9.5 C
București
joi, 7 noiembrie 2024
AcasăSpecialMunca la negru, "cancerul" Portului Constanta

Munca la negru, „cancerul” Portului Constanta

Greva lucratorilor portuari a fost amanata, cu cel putin doua saptamani, dar problemele docherilor nu au disparut. Traim, in aceste zile, o perioada de ragaz, de calm inaintea furtunii. Este greu de crezut ca guvernantii vor reusi sa faca, in cateva zile, ce n-au reusit in ani, si anume sa elimine munca la negru in Portul Constanta.

Primul lucru care trebuie subliniat cand vorbim despre munca la negru in port este ca acest fenomen nu este specific Romaniei, el fiind intalnit pretutindeni in lume. Amploarea cea mai redusa este in porturile din nordul Europei, dar fenomenul se manifesta si nu poate fi negat oriunde exista un luciu de apa si nave care sa incarce sau sa descarce marfa. Motivele sunt simple, majoritatea fiind de natura financiara: operatorii care apeleaza la astfel de practici vor sa-si maximizeze profitul si sa-si mimimalizeze costurile. Cu cat societatea este mai saraca si taxele datorate statului mai mari, cu atat munca la negru va inflori.

50 de cazuri in patru luni

Controalele efectuate in Portul Constanta pe linia depistarii si combaterii muncii la negru nu au avut efectele scontate. De la 1 noiembrie si pana in prezent, Inspectoratul Teritorial de Munca din Constanta a fost sesizat ca acest flagel al muncii la negru ar capata amploare in port. Directorul ITM, Eugen Bola, a precizat ca, din 15 ianuarie si pana la inceputul lui mai, inspectorii institutiei au realizat cinci actiuni in port, in urma carora au fost depistate aproximativ 50 de persoane care munceau fara forme legale. „Amenda pentru fiecare contract de munca neinregistrat este cuprinsa intre 15 si 20 de milioane de lei vechi”, a precizat seful ITM. Acesta a recunoscut insa ca numarul celor depistati este nesemnificativ, precizand ca astfel de controale nu sunt eficiente. „Vrem sa fim sprijiniti si de operatorii portuari”, spune Bola, care a explicat ca verificarile pe care le efectueaza starnesc nemultumirea acestora. Fiecare muncitor trebuie sa dea o declaratie, care poate dura intre 5 si 20 de minute, ceea ce intarzie lucrul. Din pacate, aceasta este insa singura cale legala de a actiona. Directorul ITM a adaugat ca in curand vor incepe si controalele de noapte in port.

Haos legislativ

Din pacate, fara masuri ferme si urgente din partea guvernantilor, fenomenul va exista in continuare. Dumitru Costin, presedintele Blocului National Sindical, spune ca demersuri pentru combaterea fenomenului au fost facute in nenumarate randuri. Au existat interpelari adresate ministrului Transporturilor, Gheorghe Dobre, in data de 17 februarie, dar si note catre premier. Fenomenul e cunoscut la nivel central, dar pana acum nimeni nu a ridicat nici un deget in aceasta privinta. Sindicalistii acuza imobilismul autoritatilor si cadrul legislativ care genereaza haos.

Acuze grave la adresa Romtrans

Unul dintre operatorii portuari care sugereaza ca se bate prea multa moneda pe acest subiect este Romtrans. Directorul companiei, Constantin Suteu, a declarat ca „nu crede ca jumatate din port lucreaza fara forme legale”. El se contreaza destul de dur cu sindicalistii, care acuza patronii ca fac profituri uriase pe seama muncii la negru. Acesta s-a declarat dispus sa-i fie controlata averea, pentru a constata ca lucrurile nu stau asa. In plus, Suteu a acuzat ca „se urmareste crearea unui monopol al fortei de munca in portul Constanta”. Petre Costel, liderul FNSP, a amintit de faptul ca Romtrans opereaza navele in larg, cu toate ca acest lucru ar putea fi facut in port, pentru a evita „bratul lung al legii”.

Comandant de nava
vs sindicalist

„Domnul Suteu a inceput aceste practici de presupuse contracte de prestari servicii, cu Armoni SRL, care are trei carnete de munca in port, cu alte firme care nu au nici un muncitor angajat”, a acuzat seful sindicalistilor. De altfel, aceasta este modalitatea cea mai intalnita de a ocoli legea: se angajeaza subcontractori, care lucreaza fara forme legale. „Cand dumneavoastra erati comandant de nava, eu eram in Consiliul de Administratie”, a precizat Petre Costel. „Vreti sa va spun ca aceste contracte de prestari servicii pe care le incheiati sunt ilegale?”, a precizat acesta, care a amintit ca ITM a gasit 50 de muncitori care descarcau o nava in danele Romtrans, fara sa aiba forme legale de incadrare.

Turism cu docheri

Petre Costel a mai atras atentia ca zeci de muncitori fara forme legale sunt adusi in port la bordul autocarelor firmei Danubius, care are ca obiect principal de activitate… turismul. Docherii erau ticsiti in mijloacele de transport in comun si transportati spre locurile de munca. Controlul fizic al pasagerilor este practic imposibil, pentru ca angajatii firmei de securitate nu pot intra in autocar pentru a-i legitima. Procedura de coborare a pasagerilor si de control prin sondaj este foarte indelungata.

Opinia Socep

Problemele nu se pot rezolva de azi pe maine, spune si Petrica Valcu, directorul Socep. „Daca nu se va aborda structural aceasta problema, nu vom putea asista la o diminuare a muncii la negru si la gri. Cred ca ar trebui sa ne gandim ce s-a facut pana acum si ce avem de facut. Trebuie sa vedem ce se doreste in port. Este si problema operatorilor si a sindicatelor, dar si a Guvernului. Se doreste crearea unui port puternic, cu forta investitionala, cu operatori portuari puternici, care sa-si poata permite sa-si califice corespunzator forta de munca si sa asigure prestatii de calitate sau fiecare supravietuieste cum poate?”, a intrebat retoric Petrica Valcu. Acesta spune ca numarul de operatori portuari actuali, de peste 80, este prea mare pentru nevoile portului. „In ultimul an si jumatate nu a mai aparut nici un operator nou si au mai disparut cativa”, a explicat Mircea Banias, directorul general al CNAPMC, tendinta in acest domeniu.

Salariu minim
de opt milioane

O alta modalitate de a rezolva problema muncii la negru este instituirea unui salariu minim in port. Daca retributia minima in economie este acum de putin peste trei milioane de lei vechi, specialistii spun ca, in Portul Constanta, suma ar trebui sa se situeze intre sase si opt milioane de lei. Operatorii care folosesc munca la negru sunt acoperiti de legislatie, dar nimeni in port nu munceste pe trei milioane. Concluzia este simpla: stabilirea unui salariu minim in port, pentru docheri si mecanizatori.

Rezolvarea tine
de politicieni

Gheorghe Botea, presedintele Organizatiei Patronale a Operatorilor Portuari, spune ca rezolvarea problemelor e foarte simpla. „E nevoie de vointa politica”. Aceasta este si parerea sindicalistilor, exprimata de Mircea Burlacu, secretar general al FNSP, care vorbeste de o politica la nivelul portului Constanta, in concordanta cu conventiile si reglementarile in vigoare ale organismelor internationale de munca. Principalii actori care ar trebui implicati sunt statul, operatorii si sindicatele. Gheorghe Botea a afirmat si ca, odata prins cu munca la negru, operatorului ar trebui sa i se retraga autorizatia de functionare, ceea ce ar starpi fenomenul din fasa.

ITM se va implica si pe viitor

Reprezentantii ITM au precizat ca, in trei luni, au fost depistati noua angajatori care foloseau munca la negru, printre care se numara Agigea Expres SRL, Hadmed Center SRL, Delatreid, Antedo, Georgia SRL, Prest Serv Naval, Navmetal Prest si Alva Naval Sistem. Tiberiu Plesu, fostul sef al institutiei, spune ca, potrivit unor noutati legislative, administratorii care folosesc aceste practici sunt pasibili de pedeapsa cu inchisoarea. „Ar trebui emisa o Hotarare de Guvern in care sa se spuna ca salariul minim pe economie este minim 3,3 milioane lei, dar nu mai putin decat cel stabilit prin contractele colective la nivel de ramura, grupuri de unitati sau national, respectand coeficientii de ierarhizare”, spune Plesu. Prin aceasta modalitate s-ar elimina situatiile absurde cand toti angajatii portuari, de la muncitor calificat la director, au salariul de 3,3 milioane lei, cum se intampla acum la unele societati din port. „Prin aceasta metoda, bugetul statului ar creste cu 10-20 de procente”, a conchis Tiberiu Plesu.

Noutati electronice

Acesta a mai precizat ca, de la 1 septembrie, registrul de evidenta a salariatilor se va tine in forma electronica. Orice modificare se va comunica la ITM, in maximum cinci zile. Amenzile se vor putea da pe baza acestei evidente, daca numarul raportat de muncitori nu va corespunde cu realitatea de pe teren. Astfel se vor evita si obligativitatea declaratiilor, procedeul fiind mult mai putin birocratic.

Sperante sub semnul intrebarii

Portul Constanta are toate atuurile pentru a deveni unul dintre cei mai importanti „jucatori” din regiune. Pozitia geografica si managementul eficient l-au adus in pozitia din care poate spera sa devina cel mai important port de tranzit din regiune. Promovarea agresiva pe plan extern, initiata de directorul general Mircea Banias, isi arata roadele: Portul Constanta este vazut cu alti ochi de operatorii din Europa Centrala si de Est. Daca nu se vor lua masuri urgente pentru eradicarea sau macar limitarea muncii la negru, toate aceste eforturi vor fi insa zadarnice.

Cele mai citite

Guvernul introduce o indemnizație lunară de solidaritate pentru pensionarii cu handicap grav

Guvernul a aprobat o Ordonanță de Urgență care stabilește, începând cu 1 ianuarie 2025, o indemnizație lunară de solidaritate pentru persoanele cu handicap grav...

Zelenski spune că ar fi inacceptabil ca Europa să ofere Kremlinului concesii pentru a opri invazia Ucrainei

Președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, a declarat că ar fi "inacceptabil" ca Europa să ofere Kremlinului concesii pentru a opri invazia Ucrainei, notează AFP. Cererile lui...

FCSB – Midtjylland. Joyskim Dawa a reacționat după ce a fost lăsat pe banca de rezerve

Joyskim Dawa (28 de ani) a fost lăsat pe banca de rezerve de FCSB în partida cu Midtjylland. Înaintea jocului, stoperul camerunez, care a...
Ultima oră
Pe aceeași temă