Proverbul „Sunt prea sarac pentru a-mi cumpara un lucru ieftin” nu se aplica si pentru constanteni. Tarabele pline de CD-uri contrafacute, magazinele de telefonie mobile facute pe vapoare din China, electrocasnicele cu nume exotice Ð toate acestea ajung in casele noastre pentru ca sunt mai ieftine decat produsele originale. Din pacate, ele sunt un adevarat atentat la sanatate.
Dan Docan, presedintele Asociatiei Romane pentru Combaterea Contrafacerilor (ARCC), a afirmat ca piata romaneasca este un vad bun pentru falsificatorii de produse si marci. Daca in anul 2004 cele mai falsificate produse au fost tigarile, CD-urile, cosmeticele si produsele cosmetice, tendinta anului 2005 arata ca cele mai contrafacute marfuri in Romania sunt piesele de schimb pentru telefonul mobil. Potrivit specialistilor OSIM, noua din zece acumulatoare care se vand in tara sunt contrafacute.
Medicamente false aveti?
„In topul produselor contrafacute se mentin cosmeticele, parfumurile, cafeaua, bauturile fine, imbracamintea, tigarile si chiar medicamentele, acestea din urma fiind aduse din Egipt si Turcia”, spune Dan Docan. Tendinta nu ar trebui sa ne mire, deoarece, la nivel mondial, cele mai falsificate produse sunt antibioticele, proportia acestora fiind de 30%. Docan adauga ca in ultimul timp in Romania au patruns pe piata cantitati mari de absorbante contrafacute, ponderea acestora fiind de 10%, dar si de sampoane contrafacute, pana la un nivel de 6-7%.
„Meserie” banoasa
Profiturile obtinute din comercializarea produselor contrafacute sunt fabuloase: la vanzarea unui kilogram de CD-uri se castiga aproximativ 3.000 de euro. Spre comparatie, la o cantitate asemanatoare, un traficant de canabis se alege cu un profit de numai 2.000 de euro! In Romania, potrivit raportului special 301 realizat de Alianta Internationala de Proprietate Intelectuala, rata pirateriei in domeniul programelor de calculator este de 74%, in cel al jocurilor de calculator – de 65%, in domeniul muzicii – de 78% si in cel al filmului – de 55%.
Protejarea marcilor
O alta problema cu care se confrunta Romania este protejarea marcilor la nivel international. Presedintele ARCC a afirmat ca, de exemplu, tigarile Carpati nu mai pot fi comercializate in Bulgaria, pentru ca altcineva a actionat mai repede decat firma producatoare si a inregistrat marca. Romanii nu au invatat din greselile trecutului. Un lucru asemanator s-a intamplat si cu marca de automobile Oltcit, care a avut probleme in Argentina. Inregistrarea unei marci nu este foarte scumpa, iar beneficiile sunt evidente. O firma romaneasca si-a inregistrat o marca pe piata din Japonia, investitia fiind de 2.300 de euro.
„Vodki este? Tabac este?”
Comisarul-sef al Garzii Financiare Constanta, Cristian Radu, a declarat ca in judetul nostru problema produselor contrafacute se axeaza in special pe tigari si bauturi alcoolice. Au fost descoperite, de exemplu, tigari Carpati si bidoane de bauturi alcoolice cu banderole false la mari distribuitori din municipiu. „Pe raza judetului Constanta patrund foarte multe banderole false, cele mai multe din Republica Moldova”, a explicat Cristian Radu originile fenomenului. De asemenea, in urma controalelor efectuate, au fost descoperite si o serie de facturi false, folosirea lor prejudiciind statul cu plata taxelor cuvenite.
Firme-fantoma
O problema semnalata de seful Garzii Financiare, dar cu care se confrunta si celelalte institutii cu atributii de control, este usurinta cu care se inregistreaza o firma sau cu care se fac modificari la Oficiul pentru Registrul Comertului. Fenomenul este real. In momentul de fata este mai simplu pentru evazionisti sa-si faca o firma noua decat sa contrafaca produse. Fenomenul este urmatorul: se infiinteaza firme, se cesioneaza partile sociale catre persoane din Moldova, China sau tarile arabe, persoane care vin in Romania numai pentru o zi, la semnarea actelor, firmele raman infiintate in Romania, isi cumpara in mod legal facturi, nu functioneaza niciodata si dupa 12 luni, cand vine momentul depunerii bilantului, se constata ca firma este inactiva.
Simplitatea are pretul ei
„Atentie marita la Registrul Comertului”, a avertizat si presedintele ARCC: „In momentul cand se infiinteaza o firma se poate verifica daca acea firma are un sediu, daca la acel sediu s-au mai infiintat alte firme, daca are conditiile necesare sa functioneze. In momentul de fata nimeni nu te intreaba la ORC daca dispui de conditiile minime de functionare pentru o firma”. De asemenea, Dan Docan a precizat ca i se pare foarte mica suma minima pentru infiintarea unei firme, respectiv doua milioane de lei vechi.
Pentru a combate comercializarea marfurilor contrafacute, participantii la conferinta au declarat ca trebuie create protocoale de colaborare intre toate institutiile si asociatiile cu responsabilitati in domeniu. Numai asa se poate combate un fenomen care provoaca daune comerciale de aproape 10% din cifra totala a comertului mondial si care, mai mult, este un adevarat flagel la sanatatea cumparatorilor.