Numarul de turisti romani care si-au petrecut concediul pe litoralul de la Marea Neagra a scazut in acest sezon cu circa 10% fata de 2004, in timp ce fluxul de clienti straini a ramas la un nivel similar cu cel din vara trecuta, au declarat, duminica, reprezentantii Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism.
„Anul 2005 a fost foarte slab pe litoral. Aproximativ 1,2 milioane de romani au venit aici prin agentiile de turism. Rata profitului in activitatea hoteliera a inregistrat o scadere semnificativa, ceea ce va afecta investitiile”, a declarat presedintele ANAT, Lucia Morariu. Potrivit statisticilor agentiilor de turism, circa 95% dintre turistii de pe litoral sunt romani, iar 85% dintre ei sosesc prin agentii. In ceea ce priveste sectorul de incoming, hotelurile de la Marea Neagra au inregistrat in perioada mai-septembrie circa 100.000 de clienti straini, 95% dintre ei fiind adusi de agentii.
Strainii nu se inghesuie
„Cred ca numarul de turisti straini a atins apogeul raportat la numarul de hoteluri renovate si la functionalitatea litoralului. Turistii straini nu accepta decat unitati modernizate, iar acestea reprezinta doar 20% din totalul hotelurilor de pe litoral”, a spus Ciprian Popescu, directorul agentiei Danubius, reprezentantul TUI in Romania. El a adaugat ca numarul de turisti straini nu va creste semnificativ nici anul viitor, litoralul romanesc suferind grav din cauza unor probleme care nu au fost niciodata rezolvate. Printre acestea se numara calitatea slaba a servirii, preturile mari, cainii vagabonzi, ambientul foarte slab si lipsa agrementului. „In 2003 si 2004 cosmetizarea litoralului luase avant, dar in acest an a fost un recul. Maine (luni – n.r.) pleaca si ultimul turist de la mare, iar in Albena nu am reusit sa gasesc nici un loc liber pentru miercuri”, a explicat Popescu.
Activitate neprofitabila
Lipsa agrementului contribuie semnificativ la reducerea numarului de turisti de pe litoral. In plus, foarte multe hoteluri sunt deschise tarziu, in iunie, si inchise devreme. O alta problema consemnata de agentiile de turism este concurenta destinatiilor externe, atat la nivelul preturilor, cat si la cel al ofertei. „Preturile vacantelor pe litoral au crescut in aceasta vara cu circa 10% in lei.
In schimb, pretul celor externe a ramas la fel in euro, dar a scazut cu circa 10% in lei”, a explicat Morariu. In paralel, capacitatea curselor charter spre diferite destinatii externe s-a dublat fata de anul trecut.
Potrivit reprezentantilor agentiilor de turism, viitorul litoralului romanesc este „sumbru” in lipsa unor masuri drastice care sa vizeze cresterea perioadei de sezon, reducerea taxelor si impozitelor si stimularea investitiilor.
„Activitatea pe litoral devine atat de neprofitabila incat s-ar putea sa dispara cu totul”, a afirmat un agent de turism. Referindu-se la piata externa, reprezentantul Danubius a apreciat ca Romania este slab promovata de marii tour-operatori. „Turismul este o marfa care se vinde exact ca o haina. Exista un client TUI, un client ITS. Tour-operatorii straini nu au interes sa cheltuiasca pentru promovarea destinatiilor romanesti din cauza numarului mic de clienti pe aceasta destinatie”, a spus Popescu.