Bistrita-Nasaud este unul din judetele preferate de firmele care lucreaza in industria constructoare de masini. In afara de cunoscutele "Rombat” (producator de acumulatori, cu 60% din piata) si de "RAAL” (Radiatoare din Aluminiu), pe piata a intrat un investitor strain care livreaza cabluri auto pentru firmele Daimler Chrysler si BMW.
Conflicte sociale
De departe, cel mai puternic investitor strain care a ajuns pana acum in Bistrita este o societate din Germania, "Leoni Bordnetz Holding GMBH”. Fabrica de cabluri auto a societatii a fost inaugurata in anul 2002 si produce pentru firmele Daimler Chrysler si BMW.
Speranta unui salariu peste medie si siguranta locului de munca i-a facut pe multi dintre lo-cuitorii din zona sa caute o slujba la aceasta companie. In cursul anului 2004 au existat insa o serie de conflicte de munca generate de nemultumirile salariatilor fata de conditiile de munca si de salariile mici. Angajatii sustineau la acel moment ca ritmul de munca este infernal, iar salarizarea redusa in comparatie cu nivelul muncii prestate. La acea data, salariul de baza in "Leoni” era de numai 2,8 milioane de lei vechi.
Bilanturile contabile anuale depuse de catre firma la Ministerul Finantelor Publice au aratat ca in 2002, avand un numar mediu de 40 de angajati, firma a declarat pierderi de 27 de miliarde lei vechi, iar in anul 2003, cu un numar mediu de 303 angajati, "Leoni” a reusit sa aiba o pierdere neta de aproximativ 107 miliarde lei vechi. Ulterior, firma a inceput sa angajeze masiv, depasind, in prezent, 3.000 de angajati.
Preferatii autoritatilor
"Leoni” a devenit societatea preferata a autoritatilor locale, in perioada 2001-2002 existand nu mai putin de patru hotarari initiate in favoarea companiei cu capital german. Prima dintre ele, datata 31 octombrie 2001, viza aprobarea inscrierii in domeniul privat al municipiului a unui teren in suprafata de 19.574 mp, situat in intravilanul orasului. In aceeasi sedinta s-a aprobat vanzarea terenului catre SC "Leoni Wiring Systems Ro”, pe atunci avand sediul intr-un apartament din orasul Baia Mare. Conditiile puse de catre municipalitate au fost ca terenul sa fie utilizat numai pentru realizarea investitiei „Fabrica pentru producerea de componente si sisteme de cabluri auto”, precum si ca lucrarile de executare ale investitiei sa inceapa in termen de un an de la data semnarii contractului de vanzare-cumparare. Pretul stabilit pentru vanzarea parcelei de aproape doua hectare a fost stabilit de catre consilierii locali la mai putin de 20.000 de marci germane.