Greva ceferistilor incepe sa deranjeze rau puterea. Situatia se agraveaza dupa decizia luata de sindicalisti de a opri toate trenurile timp de mai multe ore. Administratia pare depasita de evenimente, calculele ei fiind departe de revendicarile grevistilor. Se bate pasul pe loc de doua saptamani, in fiecare zi fiind adunate pierderile noi la pierderile vechi. In timp ce unii cer salarii mai mari, altii raspund cu „nu se poate”, facand trimitere la Memorandum. De mult nu mai este o gluma ce se intampla la calea ferata. S-a dat peste cap tot traficul de calatori, alternativa de baza ramanand partea rutiera, foarte puternic solicitata. In aceste conditii, primul ministru a tinut sa intervina avertizandu-i pe grevisti cu intentia de a reanaliza sistemul de transport feroviar pornind de la reorientarea populatiei in acest moment pe transportul auto. Cu alte cuvinte, da de inteles ca a cam trecut vremea calatoriilor cu trenul, o buna parte din nevoile pietei fiind asigurate de operatorii rutieri. Ceferistii se vad cu mortul in casa exact in momentul in care credeau ca statul le va recunoaste suprematia si ca le va admite toate revendicarile. Solicitarile nu trebuie privite insa ca pe un moft sindicalist. Nu este cazul sa le fie ridiculizate cererile, oferindu-le doar patru bonuri de masa in schimbul reluarii lucrului. Daca totul se rezuma la nici trei sute de lei de cheferist, atunci nu are rost sa ne mai miram de ce se ajunge la escaladarea conflictelor. Contabilii au estimat o pierdere zilnica de circa 40 miliarde de lei. Inmultiti aceasta suma cu zilele de greva si veti obtine un rezultat greu de acceptat. Pierderi mari, sa recunoastem. Economistii au facut insa o completare si au ajuns la concluzia ca pierderea inregistrata intr-o zi este echivalenta cu valoarea tuturor revendicarilor, inclusiv cele salariale. Prin urmare, daca administratia ar fi acceptat cererile sindicatelor, calea ferata ar fi evitat acumularea unui deficit de ordinul sutelor de miliarde de lei. Evident, cu conditia sa se gaseasca suma in discutie. Nu bag mana in foc pentru astfel de calcule. In alt punct insa vreau sa ajung. Acela al negocierilor fara sfarsit. De multe ori se arde gazul cam mult timp. Se pleaca de la o abordare superficiala, pentru ca, in final, sa se ajunga la o solutie cunoscuta de la inceput. In al doilea rand, ceferistii nu fac decat sa-si apere drepturile. Nu poti sa traiesti mai bine citind sau auzind sloganuri electorale. Guvernantii se vad acum stransi cu usa, o greva cu impact la nivel national nemaiavand loc de mult timp. Dincolo de efectele negative, de nemultumirile populatiei, care sunt justificate, greva feroviarilor poate aduce mai mult rau daca guvernantii trec la amenintari.