1.6 C
București
sâmbătă, 18 ianuarie 2025
AcasăSpecialPe legile integrarii s-a asternut praful

Pe legile integrarii s-a asternut praful

Prin votul final asupra regulamentelor, ce urmeaza a fi dat potrivit intelegerii in cursul zilei de azi, se incheie si ultimul act din batalia care blocheaza, de circa doua luni, activitatea Parlamentului.
Senatorii si deputatii s-au concentrat de la inceputul actualei sesiuni exclusiv pe noile regulamente, trecand in plan secund legile prioritare pentru integrare sau dezbatandu-le in graba, intre doua reprize de cearta sau de negocieri.

Au ripostat degeaba

Cand ministrul Integrarii, Anca Boagiu, si-a „permis” sa critice Par-lamentul pentru modul cum „zac” legile importante pentru aderarea Romaniei la UE, senatorii si deputatii au sarit ca arsi. La unison aproape au ripostat si au negat afirmatiile ministrului, unii dedandu-se chiar la apostrofari si jigniri. Pentru a demonstra, chipurile, ca ei si-au facut treaba, au intocmit chiar si rapoarte, gandite a fi demonstrative. De exemplu, Stadiul proiectelor de lege importante pentru integrarea europeana, document redactat de Departamentul legislativ al Senatului Romaniei si dat publicitatii la sfarsitul saptamanii trecute. In raport sunt trecute in revista 57 de proiecte de legi, aflate in diferite stadii: promulgate sau trimise la promulgare (17), in procedura la Camera Deputatilor (24), in lucru la comisiile Senatului (13), cu raport finalizat (1), inscrise pe ordinea de zi (1) si in dezbaterea plenului Senatului (1).
Cifrele nu reflecta insa intru totul realitatea, fapt dovedit si de o nota scrisa marunt in subsol: „Din totalul de 113 masuri legislative de nivelul legii, aflate pe listele transmise de Guvern pe data de 2.09.2005”. Prin urmare, se intelege ca Executivul a transmis Parlamentului 113 proiecte din care doar 57 au fost introduse in procedura parlamentara, in timp ce restul… „asteapta” sa fie bagate in seama.

Restante din septembrie

Cea mai aglomerata comisie permanenta din Senat este, fara indoiala, Comisia juridica. Pe la membrii acesteia trec toate proiectele, fie pentru aviz, fie pentru raport. Activitatea comisiei a avut si ea serios de suferit in ultimele doua luni, pentru ca majoritatea membrilor Comisiei Juridice au facut parte si din Comisia speciala de Regulament. Asa se explica numarul mare de proiecte de lege care nu au primit raport de mult timp, desi toate aveau prioritate pentru integrare si toate erau cu solicitarea de a fi dezbatute in procedura de urgenta.
Sa luam, de pilda, proiectul de lege privind unele masuri prealabile lucrarilor de reabilitare a infrastructurii feroviare publice. Acesta a fost trimis spre reexaminare de catre presedintele Traian Basescu in data de 11 iulie. Comisia juridica si Comisia economica ar fi trebuit sa depuna raport pana pe 28 septembrie. El nu a fost insa nici pana astazi realizat.
Si mai mare vechime are proiectul de lege privind protectia fondului cinegetic si a vanatorii. Inregistrat la Senat pe 24 august, el ar fi trebuit sa primeasca raport, de la Comisia juridica si Comisia pentru agricultura, inca din 21 septembrie. Nu s-a intamplat asa, iar termenul a fost de doua ori prelungit: o data pana pe 5 octombrie, a doua oara pana pe 19 octombrie. Tot degeaba!
Pe la inceputul lunii septembrie a ajuns la Senat si proiectul privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor, proiect important pentru indeplinirea Criteriilor politice, sectiunea Drepturile omului. Raportul Comisiei Juridice si Comisiei pentru drepturile omului ar fi trebuit realizat si depus pana pe 21 septembrie. Si in acest caz s-a prelungit termenul, dar tot fara finalitate.
Un alt proiect cu semnificatie deosebita este cel de modificare si completare a Codului Penal. Proiectul de lege a fost aprobat de Guvern in sedinta din 6 septembrie, iar peste opt zile el era inregistrat la Senat. Comisia juridica nu doar ca nu a apucat sa termine raportul pana in 28 septembrie, asa cum fusese stabilit, dar de-abia saptamana trecuta s-au incheiat dezbaterile generale, in prezenta ministrului Justitiei Monica Macovei. Discutiile pe articole continua tot saptamana aceasta.

Ordonante de urgenta pentru o mai mare operativitate

Nu putine au fost cazurile in care, pentru a se incadra in Programul legislativ prioritar pentru integrarea in UE, Guvernul a dat ordonante de urgenta, care au intrat ulterior in dezbaterea parlamentara. De exemplu, pentru modificarea Legii nr. 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, Executivul a dat O.U. 123 la 1 septembrie. Pe 9 septembrie a fost inregistrat la Parlament proiectul de aprobare a acestei ordonante, iar raportul corespunzator trebuia realizat pana in 28 septembrie. Suntem aproape de sfarsitul lunii octombrie si raportul tot nu a fost finalizat. Aceeasi „strategie” de grabire a lucrurilor a fost adoptata de Guvern si pentru modificarea si completarea Legii nr. 78/2000 privind prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie. Executivul a dat O.U. 124/2005, iar proiectul de aprobare a acesteia se afla din 15 septembrie la Senat. Nici pana astazi nu a fost depus raportul comun de catre Comisia juridica si Comisia pentru drepturile omului. Si exemplele pot continua…

Cele mai citite

Ministerul de Interne: 133 de infractori prinși în flagrant, 350 de șoferi periculoși scoși din trafic

Ministerul de Interne a raportat sâmbătă că, în decurs de 24 de ore, 133 de persoane implicate în infracțiuni au fost prinse în flagrant....

Ceremonia de învestire a lui Donald Trump, mutată în interior din cauza gerului extrem

Planurile pentru ceremonia de învestire a președintelui ales al SUA, Donald Trump, au fost modificate pe ultima sută de metri. Din cauza prognozei care...
Ultima oră
Pe aceeași temă