Vizita pe litoral a ministrului Mediului, Sulfina Barbu, s-a incheiat ieri, in sala mare a Prefecturii Constanta, unde, pentru prima data in ultima jumatate de an, a dat piept cu hotelierii nemultumiti de modul in care a fost gestionata inchirierea plajelor. Acestia s-au declarat decisi sa boicoteze sezonul estival si sa apeleze chiar la forurile europene. „Astept propuneri”, a fost concluzia seaca a demnitarului, dupa doua ore de discutii.
Starea sezonului litoral a fost prezentata, pe scurt, de primarul municipiului Constanta, Radu Mazare. Acesta a spus ca licitatia prin care plaja a fost inchiriata celor trei firme care sunt operatori in Mamaia a fost facuta pe niste planuri urbanistice care nu au fost votate in Consiliul Local, pentru ca acestea nu au aviz de mediu. Edilul a precizat ca Ministrul Mediului a emis o ordonanta, in decembrie 2005, prin care orice tip de constructie trebuie sa aiba un aviz din partea institutiei, fapt care presupune o dezbatere publica. „Anul acesta, am fost convocat de prefect si mi s-a adresat rugamintea sa convoc o sedinta de Consiliul Local pentru a dezbate PUZ-ul pentru Mamaia intr-o sedinta de urgenta”, a precizat domnia sa. Cu alte cuvinte, i s-a cerut, chiar de catre reprezentantul Guvernului in teritoriu, sa incalce legea, riscand astfel sa fie dat pe mana DNA-ului. „Hotelierii si reprezentantii agentilor economici din statiunea Mamaia sunt extrem de nemultumiti de faptul ca trei firme, din care majoritatea nu are legatura cu turismul, au luat aceste plaje si ca nu mai pot oferi serviciile turistice la care s-au angajat”, a mai spus primarul, care a facut referire si la legea care interzice constructiile pe litoral, in perioada 15 mai-15 septembrie. Acesta crede ca plajele ar fi trebuit impartite aferent numarului de hoteluri din statiune. Dimensiunea plajei ar fi trebuit sa fie direct proportionala cu capacitatea locurilor de cazare, pun un pret minim si dat drept de preemptiune hotelurilor. Numai daca acestia nu erau de acord, ar fi trebuit sa se organizeze o licitatie.
Sezlongul costa cat camera de hotel
Unul dintre hotelierii din Mamaia, Ageacai Saladin, s-a declarat de acord cu licitatiile, dar a precizat ca ar fi trebui selectate numai firme specializate, pe principiul ca, daca vrei sa inchiriezi o farmacie, nu apelezi la constructori. El a mai spus ca tarifele impuse de castigatorii licitatiilor sunt exagerate, pretul unui sezlong ajungand sa fie cat cel al unei nopti de cazare, la un hotel de doua stele. Luand apararea categoriilor sociale cu resurse financiare mai reduse, dar care au dreptul la o vacanta la mare, hotelierul a mai spus ca turistii sai sunt obligati, in momentul in care intra pe plaja, sa plateasca preturi exorbitante pentru un sezlong. In acest caz, programe de genul „O saptamana la mare” pur si simplu nu isi mai au rostul.
Steagurile albastre falfaie neputincioase
Ingrijorati de situatia creata sunt si investitorii care au mizat pe hoteluri de patru stele. Reprezentantul Riu a declarat ca nu mai poate asigura conditii gratuite si decente pe plaja, asa cum le-a promis turistilor prin contracte. „Plajele nu sunt proprietatea Ministerului Mediului”, a declarat Dumitru Becsenescu, care spune ca sezonul estival a inceput cu un conflict deschis. „Mi s-a facut plangere penala pentru simplul fapt ca am dat acces gratuit pe plaja, cu sezlong, turistilor mei. Suntem hotarati sa mergem mai departe, pana ni se vor pune catuse”, a mai spus acesta. Angela Zahiu, directorul unui hotel inclus in lantul Western Union, spune ca, dupa investitii de ani de zile, a obtinut clasificarea Blue Flag pentru plaja din fata hotelului, lucru cu care se lauda saptamanile trecute si seful ANT, dar ca acum nu mai are… plaja! Programul Blue Flag a ajuns pe litoral numai pentru a fi desfiintat.
A inceput santajul
Vicepresedintele Asociatiei Patronale Mamaia, Andrei Trandafir, a spus ca toti oficialii din turism sunt platiti din banii contribuabililor, deci ai hotelierilor. „Noi suntem datori sa ascultam de decizia dumneavoastra sau dumneavoastra ar trebui sa ascultati de noi?”, a intrebat acesta, retoric. Andrei Trandafir a acuzat autoritatile centrale si de faptul ca nu au consultat patronatele in legatura cu strategia de inchiriere a plajelor, existand si dovezi in acest sens. Acesta a spus ca ar trebui sa existe o plaja publica, pe care accesul sa fie gratuit, iar restul suprafetelor sa fie atribuite hotelurilor. „Acum firmele care au castigat licitatia in Mamaia au ajuns in situatia in care santajeaza hotelierii, pe cei care au oferit servicii pe plaja incluse in pachet, in contracte incheiate inca de anul trecut, si au crescut pretul vacantei pe litoral in mod inacceptabil”, a mai spus vicepresedintele asociatiei.
Miza jocului
Intr-adevar, desi caietul de sarcini prevede expres ca firmele care castiga licitatia nu au voie sa subinchirieze plajele, hotelierii spun ca li s-au propus forme mascate de subinchiriere, ca de exemplu „contracte de prestari servicii”. Aceasta pare sa fie, de fapt, miza jocului: castigatorii licitatiei au platit sume care se apropie de patru euro pentru un metru patrat de plaja si il vand acum, potrivit hotelierilor din Mamaia, cu preturi cuprinse intre 7,5 si 11 euro, ceea ce inseamna ca, fara nici o investitie, castigi de aproape trei ori mai mult decat ai platit. Sulfina Barbu, Ovidiu Marian si chiar Danut Culetu au parut surprinsi de aceste date, chiar si cand li s-au inmanat copii dupa astfel de contracte.
Vocea agentiilor de turism
Presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism, regiunea Sud-Est, Corina Martin, a declarat ca a semnalat in nenumarate randuri in ce pericol se poate ajunge prin ordonanta de inchiriere a plajelor, dar ca ANAT nu a fost consultata, desi 90% din turisti sosesc pe litoral prin agentii. „Nu am gasit nicaieri in lume, cu toate ca am calatorit peste tot in lume, din Hawaii pana in Noua Zeelanda, un asemenea mod de operare a plajelor. Agentiile de turism sunt, la ora actuala, stupefiate. Sezonul a inceput la 1 mai si noi discutam acum despre plaje. Acesta este un haos”, a declarat Corina Martin, precizand ca strategia pentru turism nu ar trebui sa fie facuta de Ministerul Mediului. Presedintele ANAT Sud-Est a precizat ca reprezinta turistii dar ca, in conditiile date, nu mai reuseste sa-i aduca pe acestia pe litoralul romanesc. Din acest motiv, agentiile au fost acuzate ca submineaza economia nationala?! „In loc sa introduceti bani in turismul romanesc, dumneavoastra vreti sa-i scoateti! A ajuns plaja sa fie o afacere”, a conchis Corina Martin.
Sezoane compromise
Anul trecut au sosit 25.000 de turisti straini de la TUI, in timp ce in 2006 numarul acestora va fi de maximum 4.000. Ciprian Popescu, reprezentantul TUI, a declarat ca anul 2005 a fost cel mai bun an al turismului de pe litoral, ca o consecinta directa a anului 2004. Sezonul actual, spune insa acesta, este compromis si din cauza investitiilor autoritatilor locale, blocate intre timp. „Acestea nu faceau decat, in perspectiva clientului meu, sa revigoreze si sa imbunatateasca oferta produsului turistic pe litoral”, a precizat Popescu. Reprezentantul TUI a adaugat ca sezoanele 2006 si 2007 sunt compromise, singurele sperante pentru turismul international fiind ca macar din 2008, in contextul Uniunii Europene, lucrurile sa mearga mai bine.
Un gest aplaudat
Lovitura de teatru a intalnirii de ieri a fost data de presedintele Perla Majestic Grup. Acesta a declarat ca va depune o cerere de reziliere a contractului de inchiriere si va incerca sa gaseasca o strategie comuna cu hotelierii. El a spus ca detine doua sectoare in Mamaia, pentru care va cere personal rezilierea contractelor. „Nu o fac din lipsa de fonduri, avem platile si investitiile facute la zi”, a declarat investitorul, decizia sa fiind aplaudata de intreaga sala. Sulfina Barbu a parasit intalnirea spunand ca asteapta solutii la problemele prezentate.