16.9 C
București
luni, 7 octombrie 2024
AcasăSpecialIolanda Malamen ii trage de limba pe cei care de obicei scriu

Iolanda Malamen ii trage de limba pe cei care de obicei scriu

O data cu aparitia, in vara lui 2002, a suplimentului „Ziua literara”, Iolanda Malamen, o poeta pana atunci cunoscuta doar ca atare, si ca prozatoare, ce-i drept, a inceput o lunga serie de convorbiri cu scriitori romani din diverse generatii. Primul intervievat a fost Ioan Grosan, cel care viseaza sub ochii cititorului interviului sau un fel de „caravana literara”, ca sa traduc in limba „Caravanei cinematografice” proiectul autobuzului „Generatia '80”. Intre timp, suplimentul literar respectiv a incetat sa mai apara, dar Iolanda Malamen continua, mai rar, sa publice interviuri cu scriitori, dar si cu alt tip de artisti. Iar editura Vinea a inceput sa publice in volum(e) interviurile sale. Din cele sapte pe care scriitoarea publicista le-a proiectat, cuprinzand 400 de convorbiri cu tot atatea nume, au aparut primele doua. Titlul bate spre literatura: volumele se intituleaza „Scris si de scris”. Dl Mihai Sora scrie pe coperta primului volum: „Ce bine ar fi fost daca, pe vremea lui Alecsandri sa zicem, apoi a lui Eminescu, am fi avut o Iolanda Malamen care sa le puna, din cand in cand, niste intrebari in legatura cu viata si cu preocuparile lor de moment”. Intr-adevar – cum nu ne-am gandit? – nu exista interviuri cu Eminescu, si nici cu Alecsandri, si nici cu Ion Creanga, si nici cu Titu Maiorescu… In schimb, epocile urmatoare au avut, prin Felix Aderca, Ion Biberi, I. Valerian, marturiile directe ale celor care scriau si publicau in epoca.
Iolanda Malamen isi provoaca semenii intr-ale scrisului la adevarate autoportrete, un Nicolae Breban vorbeste de parca ar fi psihanalizat, luminand o personalitate complexa, altfel decat o fac romanele sale, si chiar cartile ulterioare de memorii. Dar nu numai el. Remarcabil este interviul scurt, pistol, cu Mihai Ursachi. La o lunga intrebare („Mihai Ursachi, hai sa incepem acest dialog cu o amintire ieseana, aceea a unor seri de poezie in care, dupa lectura, intotdeauna dadeai un ton foarte ridicat comentariilor. Erau seri magice, intr-un oras cu incarcatura culturala fabuloasa pentru mine. Le mai tii minte?”), magistrul din Ticau raspunde – ce credeti? – „Da”. Altii sunt mai vorbareti, mai confesivi. Cei care urmaresc atent evolutia scriitoarei in rolul de interlocutor vor sesiza, desigur, modul in care aceasta evolueaza, cum se perfectioneaza in a tine in mana dialogul, fara sa impiedice totusi dezvoltarile libere ale memoriei si ideilor celuilalt. Cartea e de citit, de scris a fost pentru Iolanda Malamen. E de citit, pentru ca apare in ea o lume, cu nuantele ei trecute sau prezente: sunt intervievati si scriitori batrani, si scriitori foarte tineri. Daca nu e o istorie literara, e totusi un fel de dictionar amplu de biografii si fantezii, de simtiri si idei mai mult sau mai putin literare. Deci: „Scris si de scris”, primele doua volume, la editura Vinea

Cele mai citite

Șumudică avertizează: „Retrogradarea nu e exclusă!” după eșecul Rapidului cu FC Botoșani

Rapid București a suferit o înfrângere neașteptată în fața lui FC Botoșani, cu scorul de 0-2, într-un meci din etapa a 12-a a Superligii....

Victorie la limită pentru FCSB cu Gloria Buzău! Gigi Becali: „M-a enervat chestiunea asta!”

FCSB a obținut o victorie cu emoții pe teren propriu împotriva Gloriei Buzău, scor 3-2, în etapa a 12-a din Superligă, într-un meci marcat...

3 întrebări pe care să i le adresezi medicului stomatolog cu ocazia unui consult de rutină

Pentru a oferi o experiență cât mai plăcută, noi și partenerii noștri folosim tehnologii precum cookie-urile pentru a stoca și / sau a...
Ultima oră
Pe aceeași temă