Grupurile BMW, Daimler și Volkswagen (VW) sunt suspectate că ar fi tergiversat lansarea tehnologiei menite să curețe emisiile produse de automobile.
Executivul UE a precizat, într-o declarație, că a deschis o investigație asupra producătorilor germani de automobile, printre care Volkswagen (VW), Audi și Porsche din grupul VW. La baza anchetei stau acuzații potrivit cărora giganții auto ar fi convenit să nu concureze între ei. Reprezentanții VW și Daimler au afirmat, pentru Bloomberg, că vor coopera cu inspectorii anti-trust.
Comisarul european pentru concurență, Margrethe Vestager, a declarat că inspectorii examinează probe pentru a vedea dacă giganții auto au colaborat în scopul de a limita dezvoltarea tehnologiilor menite „să facă autoturismele mai puțin dăunătoare pentru mediul înconjurător“. În situația în care acuzațiile se vor dovedi reale, se va demonstra că producătorii auto i-au împiedicat pe consumatori să cumpere mașini mai puțin poluante, deși dispuneau de respectivele tehnologii, a mai spus comisarul european, citat de Euractiv.com.
Investigațiile, demarate în toamna trecută
În octombrie 2017, CE a dezvăluit că a făcut inspecții preliminare la sediile BMW, Daimler, Volkswagen, Audi și Porsche, pentru a analiza o serie de întâlniri între așa-zisul „cerc de cinci“ giganți auto. La acel moment, CE a anunțat că ancheta „prioritară“ va evalua dacă producătorii de automobile au limitat dezvoltarea sistemelor selective de reducere catalitică, care vizează particulele de oxid de azot de la motoarele diesel, și filtrele de particule „Otto“, care sunt montate pe motoarele pe benzină.
Potrivit Executivului UE, „cercul celor cinci“ a purtat discuții, de asemenea, cu privire la alte subiecte tehnice, cum ar fi viteza maximă la care capotele automate ar trebui să se deschidă și să se închidă sau detalii privind controlul vitezei de croazieră, însă acestea nu fac obiectul anchetei.
În declarația sa, CE a insistat că instituția de concurență „nu are nicio indicație că părțile s-au coordonat între ele în scopul de a utiliza în mod ilegal dispozitive menite să înșele testele de reglementare“.
Anunțul vine la trei ani după ce Agenția Americană pentru Protecția Mediului (EPA) i-a dat grupului VW o notificare de încălcare a legii, dezvăluind că dispozitive menite să înșele testele de emisii au fost montate la aproape o jumătate de milion de mașini.
Experții CE au dezvăluit, recent, că producătorii de automobile folosesc „trucuri“ menite să manipuleze testele de emisii care urmează să intre în vigoare în 2020, astfel încât nivelurile actuale de emisii să pară mai slabe decât sunt în realitate.
ONG-uri: Industria auto germană face profituri deasupra legii
Reprezentanții ONG-urilor din domeniile Transporturi și Mediu au declarat că anunțul CE amintește, „la momentul potrivit, că industria germană a automobilelor face profituri peste oameni și lege“. „Sunt opt cazuri recente de cartel care afectează sectorul automobilelor, care au primit, cumulate, amenzi în valoare de 4,5 miliarde de euro. Acest ultim caz seamănă foarte mult cu cel în care au fost implicați producătorii de autocamioane. Acestea sunt simptome ale unei industrii care se vede singură deasupra legii“, a declarat Greg Archer, directorul T&E – vehicule curate.
UE încearcă să convină, în prezent, asupra noilor norme privind emisiile de dioxid de carbon ale autovehiculelor pentru următorul deceniu. Deputații europeni urmează să voteze în această chestiune luna viitoare, pe fondul unui șir de demersuri făcute de parlamentari și de producătorii de automobile.
Producătorii de automobile vor trebui să reducă emisiile de dioxid de carbon cu 45% până în 2030.