-0.4 C
București
duminică, 24 noiembrie 2024
AcasăEconomieVânzările de alimente și băuturi au bătut toate recordurile în 2018

Vânzările de alimente și băuturi au bătut toate recordurile în 2018

 Cei mai câștigați sunt retailerii din domeniul alimentar, având în vedere că românii alocă cei mai mulți bani pentru hrană și băuturi dintre toți cetățenii din Uniunea Europeană. Astfel, potrivit datelor Eurostat, românii au alocat în 2017 cea mai mare parte dintre veniturile gospodăriilor pe alimente și băuturi non-alcoolice (27,8%) din UE. Ne urmează lituanienii (22%), estonienii (20,3%) și bulgarii (19,5%).

Luna decembrie va marca un vârf al vânzărilor din acest an. Febra cumpărăturilor, care a început înainte de Moș Nicolae și se va termina de Anul Nou, va duce afacerile companiilor din sectorul alimentar peste nivelul de 103 miliarde de lei, în creștere cu aproape 6 miliarde de lei față de rezultatul din 2017, estimează analiștii KeysFin.

Anul trecut, afacerile din sectorul alimentar (unde activează circa 52.000 de companii) au crescut cu 7,7% față de 2016 și cu 135% față de 2007, la 97 miliarde de lei. Totodată, profitul net a avansat cu 16,8% față de 2016 și cu 174,5% față de 2007, la 3,5 miliarde de lei în 2017.

 

18 mari retaileri domină piața

Potrivit documentului menționat, în retailul alimentar din România activează 18 companii mari. Afacerile acestora au însumat 55,9 miliarde de lei în 2017. Ele sunt urmate de 235 de companii medii (cu cifră de afaceri – CA – de 10,8 miliarde de lei), 2.469 firme mici (cu CA de 15,6 miliarde de lei) și 49.258 de microîntreprinderi (CA de 14,5 miliarde de lei).

Primele cele mai mari 10 companii au împreună peste 2.500 de hipermarketuri, supermarketuri, magazine de proximitate, discount şi cash & carry și generează peste 53% din cifra de afaceri totală.

“Principalii jucători din piață, Kaufland, Carrefour, Lidl, Auchan și Mega Image, și-au consolidat rețelele, iar extinderea geografică a atins un nivel extrem de ridicat. Investițiile semnificative în deschiderea de noi unități și mai ales în publicitate au spulberat, practic, concurența micilor jucători, magazinele independente, buticurile de cartier devenind o prezență tot mai rară. Confruntate cu dificultăți financiare, prinse în constrângerile tot mai puternice ale distribuitorilor de alimente și băuturi, multe dintre magazinele mici s-au închis sau au fost preluate de marii jucători”, arată analiza KeysFin. Ast­fel, s-a ajuns ca ponderea companiilor mari să atingă nivelul de 58% în 2017, față de 32% în 2007.

Liderul pieței românești continuă să fie Kaufland, cu o cifră de afaceri (CA) de peste 10 miliarde de lei în 2017, ceea ce reprezintă 10,4% din totalul business-­ului la nivel național. Lanțul german este urmat de Carrefour România (CA de 6,7 miliarde de lei – 7% din piață), Lidl Discount (CA de 6,5 miliarde de lei, 6,7% din total), Auchan România (CA de 5,2 miliarde de lei, 5,4% din total) și Mega Image SRL (CA de 4,9 miliarde de lei, 5,1% din total). „Investitorii străini au ajuns să domine retailul alimentar românesc, controlând peste 72% din capitalurile proprii ale companiilor locale. Din prisma capitalurilor proprii deținute, investitorii germani sunt în prim-plan, urmați de cei olandezi, luxemburghezi, francezi, ciprioți și turci. Împreună, primii cinci jucători din piața de retail alimentar, toți controlați de străini, au generat anul trecut peste 45% din profitul sectorului’’, arată analiza KeysFin.

În sectorul autohton de retail lucrează peste 223.000 de angajați.   

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă