Fabrica de scule si matrite, indispensabila pentru fabricarea autoturismelor (acolo producandu-se matritele pentru caroseriile autoturismelor ARO), a fost vanduta pe data de 26 februarie 2004 (contractul 636). Vanzarea FSM este ilegala, Cross Lander neavand voie sa vanda fabrica pana cand Consiliul Concurentei nu lua o decizie de aprobare sau respingere a privatizarii (articolul 15, alineatul 4 din Legea concurentei).
Deoarece noua conducere a ARO a nesocotit prevederile legii, era de datoria Consiliului Concurentei sa se sesizeze, sa investigheze si sa sanctioneze pentru ilegalitatea comisa, amenda putand merge pana chiar la 10% din cifra de afaceri – zeci de miliarde de lei vechi.
Desi avea cunostinta de vanzarea FSM ARO (presa a semnalat vanzarea Fabricii de scule si matrite inca din luna aprilie 2004), Consiliul Concurentei a avizat privatizarea pe data de 16 mai 2004, nesocotind astfel legea care il obliga la deschiderea unei investigatii.
La un an si patru luni de la aceasta, Mihai Berinde, presedintele Consiliului, a revenit asupra deciziei si a emis ordinul 210 din data de 8 septembrie (ordinul nu a fost facut public) prin care s-a hotarat deschiderea investigatiei la ARO pentru motivele de mai sus.
Vicepresedintele George Musliu este principalul vinovat
Surse din cadrul Consiliului Concurentei ni l-au indicat ca principal responsabil de cele de mai sus pe George Musliu, vicepresedinte al Consiliului, coordonator pe probleme de fuziuni si antitrust. Sursele afirma ca George Musliu ar fi fost informat verbal de catre inspectori din cadrul Directiei Industrie si Energie despre necesitatea deschi-derii unei investigatii din cauza vanzarii ilegale a Fabricii de scule si matrite. „George Musliu a refuzat sa propuna deschiderea investigatiei”, ne-au declarat sursele. De altfel, George Musliu era cel mai in masura sa solicite deschiderea investigatiei. Nu doar ca era chiar vicepresedintele pe astfel de probleme, dar acelasi George Musliu fusese si vicepresedinte al APAPS (pe probleme de privatizare) la data semnarii contractului de privatizare al ARO cu Cross Lander. Altfel spus era in cunostinta de cauza ca ARO nu putea vinde fabrica deoarece aceasta concura la realizarea obiectului principal de activitate. La fel precum era in perfecta cunos-tinta de cauza asupra importantei fabricii in cadrul ARO Campulung – George Musliu a fost si membru in consiliul de administratie al ARO (potrivit certificatului de inscriere mentiuni la Registrul Comertului nr. 6314 din 19 aprilie 2001). Rezulta in mod evident din cele de mai sus ca George Musliu era cel mai in masura sa dispuna respectarea legii: cunostea in amanunt prevederile contractului de privatizare ARO (a raspuns de aceasta ca vicepresedinte APAPS si „mana dreapta” a lui Musetescu); cunostea importanta pentru ARO a Fabricii de scule si matrite (a fost membru in consiliul de administratie); cunostea Legea concurentei si era dator sa o aplice (ca vicepresedinte al Consiliului Concurentei). Dar nu a facut nimic din toate acestea!
Am incercat in mod repetat sa luam legatura cu George Musliu, dar acesta nu a a fost de gasit, cu toate insistentele, inclusiv la cabinetul domniei sale.
Justitia a suspendat contractul de vanzare
Tot pe data de 8 septembrie 2005 Judecatoria Campulung a admis cererea de executare silita prin care s-au suspendat efectele contractului de vanzare-cumparare a Fabricii de scule si matrite pana la solutionarea actiunii in constatarea nulitatii absolute a contractului. Ar fi bine pana atunci ca Parchetul sa declanseze, la randul lui, o investigatie care sa elucideze cine se face vinovat de incalcarea legii la Consiliul Concurentei.