La nivelul Directiei Generale a Finantelor Publice Constanta s-au inregistrat, in primele noua luni ale anului curent, sesizari emise atat de Institutia Prefectului Ð judetul Constanta, Inspectoratul de Politie Constanta, consilieri locali, cat si structuri din cadrul DGFP Constanta, prin care s-a solicitat efectuarea unor controale la institutiile publice, avand ca obiectiv verificarea legalitatii utilizarii fondurilor publice de catre ordonatorii de credite.
Compartimentul de inspectii a efectuat 48 de inspectii, din care 39 la ordonatori principali de credite ai bugetelor locale (primarii); cinci la ordonatori secundari si tertiari (Directia Judeteana de Sanatate Publica, Casa Judeteana de Sanatate, Centrul judetean de conservare a creatiei populare, Teatrul National); trei la structuri din cadrul DGFP Constanta; una la o societate comerciala de interes local. Inspectiile au avut ca obiectiv verificarea respectarii prevederilor legale privind angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor (OMFP nr. 1792/2002), efectuarea achizitiilor (OUG nr. 60/2001), exercitarea controlului financiar preventiv (OG 119/1999, republicata si OMFP nr. 522/2003), operatiunile de casa (Decretul 209/1976), normativele de cheltuieli pentru institutiile publice (OG nr. 80/2001), dar si alte aspecte ce tin de legalitatea si regularitatea efectuarii de cheltuieli pe seama fondurilor publice (Legea 500/2002 si OUG 45/2003).
Prejudicii de peste 40.000 lei
Actiunile de verificare declansate au avut ca temei legal prevederile art. 22 din OG nr. 119/1999, republicata, privind controlul intern si controlul financiar preventiv, ce s-au finalizat prin procese-verbale de inspectie incheiate la nivelul entitatilor publice controlate. Fata de totalul actelor de inspectie incheiate in 2006, pe fond nu a fost depusa nici o contestatie din partea entitatilor controlate. In baza prevederilor OUG 45/2003 si OG 119/1999, republicata au fost aplicate 11 sanctiuni contraventionale la nivelul administratiilor publice locale, cu un cuantum total al amenzilor de 23.000 lei si doua contraventii la nivelul administratiei publice centrale, cu un cuantum al amenzilor de 4.000 lei; alaturi de acestea au fost aplicate sapte avertismente. Prin procesele-verbale de inspectie s-au constatat prejudicii aduse institutiilor in suma de 44.655 lei, inclusiv dobanzi banesti. Raspunderea pentru deficientele constatate si a consecintei acestora a fost stabilita in sarcina persoanelor cu atributii de conducere si administrare a patrimoniului institutiilor.
Controale la administratiile locale
Directorul executiv al DGFP Constanta, Silvia Mihai, spune ca, separat de aspectele mentionate, s-a desfasurat o ampla actiune de verificare solicitata de Ministerul de Finante cu privire la modul de fundamentare si documentare a solicitarii de fonduri de catre entitatile publice – consilii locale si judetene, precum si verificarea legalitatii si regularitatii modului in care au fost angajate, lichidate, ordonantate si efectuate platile pe seama fondurilor publice alocate entitatilor publice, provenite din fondul de interventie la dispozitia Guvernului pentru inlaturarea efectelor inundatiilor din anul 2005 si prima parte a anului 2006. Actiunea de verificare a fost stabilita in cadrul unei sedinte a guvernului, necesitatea acesteia fiind prevazuta in baza Memorandumului cu tema „Derularea unor actiuni de verificare si control la nivelul entitatilor publice care au utilizat resurse bugetare alocate din Fondul de interventie la dispozitia Guvernului pentru inlaturarea efectelor inundatiilor din anul 2005 si prima parte a anului 2006”, memorandum aprobat de primul ministru. Actiunile de verificare s-au soldat cu intocmirea unui numar de 27 de acte de control la nivelul tuturor primariilor din judet, inclusiv la Consiliul Judetean Constanta, la nivelul carora au fost alocate sume provenite din Fondul de interventie, sinteza concluziilor fiind cuprinsa intr-un raport final catre Ministerul Finantelor Publice.
La nivelul judetului Constanta, pentru inlaturarea efectelor inundatiilor din perioada studiata a fost alocata catre administratiile locale suma totala de 6.345 mii lei, din care 5.104 mii lei in 2005 si 1.241 mii lei in 2006. Din suma totala, 712 mii lei au fost directionate pentru refacerea drumurilor si podurilor judetene.