Ministerul Transporturilor are o strategie de dezvoltare a Aeroportului International Mihail Kogalniceanu (AIMK). La nivelul institutiei este intocmit un program strategic de dezvoltare pe anul 2006, care vizeaza asigurarea sigurantei si securitatii depline, in concordanta cu standardele internationale, precum si asigurarea unui transport aerian eficient. Obiectivele sunt armonizate cu programul de guvernare a tarii si cu programul operational sectorial, dar si cu strategia in domeniul transporturilor aeriene. Reprezentantii Ministerului Transporturilor spun ca AIMK are doua mari obiective de dezvoltare, si anume mentinerea infrastructurii si a serviciilor aeroportuare la un nivel corespunzator in raport cu standardele europene privind siguranta aeroportuara si finalizarea obiectivelor de investitii si promovarea unor obiective noi de investitii in infrastructura si dotari cu mijloace aeroportuare.
Benzile transportoare, inlocuite
AIMK are sase mari obiective de investitii. In primul rand, este vorba despre separarea fluxului de pasageri, reconfigurarea si inlocuirea benzilor transportoare pentru bagaje. In acest moment, proiectul se afla in stadiul de lansare a procedurii de achizitie a contractului. Scopul sau este adaptarea infrastructurii aeroportuare la cerintele integrarii europene. Termenul de punere in functiune este anul 2009. Al doilea obiectiv se refera la modernizarea statiei hidrofor si la reteaua exterioara de alimentare cu apa potabila pentru incendiu. Termenul de punere in functiune este anul 2007, in acest moment lucrarea fiind la stadiul procedurii de achizitie a contractului. Obiectivul vizeaza aducerea utilitatilor la standardele europene, cresterea calitatii apei potabile, indeplinirea normelor de performanta pentru interventii PSI si reducerea consumurilor energetice.
Un proiect care trebuie finalizat in luna decembrie a acestui an se refera la modernizarea centralei termice pentru trecerea alimentarii pe gaze naturale. Pe langa eficientizarea utilizarii resurselor umane, se va asigura un grad de confort civilizat pentru pasageri si personalul angajat, in terminalul de pasageri.
Sistem integrat de securitate
Unul dintre cele mai importante obiective investitionale derulate la Aeroportul International Mihail Kogalniceanu se refera la implementarea unui sistem integrat de securitate. Acesta este necesar pentru ca institutia sa se ralieze cerintelor impuse de Programul national de securitate aeronautica, pentru a putea controla eficient accesul persoanelor si vehiculelor in unitate si pentru a asigura protectia operatiunilor Aviatiei Civile. Termenul de punere in functiune este anul 2008.
Pentru acest an este prevazuta si dotarea cu trei mijloace tehnice aeroportuare, respectiv o autofreza de zapada aeroportuara de mare capacitate, un motostivuitor pentru cala avionului si un minibus de pasageri.
Un alt obiectiv se refera la reparatia capitala a pistei de decolare-aterizare, care urmareste cresterea gradului de siguranta operationala a aeronavelor prin eliminarea defectelor fizice ale structurii de beton a pistei. Procedura de licitatie este in curs de desfasurare, termenul de finalizare fiind prevazut pentru anul 2007.
Master Plan in 2007
Pentru acest an, Ministerul Transporturilor a prevazut finalizarea mai multor studii si proiecte. Exista un Master Plan privind dezvoltarea si modernizarea infrastructurii aeroportuare. Obiectivul este de stabilit directiile de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare si de extindere a terenurilor necesare noilor obiective (piste, cai de rulare, platforme, zone de siguranta si cai rutiere, terminale, spatii tehnice etc.) in perspectiva adaptarii la cerintele tehnologice de operare aeronave de mare capacitate si de inalta tehnologie, in viitor. Se urmareste si dezvoltarea infrastructurii aeroportuare necesare prelucrarii traficului de pasageri, prin realizarea de noi terminale care sa corespunda cerintelor privind accesul la toate facilitatile si serviciile specifice in conditii de maxima securitate si de cea mai inalta calitate. Master Planul mai vizeaza pregatirea infrastructurii aeroportuare necesare prelucrarii traficului de marfuri prin realizarea unei platforme multimodale cargo, realizarea unui parc tehnologic pentru dezvoltarea activitatilor conexe transportului aerian, cum ar fi mentenanta aeronavelor de mare capacitate, si dezvoltarea infrastructurii aeroportuare necesare segmentului de „General Aviation”. Potrivit reprezentantilor MTCT, actiunea se va finaliza cu un document operational in trimestrul I al anului viitor. In prezent, Consiliul tehnico-economic al MTCT are supuse spre aprobare studiile de fezabilitate pentru completarea drumului de acces perimetral si pentru modernizarea si reabilitarea statiei de tratare deseuri.
Fonduri structurale
Finantarea acestor obiective de investitii se realizeaza din sursele proprii de dezvoltare, din transferuri de la bugetul de stat si din surse atrase ale capitalului privat. Incepand cu anul 2007, pentru programele operationale aprobate (modernizarea si extinderea infrastructurii Aeroportului AIMK Constanta) sunt programate a fi utilizate fonduri de coeziune in valoare de 1.080.000 euro.