4.4 C
București
vineri, 3 ianuarie 2025
AcasăSpecialPolitistii electronici inlocuiesc agentii rutieri

Politistii electronici inlocuiesc agentii rutieri

Intr-un interviu acordat cotidianului „Romania libera”, directorul Directiei de Politie Rutiera din Inspectoratul General al Politiei Romane, comisarul-sef Dumitru Jianu, afirma ca sistemele de supraveghere video instalate si date in folosinta in diverse locatii dau rezultate peste asteptari. A scazut numarul accidentelor, participantii la trafic sunt mai civilizati, iar aparatura electronica a inlocuit cu succes agentul rutier din intersectie. „Au intrat in posturi politistii electronici, iar contravenientii nu mai au cu cine sa se certe, si chiar au disparut ofertele de mituire si cererile de spaga”, a spus Dumitru Jianu. Comisarul-sef a punctat si alte beneficii ale sistemelor electronice de supraveghere, precizand ca, desi costisitoare, sunt necesare cat mai multe astfel de instalatii.
– Domnule comisar-sef, care a fost scopul urmarit de Politie prin montarea sistemelor de supraveghere video?
– Scopurile au fost multe. O mai mare suprafata deschisa traficului rutier controlata mai profesionist. Dislocarea agentilor de circulatie, sa spunem din coltul strazii, unde erau perceputi, pe nedrept, ca vanatori de contravenienti si nu in ultimul rand determinarea participantilor la trafic de a respecta regulile rutiere.
– Rezultatele obtinute se ridica la nivelul asteptat?
– Nu vreau sa se creada ca laud pe cineva, insa rezultatele au fost peste asteptari.
– Mentionati cateva dintre ele!
– Numarul accidentelor grave cu urmari tragice a scazut semnificativ. Incalcarile regulilor rutiere sunt, de asemenea, in scadere. Participantii la trafic sunt mai responsabili, iar reclamatiile privind actele de coruptie au disparut.
– In cazul DN1, agentii mai sunt prezenti in trafic?
– Fiind un tronson supravegheat, interventia colegilor mei se face numai atunci cand situatia o impune, accidente, ambuteiaje etc. Soferii nu mai au cu cine sa se certe, iar afirmatiile de genul am dat spaga nu mai au credibilitate. Contraventiile se transmit prin posta. S-a redus contactul dintre politistul de circulatie si cetatean. Agentul rutier a fost inlocuit cu „politistul electronic”.
– Care sunt performantele sistemelor de monitorizare?
– Cele mai moderne instalatii electronice de supraveghere a traficului sunt asa-zisele sisteme inteligente de management al traficului care analizeaza incarcatura si fluxul de autovehicule pe o artera principala. In functie de cat de aglomerat este tronsonul monitorizat, programul electronic dirijeaza semafoarele astfel incat asigura fluenta la culoarea verde. Strazile secundare sunt si ele dirijate electronic corelat, pentru a nu se crea ambuteiaje. Sunt softuri si dispecerate care fac asa ceva. Pentru moment noi facem altfel. Cand se aglomereaza o artera, apasam un buton si trimitem doi agenti sa dirijeze. Asta este, agentul rutier tine loc de soft.
– Veti extinde implementarea sistemelor de supraveghere?
– Cu siguranta ca nu ne vom opri. Rezultatele bune impun montarea cat mai rapida a camerelor video in municipiile aglomerate si pe sectoarele de drum care ridica probleme. Peste tot in tarile dezvoltate sau in cele in curs de dezvoltare exista sisteme de supraveghere video a traficului rutier. Noi nu avem inca o strategie de siguranta rutiera, care ar trebui sa implice toti partenerii. Mai sunt si fondurile care lipsesc. In Franta, de exemplu, de la inceputul anului si pana in prezent statul a alocat 254,8 milioane euro pentru siguranta rutiera si programe, iar politistii nu mai stau de mult in intersectii.
– Se impune instalarea unor asemenea sisteme si pe autostrazi?
– Da. Autostrazile au si ele specificul lor. Pe acele tronsoane sunt constatate tot mai des si fapte penale. Hotii fura gardurile, parapetii si ornamentele de pe axul drumului. Cu siguranta ca odata filmati vor putea fi mai usor prinsi, chiar inainte de a distruge. O alta categorie de cetateni care ridica probleme sunt vitezomanii. Majoritatea acestora organizau pana nu de mult curse ilegale pe DN1 ori in Capitala. Goniti, s-au refugiat pe cele doua autostrazi. Evident ca sunt un pericol public cand alearga cu masinile cu peste 200 km/h.
– Sa intelegem ca nu vom mai vedea agenti rutieri pe strada?
– Politistii de la circulatie vor fi prezenti pe drumurile publice doar atunci cand situatia o va impune, accidente, manifestari organizate, ori situatii neprevazute. Este o situatie spre care tindem si s-a demonstrat ca este mult mai eficient. Trebuie sa mentionez ca nu numai Politia Rutiera este responsabila de siguranta circulatiei. Sunt o multime de institutii ale statului cu importante indatoriri in siguranta rutiera. Daca si-ar face treaba corespunzator, cu siguranta ca urmarile tragice vor fi semnificativ mai mici.

Cele mai citite

Sindicatele amenință cu proteste din cauza înghețării salariilor în sectorul public

În ciuda majorărilor salariale de 24% din 2024, sindicaliștii sunt nemulțumiți de lipsa unui avans al veniturilor și avertizează asupra riscurilor financiare. Sindicatele din sectorul...

Modificări legislative pentru agenții imobiliari: Măsuri sporite de cunoaștere a clientelei în tranzacții

Proiectul de lege care reglementează măsuri suplimentare pentru agenții imobiliari va fi dezbătut de Parlament în procedură de urgență, dar agenții atrag atenția asupra...

Reținere și apoi control judiciar pentru un bărbat din Giurgiu care și-a agresat fratele

Un bărbat, în vârstă de 37 de ani, din localitatea Novaci, judeţul Giurgiu, a fost reţinut de poliţişti pentru violenţă în familie, după ce...
Ultima oră
Pe aceeași temă