cฤƒ „nicio Bisericฤƒ nu poate lua decizii care sฤƒ fie contrare poziศ›iei unei alte Biserici Ortodoxe“. O asemenea afirmaศ›ie aratฤƒ clar cฤƒ orice acศ›iune a Patriarhiei Ecumenice favorabilฤƒ autocefaliei Ucrainei va fi perceputฤƒ ศ™i prezentatฤƒ de partea rusฤƒ drept o agresiune asupra unei biserici ortodoxe surori. ศ˜i deja se întâmplฤƒ acest lucru. Recent, purtฤƒtorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Ruse, Vladimir Legoida, a reacศ›ionat vehement, e adevฤƒrat cฤƒ pe reศ›eaua online rusฤƒ Telegram, faศ›ฤƒ de iniศ›iativa Patriarhiei Ecumenice de a trimite reprezentanศ›i în Ucraina, caracterizând-o drept „o invazie brutalฤƒ fฤƒrฤƒ precedent a teritoriului canonic al Patriarhiei Moscovei“. „Asemenea acลฃiuni nu pot rฤƒmâne fฤƒrฤƒ rฤƒspuns“, a adฤƒugat purtฤƒtorul de cuvânt.

Patriarhia Ecumenicฤƒ, de cealaltฤƒ parte, nu va da înapoi, inclusiv pentru a-ศ™i consolida o autoritate centralฤƒ în ortodoxia universalฤƒ pe care astฤƒzi nu o are. De partea sa sunt anumite precedente istorice, primatul simbolic ศ™i ideea în sine a autocefaliei: existฤƒ comunitฤƒศ›i infime de ortodocศ™i care au biserici autocefale, iar un stat independent, nu? Totodatฤƒ, oponenศ›ii asocierii autocefaliei cu comunitatea etnicฤƒ invocฤƒ pericolul filetismului, erezie condamnatฤƒ chiar de un Sinod Constantinopolitan în 1872. Mai importante decât obstacolele conceptuale sunt însฤƒ obiectivele asumate de Patriarhia Ecumenicฤƒ, ce sunt greu de pus în practicฤƒ. Cine va beneficia de autocefalie? Mitropolia subordonatฤƒ Moscovei – e limpede cฤƒ nu. Va fi „Patriarhia“ lui Filaret? Ce se va întâmpla atunci cu BOAU? Se vor decide „schismaticii“ din Ucraina sฤƒ-ศ™i depฤƒศ™eascฤƒ propriile divergenศ›e ศ™i sฤƒ se unifice pentru a primi autocefalia? De ce nu au fฤƒcut-o pânฤƒ acum? Ce se va întâmpla cu ucrainenii ortodocศ™i care vor rฤƒmâne subordonaศ›i Moscovei? Vor fi ei declaraศ›i „duศ™manul din interior“, în linia unor declaraศ›ii recente ale lui Poroศ™enko? ศ˜i, apoi, va reuศ™i Patriarhia Ecumenicฤƒ sฤƒ determine toate celelalte patriarhii sฤƒ recunoascฤƒ noua bisericฤƒ autocefalฤƒ ศ™i sฤƒ aibฤƒ relaศ›ii canonice cu ea? Cel puศ›in în acest moment, autocefalia pare o misiune imposibilฤƒ.

Existฤƒ un precedent: cazul estonian. Cu o independenศ›ฤƒ dobânditฤƒ chiar de la Patriarhul Moscovei Tihon (considerat martir astฤƒzi) în 1923, Biserica Estonianฤƒ a fost încorporatฤƒ din nou în Patriarhia Rusiei dupฤƒ încorporarea Estoniei în URSS. Dupฤƒ prฤƒbuศ™irea imperiului sovietic, în anii ´90, în Estonia structura eclezialฤƒ ortodoxฤƒ s-a separat în douฤƒ: o parte a rฤƒmas fidelฤƒ Moscovei, o alta, sub numele Biserica Apostolicฤƒ Ortodoxฤƒ Estonianฤƒ, a cฤƒutat sฤƒ intre în jurisdicศ›ia Patriarhiei Ecumenice. În 1996, Patriarhul Bartolomeu a decis sฤƒ intervinฤƒ ศ™i sฤƒ acorde autonomie Bisericii Apostolice Ortodoxe Estoniene, acศ›iune ce a atras întreruperea comuniunii dintre Moscova ศ™i Constantinopol.

Soluศ›ia de compromis a fost de a lฤƒsa parohiile sฤƒ-ศ™i aleagฤƒ libere apartenenศ›a. Marea majoritate a credincioศ™ilor ortodocศ™i aparศ›in, astฤƒzi, Bisericii Ortodoxe Estoniene subordonate canonic Patriarhiei Moscovei. În Ucraina, însฤƒ, mizele sunt infinit mai mari, iar fragmentarea canonicฤƒ mult mai gravฤƒ decât în mica ศ›arฤƒ balticฤƒ. De aceea, e greu de estimat dacฤƒ va exista o evoluศ›ie similarฤƒ: declarare a autocefaliei, urmatฤƒ de un compromis care va însemna cฤƒ în Ucraina vor exista douฤƒ structuri ortodoxe canonice.

 

Bisericile Autocefale se poziศ›ioneazฤƒ

În încercarea lor de a contesta autoritatea Patriarhiei Ecumenice asupra teritoriului canonic al Ucrainei, ruศ™ii au aliaศ›i. Patriarhul Serbiei, Irineu, a condamnat recent tentativele lui PF Bartolomeu de a legitima „schismaticii“, iar Patriarhia Ierusalimului a opinat cฤƒ Ucraina este teritoriu canonic al Patriarhiei Moscovei. Declaraศ›ii favorabile punctului de vedere rusesc au mai fost fฤƒcute de diverศ™i reprezentanศ›i ai Patriarhiei Bulgariei, Patriarhiei Alexandriei, precum ศ™i de mai micile biserici autocefale ale Poloniei, Cehiei ศ™i Slovaciei. Deศ™i Sinodul Bisericii georgiene s-a abศ›inut de la o poziศ›ie oficialฤƒ pe subiect, pânฤƒ când Sinodul Patriarhiei Ecumenice nu va decide asupra lui, potrivit unor surse greceศ™ti s-ar opune autocefaliei chiar Întâistฤƒtฤƒtorul acesteia, Patriarhul Ilia. Existฤƒ însฤƒ ศ™i adepศ›i ai autocefaliei, ca Mitropolitul Petru. Este de reศ›inut cฤƒ Patriarhia georgianฤƒ are propriul litigiu jurisdicศ›ional cu Moscova în Osetia de Sud.

Unde se va situa în acest conflict Patriarhia României? Cel mai probabil, Patriarhia Românฤƒ va cฤƒuta o poziศ›ie de echilibru, care sฤƒ estompeze tendinศ›a de fracturare ศ™i intensificare a conflictului. Acest lucru i-ar reconfirma statutul dobândit la Sinodul din Creta, unde s-a poziศ›ionat, cumva, la mijloc între Constantinopol ศ™i Moscova. În cântฤƒrirea opศ›iunilor sale, unii analiศ™ti se uitฤƒ, neinformat, poate ศ™i tendenศ›ios, la aศ™a-zisele tendinศ›e conservatoare pe chestiuni etice ศ™i la atitudinea faศ›ฤƒ de Occident. Cu alte cuvinte, dacฤƒ Patriarhia Românฤƒ s-ar arฤƒta reศ›inutฤƒ faศ›ฤƒ de proiectul autocefaliei, atunci ar face-o din cauza influenศ›ei conservatorismului rusesc ศ™i a atitudinii anti-occidentale.

Asemenea socoteli sunt fanteziste, iar legฤƒturile false sau chiar manipulatorii. Mizele conservatoare ศ™i atitudinea faศ›ฤƒ de Occident (care Occident?) sunt o pistฤƒ falsฤƒ în aceastฤƒ privinศ›ฤƒ. Patriarhia Românฤƒ, aflatฤƒ ea însฤƒศ™i într-un conflict jurisdicศ›ional cu Moscova, în Basarabia – unde nu reศ›inem sฤƒ fi fost ajutatฤƒ în vreun fel, vreodatฤƒ, de Constantinopol -, va decide în funcศ›ie de legitimitatea perceputฤƒ a demersului autocefaliei din Ucraina ศ™i a semnificaศ›iei întฤƒririi rolului Patriarhiei Ecumenice.

Acศ›iunea Constantinopolului reprezintฤƒ o puternicฤƒ provocare la adresa statu-quo-ului din ortodoxia universalฤƒ. Or, nu e deloc limpede cฤƒ o astfel de schimbare intereseazฤƒ sau e atractivฤƒ pentru Patriarhia Românฤƒ. O patriarhie ecumenicฤƒ ce revendicฤƒ o autoritate forte pe teritorii canonice cu statut incert poate stârni cel puศ›in reticenศ›e la Bucureศ™ti, dacฤƒ ne gândim chiar la teritoriul canonic al Basarabiei sau la diaspora ortodoxฤƒ românฤƒ.

 

Românii din Ucraina au optat

Nu în ultimul rând, trebuie sฤƒ ne amintim cฤƒ în Ucraina existฤƒ comunitฤƒศ›i largi de români. Cฤƒtre ce structurฤƒ ecleziasticฤƒ îศ™i vor îndrepta aceste comunitฤƒศ›i loialitatea? ศ˜i ce efect va avea aceastฤƒ orientare pentru poziศ›ionarea Patriarhiei Române? Cele mai importante voci duhovniceศ™ti ale românilor din Ucraina, implicit din dorinศ›a de a conserva fondul etnic pus în pericol de ultranaศ›ionalismul ucrainean ce este tolerat ca politicฤƒ de stat – din cauza cฤƒruia au fost închise deja ศ™coli ศ™i au fost aproape suprimate orele dedicate minoritฤƒศ›ii româneศ™ti de la televiziunile ศ™i radiourile locale -, nemulศ›umite mai ales cฤƒ etnicii români au fost aruncaศ›i în prima linie în rฤƒzboiul de uzurฤƒ dintre Ucraina ศ™i forศ›ele ruseศ™ti locale sprijinite de Moscova, au hotฤƒrât sฤƒ stea sub umbrela celui mai puternic: aparศ›in canonic de Patriarhia Rusฤƒ. Cauza este ศ™i lipsa cvasitotalฤƒ de interes a statului român, care a abandonat apฤƒrarea etnicilor români din Bucovina de Nord ศ™i Herศ›a de dragul plierii pe politica euroatlanticฤƒ în zonฤƒ, care favorizeazฤƒ Ucraina în orice conflict se gฤƒseศ™te cu Rusia. Astfel, România asistฤƒ neputincioasฤƒ la ucrainizarea românilor, doar din condiศ›ia ei minorฤƒ în raport cu interesele mari geopolitice. De remarcat este faptul cฤƒ în bisericile româneศ™ti ce ศ›in de Patriarhia Rusฤƒ, slujbele se fac preponderent în limba românฤƒ.

 

Conservatorism vs. progresism?

Cât priveศ™te tema conservatoare, întreaga ortodoxie, de la Constantinopol la Moscova ศ™i înapoi, s-a declarat, la unison, pentru sprijinirea cฤƒsฤƒtoriei dintre femeie ศ™i bฤƒrbat ศ™i pentru nerecunoaศ™terea altor forme alternative de mariaj, inclusiv parteneriatul civil. Nu acesta este clivajul hotฤƒrâtor pentru ce se întâmplฤƒ în Ucraina, unde, de altfel, ศ™i „schismaticii“ sunt la fel de tradiศ›ionaliศ™ti pe astfel de teme.

Cele mai citite

Netanyahu acuzฤƒ Hamas de eศ™ecul negocierilor de pace: a „respins” รฎn bloc „tot”

Premierul israelian a acuzat miercuri Hamas cฤƒ a "respins" รฎn bloc "tot" ceea ce a fost propus รฎn timpul negocierilor purtate sub egida unei...

Ciucฤƒ e dezamฤƒgit de interacศ›iunea cu Elena Lasconi: Nu cred cฤƒ se mai poate รฎntรขmpla ceva

PreลŸedintele PNL, Nicolae Ciucฤƒ, afirmฤƒ cฤƒ a lฤƒsat cale deschisฤƒ dialogului cu liderul USR, Elena Lasconi, dar nu crede cฤƒ se mai poate รฎntรขmpla...

Transporturile pe Dunฤƒre sunt รฎn pericol. Soluศ›iile pentru un trafic eficient de mฤƒrfuri

Debitul Dunฤƒrii continuฤƒ sฤƒ scadฤƒ pe fondul secetei ลŸi al lipsei de investiลฃii รฎn lucrฤƒri de dragaj.12 dintre porturile dunฤƒrene nu au รฎncฤƒ conexiuni...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ