„E un proiect pe care eu, in mod moral, il retrag”, a declarat ministrul Justitiei, Monica Macovei, despre forma in care a ajuns Agentia de Integritate dupa interventiile parlamentarilor din Comisia juridica. „Nu are nici o legatura cu ceea ce am trimis in Parlament. In forma adoptata de Comisie, este un proiect de care nu avem nevoie, care complica si ingreuneaza ce avem astazi”, a completat Macovei la reuniunea organizatiilor neguvernamentale care au decis extinderea modelului Coalitiei pentru un Parlament Curat in mai multe tari din sud-estul Europei.
„Marea pacaleala”
Parlamentarii din Comisia juridica au mutilat proiectul astfel incat sa faca practic imposibila aplicarea unor sanctiuni administrative care merg pana la revocare si scoaterea din sistem a unor demnitari sau functionari publici care nu-si pot justifica averile. In forma actuala, proiectul „se limiteaza numai la sfera penalului, unde avem deja institutii. Si evita exact acea sfera gri, administrativa, unde nu se pot dovedi fapte penale care au stat la baza averii nejustificate. Adica, presupui ca vamesul X are cinci case fiindca a luat mita, dar nu l-ai prins si nu-l poti dovedi”.
In aceste conditii, crede Macovei, „vor fi bani publici aruncati pe crearea unei agentii de care nu avem nevoie. Nu avem nevoie de inca o institutie care sa faca cercetari in fapte de natura penala ca sa trimita la politie si la parchete. E un fel de "hai sa cream agentii", una care sa cerceteze plangerile de furt, alta – plangerile de talharie. E o mare pacaleala”.
In cadrul discutiilor, Monica Macovei s-a aratat reticenta cu privire la varianta unei ordonante de urgenta care sa impuna Agentia de Integritate in forma trimisa de Guvern in Parlament: „In mod legal exista posibilitatea ordonantei de urgenta. Dar mi s-ar parea ca ne pacalim pe noi insine. Daca stim ca nu vor acest lucru (n.r. – politicienii) sa-si ia raspunderea si sa-i tina minte opinia publica. Poti sa-i fortezi sa faca ceva ce nu vor? Tot in Parlament ajunge”.
Procesul legislativ nu este totusi incheiat. Si e de asteptat o interventie a Comisiei Europene daca aceasta va considera ca Agentia de Integritate in varianta parlamentara nu indeplineste criteriile cerute de ultimul Raport de Monitorizare. Infiintarea ANI este unul din cele patru obiective care trebuie indeplinite sub amenintarea aplicarii clauzei pe justitie. Aplicarea acesteia, dupa aderare, ar duce la nerecunoasterea sentintelor judecatorilor romani si suspendarea cooperarii judiciare a statelelor membre cu Romania. In Raportul de Monitorizare din 26 septembrie, Comisia cerea Romaniei „sa infiinteze, precum a fost convenit, o agentie de integritate cu responsabilitati privind verificarea averilor, incompatibilitatilor si potentialelor conflicte de interese, cu posibilitatea de a emite decizii obligatorii care sa poata conduce la sanctiuni descurajante”.
Constitutionalitate doar de ochii lumii
In conferinta de presa ce a urmat, a fost abordata si sesizarea de neconstitutionalitate depusa de fostul lider PSD Dan Ioan Popescu privind Legea 115/1996, a controlului averilor, data sub guvernarea PDSR. Monica Macovei a lasat sa se inteleaga ca e posibil sa fi existat in trecut o tactica deliberata de a pacali opinia publica si institutiile europene: „Legea e frumoasa, ne mandrim cu ea in fata poporului, a Europei, si cand se aplica e neconstitutionala”. „Spun un lucru destul de grav, probabil”, a admis Macovei. „Eu cred ca au existat legi care in mod intentionat au fost adoptate cu prevederi neconstitutionale. Pentru ca, in momentul in care se aplica unor inalti politicieni, imediat se invoca neconstitutionalitatea, si uneori pe buna dreptate.”
Ministrul Justitiei a dat doua exemple. „Proiectul PSD din 2004 privind controlul averilor prevedea ca parlamentarii, presedintele tarii, odata prinsi cu avere nejustificata, sunt dati afara. Or, daca te uiti in Constitutie, vezi ca poti sa-l dai afara pe presedinte numai pe tradare. Mi-e greu sa cred ca ei nu au stiut ca-i neconstitutional. PNA-ul nu l-am facut noi. Si el putea controla si parlamentari. Cand a inceput sa ancheteze parlamentari, "hop la Curtea Constitutionala", ca nu poate sa ancheteze si parlamentari. Legea 115/1996, cu confiscarea averilor. Sa vedem ce spune Curtea Constitutionala. Daca spune iarasi ca-i neconstitutionala, mie mi-e greu sa cred ca cine a facut aceasta lege nu a stiut asta.”